2013-10-26, 21:48
Medlem
Min granne flyttade in för 2 år sen och hon har inte varit annat än problem sen dess.
Hon tog genast en förtroendepost i vår lilla förening, vilket vi inte hade nåt emot då hon verkade vettig.

Stort misstag.

- Hon har EXTREMT högljudda fester (jag är själv ung student som är värd för många förfester, men det här är fan sjukt)

- Hon har tappat bort 4 nycklar

- Efter fjärde nyckelparet kopierade hon upp typ 25 nycklar vilket ledde till att varenda jävel hon kände drog antingen in på gården eller in i trapphuset och skrek och spydde

- Hon har ställt till bråk i hela föreningen för att hon är så extremt otrevlig, vad det än handlar om. Ludd i tvättmaskinen, tyst efter kl 03, allmänt hyfs bland grannar etc. Hon har seriöst vrålskrikit på mig om tvättmaskinsluddet fast det faktiskt var hon som tvättade innan mig. Kort sagt, hon är fan sanslös.

- Hon fick tillgång till huvudnyckeln i egenskap av styrelsesekreterare. Går in i samtliga lägenheter och kollar runt.

- Ett äldre par som har en övernattningslägenhet (dvs de är i princip aldrig där) dyker inte upp till brfmötet. Vi säger åt tokgrannen att hon inte ska bry sig, de är helt enkelt inte hemma. Hon fortsätter knacka och till slut slå på fönstrena med sina stövlar (wtf) trots att vi skriker på henne att sluta

- Och det värsta: hon fattar aldrig när hon har fel. Vi har klagat på alla ovanstående situationer och mer, men det GÅR FAN INTE FRAM!

Hon tror alltid att hon har rätt, och jag undrar om hon har nån form av diagnos där det enklaste orsakssammanhang inte går fram.

Hur ska vi göra?

Föreningen är liten, vi är ca 16 personer och alla vill i princip bli av med henne, utom de som aldrig haft nåt samröre med henne.

Jag dör!
Citera
2013-10-26, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superhemlizzz
Min granne flyttade in för 2 år sen och hon har inte varit annat än problem sen dess.
Hon tog genast en förtroendepost i vår lilla förening, vilket vi inte hade nåt emot då hon verkade vettig.

Stort misstag.

- Hon har EXTREMT högljudda fester (jag är själv ung student som är värd för många förfester, men det här är fan sjukt)

- Hon har tappat bort 4 nycklar

- Efter fjärde nyckelparet kopierade hon upp typ 25 nycklar vilket ledde till att varenda jävel hon kände drog antingen in på gården eller in i trapphuset och skrek och spydde

- Hon har ställt till bråk i hela föreningen för att hon är så extremt otrevlig, vad det än handlar om. Ludd i tvättmaskinen, tyst efter kl 03, allmänt hyfs bland grannar etc. Hon har seriöst vrålskrikit på mig om tvättmaskinsluddet fast det faktiskt var hon som tvättade innan mig. Kort sagt, hon är fan sanslös.

- Hon fick tillgång till huvudnyckeln i egenskap av styrelsesekreterare. Går in i samtliga lägenheter och kollar runt.

- Ett äldre par som har en övernattningslägenhet (dvs de är i princip aldrig där) dyker inte upp till brfmötet. Vi säger åt tokgrannen att hon inte ska bry sig, de är helt enkelt inte hemma. Hon fortsätter knacka och till slut slå på fönstrena med sina stövlar (wtf) trots att vi skriker på henne att sluta

- Och det värsta: hon fattar aldrig när hon har fel. Vi har klagat på alla ovanstående situationer och mer, men det GÅR FAN INTE FRAM!

Hon tror alltid att hon har rätt, och jag undrar om hon har nån form av diagnos där det enklaste orsakssammanhang inte går fram.

Hur ska vi göra?

Föreningen är liten, vi är ca 16 personer och alla vill i princip bli av med henne, utom de som aldrig haft nåt samröre med henne.

Jag dör!

Anmäl henne till stalkers
Citera
2013-10-26, 22:25
Du/ni kan väl tala om för henne att hon är ett svin till att börja med, annars:

Förutsatt att tillräckligt många upplever samma som du så kan ni ju manövrera bort henne med en misstroendeförklaring, har för mig att det heter så i alla fall. Exakt hur det går till vet jag inte men det kan inte vara svårt att googla fram.
På mitt jobb gjordes något liknande för att peta en fackbas som inte hade förtroende hos medlemmarna (inte hos resterande styrelse heller). Då gick en namninsamlingslista runt bl.a. det var ett antal år sen så jag minns inte riktigt hur det fungerade i detalj.
Är hon sådan som du beskriver ska hon ju bort från styrelsen helt klart.

Att hon varit och snokat i era lägenheter kan ni ju givetvis polisanmäla, men det måste ju finnas lite bevis också. Inte bara att ni "vet" att hon gjort det.
Citera
2013-10-26, 22:27
Medlem
LemPicas avatar
Till att börja med ser ni till att inte välja in henne i styrelsen vid nästa val.
Då har ni löst problematiken med huvudnyckeln.

När hon inte längre är styrelsemedlem så gör ni så att ni anmäler henne till styrelsen varje gång hon gör något idiotiskt, som att dela ut nycklar till er privata innergård eller trappuppgång.
Eller om hon får för sej att skrika och vara hotfull i tvättstugan eller någon annanstans.

Får styrelsen in flera klagomål på en och samma person av allvarlig karaktär måste styrelsen agera.
Oftast börjar man med att tala med personen, blir det ingen förändring kan styrelsen dela ut en varning.
Skärper sej inte människan trots det kan styrelsen efter 3 varningar vräka personen.

Men det är inte lätt att komma så långt som till vräkning.
Man blir inte vräkt eller får en varning för smågrejer, utan det måste vara något som bryter mot styrelsens stadgar.

Bor själv i BRF och har suttit i styrelsen så har lite koll.
Men kolla upp vad som står i just era stadgar och lämna in klagomål varje gång hon bryter mot dessa.
Citera
2013-10-26, 22:28
Medlem
CrownImperials avatar
Hon har ingen rätt att gå in i andras lägenheter utan medgivande så anmäl henne. Dessutom är det väl bara att rösta ur henne så fort ni får chansen. Eller kasta ut henne eftersom hon redan brutit mot reglerna. Dessutom ska styrelsen (även om hon är med i den) ge henne en varning och tillslut kasta ut henne.
Citera
2013-10-26, 22:30
Medlem
modskis avatar
Citat:
tyst efter kl 03

Whaat? Fan det tillhör väl ändå någorlunda bostads/hyresrätts-hyfs att dämpa sig efter kl 22 i alla fall?

Hade fan fått spel om något grisluder härjade så pass sent.
Citera
2013-10-27, 00:44
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Här du några bevis för att skatan springer runt inne i andras lägenheter? Finns det något konkret så är det bara att anmäla henne för hemfridsbrott.
Citera
2013-10-27, 01:16
Medlem
TerryTibbss avatar
Hon har nyckel till alla lägenheter i en BRF? Varför?
Citera
2013-10-27, 06:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Polisanmäl, endast i akuta situationer som det KAN va ok att någon går in med nyckel, typ pågående vattenläcka men annars är det inte ok.
Citat:
Har du försökt få henne utröstad?
Citera
2013-10-27, 17:21
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Hur stor är styrelsen? 5-6 personer? Det är rätt mycket på en förening med 16 medlemmar...
Steg ett: Var i föreningens stadgar står det att en sekreterare ska ha tillgång till en huvudnyckel?
Steg två: Om det inte finns risk för omedelbar skada eller livshotande situation har personen ingen rätt att gå in i annans bostad utan medgivande från bostadsrättsinnehavaren. Därför - sätt in ett sjutillhållarlås. Det kan inte föreningen förbjuda. Eller något billigare - byt låskolv. Det är inte heller förbjudet. Det är bara att hävda att "om hantverkare eller motsvarande behöver tillträde när jag inte själv är närvarande får de nyckel direkt av mig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in