• 1
  • 2
2013-10-24, 15:49
Medlem
Jag vill köpa en bostadsrätt och det accepterade budet är 1 275 000 Kr men just nu har jag ungefär över 900000 Kr.

Jag kommer o behöva betala 10% i handpenning till mäklaren när jag köpt huset det vet jag, men kan man betala månads viss till säljaren utan att behöva ta lån av banken?

Tacksam för all hjälp ni kan ge!
Citera
2013-10-24, 15:51
Medlem
Det bestämmer ju säljaren själv.

Men varför skulle de vilja det? Det tror jag inte. Varför inte ta ett bolån på resterande summa och amortera ner det så vis istället? Räntan är avdragsgill.
Citera
2013-10-24, 15:57
Medlem
Handpenningen är nu mer 15% och det är banken som kräver detta. Hur säljaren vill göra med betalningen är ju som föregående post tar upp helt upp till säljaren.
Citera
2013-10-24, 16:02
Medlem
Säljaren är ju smått dum i bollen om han skulle gå med på det...
Citera
2013-10-24, 16:08
Medlem
Så man måste ta lån helt enklet för att kunna betala?
Citera
2013-10-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt.korven
Handpenningen är nu mer 15% och det är banken som kräver detta. Hur säljaren vill göra med betalningen är ju som föregående post tar upp helt upp till säljaren.

Nej, handpenningen är mycket riktigt 10%. Kontantinsatsen banken kräver vid ett lån är dock 15% av bostadens värde.
Citera
2013-10-24, 21:54
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barham
Så man måste ta lån helt enklet för att kunna betala?

Du inser att din lösning med "månadsbetalningar" också innebär ett lån, i det fallet från privatpersonen som säljer till dig? Betydligt bättre då att låna av banken för alla parter. Vill du inte låna pengar är ditt enda alternativ att spara ihop till hela köpesumman, vilket är ganska självförklarande.
Citera
2013-10-24, 22:28
Medlem
om säljaren är dina föräldrar eller syskon så kan det ju funka men tror inte säljare skulle vilja göra så
Citera
2013-10-25, 09:07
Medlem
SavageRSs avatar
De enda alternativen utöver att ta in en kreditgivare (som är det absolut smidigaste?) Skulle nog vara att låna av släkt eller göra upp en avbetalningsplan med säljaren. Själv hade jag inte ens gjort en avbetalningplan med okänd person om det gällde 500 spänn...

Ta ett lån på mellanskillnaden, betala in mer än du blir skyldig per månad = mindre ränta... då du inte behöver betala ränta på de xx kronor du skickar in utöver fakturan. De är går rakt till amorteringen vilket betyder att de blir färre månader med fakturor och alltså mindre ränta.

MVH

Edit: Som superslasken sa, spara lite till och köp en annan lägenhet.
Citera
2013-10-25, 12:38
Medlem
Tack för alla svar och tips, jag kommer ta lån på min bank så jag tycker det är det bästa jag får göra!!!
Citera
2013-10-25, 14:20
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barham
Tack för alla svar och tips, jag kommer ta lån på min bank så jag tycker det är det bästa jag får göra!!!

Säg nu inte på fullaste allvar att du har samlat ihop 900k kontant för att kunna köpa bostad? Har du aldrig hört talas om bolån förut?
Citera
2013-10-25, 14:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Säg nu inte på fullaste allvar att du har samlat ihop 900k kontant för att kunna köpa bostad? Har du aldrig hört talas om bolån förut?

Det är ju jättebra, på alla sätt och vis, att bara belåna bostaden till en mindre del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in