2013-10-27, 23:57
Medlem
shbous avatar
Jag har flyttat till Norge efter ett jobberbjudande och nu står mitt släp bara och skräpar på gatan, så jag tänkte, efter lite efterforskning, hyra ut det. Med såna ockerpriser de tar här borde jag kunna göra mig ett par kronor i alla fall, lagt mig under hälften av priser jag sett här.

Hade varit tacksam för input och eventuella ändringar i kontraktet. Har även lite kolumner för namn, reg nr, överenskommen hyrestid, underskrift mm.

Citera
2013-10-28, 02:27
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
För överskriden återlämning har Uthyraren rätt att debitera Hyrmannen 100 NOK per påbörjad timme tills dess släpet är återlämnat.
"För sen" eller något liknande är förmodligen ett bättre ordval än "överskriden".

Jag har svårt att tänka mig att 100 NOK per påbörjad timme kan ses som skäligt i förhållande till prislistan i övrigt, åtminstone när det har dragit iväg några timmar. Säg att t.ex. dragbilen havererar tio mil bort och det tar ett dygn extra att få hem släpet, det kan inte vara skäligt att ta ut 24 hundralappar = 1,6 veckohyror på det dygnet. Åtminstone om du inte kan visa att du hade 24 entimmasuthyrningar inbokade under det dygnet och därmed har mist den inkomsten.

För övrigt antar jag att du är medveten om att hyrsläp lever ett mycket tufft liv p.g.a. att folk inte bryr sig om andras grejer alternativt inte begriper bättre. Tänk efter ett par gånger och se till att inkomsten täcker slitage, reparationer och irritationen över att behöva handskas med folk...
Citera
2013-10-28, 03:42
Medlem
shbous avatar
Tack för dina synpunkter!

En föreseningsavgift på 50 kr är kanske mer skäligt, något får jag ju ta ut (eller åtminstone skriva). Skulle ett sådant scenario utspela sig så kommer jag såklart ha förstående och inte debitera 1200 kr. Kanske en dygnshyra istället.

Haha sant, folk.. Nej så jäkla genomtänkt kan jag inte påstå att det är, men jag gör nog ett försök. Blir huvudvärken för stor slutar jag med mitt lilla entrepenörskap.
Citera
2013-10-28, 14:11
Medlem
Har du trafikförsäkring på släpvagnen?
Vet inte hur det funkar i Norge men i Sverige går hela ekipaget på bilens trafikförsäkring.
Ett släpfordon är inte försäkringspliktigt i Sverige.

Sedan om hyrestagaren har kvar kärran längre än avtalat är det väl bara att fortsätta med samma dygns- eller timhyra som innan tills släpet återlämnas.
Citera
2013-10-28, 14:41
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGG111
Har du trafikförsäkring på släpvagnen?
Vet inte hur det funkar i Norge men i Sverige går hela ekipaget på bilens trafikförsäkring.
Ett släpfordon är inte försäkringspliktigt i Sverige.

Sedan om hyrestagaren har kvar kärran längre än avtalat är det väl bara att fortsätta med samma dygns- eller timhyra som innan tills släpet återlämnas.

Yes, kostar bara några hundralappar om året.

6. Trafikförsäkring
Släpvagnen är trafikförsäkrad av Volvia. Hyresmannen ansvarar för att betala Uthyrarens självrisk vid eventuellt försäkringsfall som ersätts av trafikförsäkringen, kostnaden för denna är 1300 NOK. Hyresmannen ansvarar för skador på släpvagnen som ej täcks av trafikförsäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in