• 1
  • 2
2013-10-28, 18:29
Medlem
Om revolutionen lyckas bör den ju ses som laglig i efterhand.
Vad säger lagen?
Citera
2013-10-28, 18:32
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmhatt
Om revolutionen lyckas bör den ju ses som laglig i efterhand.
Vad säger lagen?

Definiera revolution..
Du får skapa revolution på lagligt vis. Politiker talar ju revolution varje gång de fiser..
Citera
2013-10-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Definiera revolution..
Du får skapa revolution på lagligt vis. Politiker talar ju revolution varje gång de fiser..

Att folket reser sig mot regeringen och kräver deras avgång.
Citera
2013-10-28, 18:36
Medlem
Citat:
Att folket reser sig mot regeringen och kräver deras avgång.
Vi har yttrandefrihet, så det är fullt lagligt.

Självfallet kommer de dock att säga nej.
Citera
2013-10-28, 18:37
Avstängd
Frawjons avatar
Lyckas den ses den som laglig, ja. Ganska självklart.

Om demokratin inte bara vore en charad skulle ju en revolution i Sverige vara laglig redan när 5 miljoner svenska medborgare deltar i den, men så fungerar det inte i praktiken.
Citera
2013-10-28, 18:44
Medlem
Någon som vet hur statskupp är reglerat i våra lagar? Känns som det borde vara ganska kraftiga straff på det, om man misslyckas vill säga. Har vi vidare något som reglerar "statsfientlig verksamhet", "planerande av statskupp" eller liknande?
Citera
2013-10-28, 18:45
Medlem
Citat:
Är det inte dags att prova?
Prova på du. Valet planeras att äga rum 14 september 2014.
Citera
2013-10-28, 18:45
Medlem
Citat:
Är det inte dags att prova?

I och med att vår senaste politiska förändring var att rösta fram ett gäng nyliberala stureplanare så tycker jag vi väntar lite..
Citera
2013-10-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vi har yttrandefrihet, så det är fullt lagligt.

Självfallet kommer de dock att säga nej.

Det är grundlagsfäst hur staten (och i förlängningen landet) skall styras, dessutom finns det i brottsbalken kap. 16 en rad brott som med lätthet skulle kunna tillämpas, åtminstone om man förutsätter att den revolution innefattar någon form av våld.

Sedan kan man undra vad detta spelar för roll då juridiken före en revolution knappast spelar någon roll efteråt.
Citera
2013-10-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon-Solo
Det är grundlagsfäst hur staten (och i förlängningen landet) skall styras, dessutom finns det i brottsbalken kap. 16 en rad brott som med lätthet skulle kunna tillämpas, åtminstone om man förutsätter att den revolution innefattar någon form av våld.

Sedan kan man undra vad detta spelar för roll då juridiken före en revolution knappast spelar någon roll efteråt.
Jag håller med dig helt.

TS har dock aldrig beskrivit hur revolutionen skulle gå till, så jag förmodar att han tänker gå och rösta.
Jag antar att TS är smart nog () att förstå att en revolution är ungefär en "stor förändring". Frågan han ställer är ju ungefär "Olagligt att förändra?".

Förändring kan ske på alla möjliga sätt, men en sak är säker - förändring är fullt lagligt.

Så förändra på du, TS!
Citera
2013-10-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag håller med dig helt.

TS har dock aldrig beskrivit hur revolutionen skulle gå till, så jag förmodar att han tänker gå och rösta.
Jag antar att TS är smart nog () att förstå att en revolution är ungefär en "stor förändring". Frågan han ställer är ju ungefär "Olagligt att förändra?".

Förändring kan ske på alla möjliga sätt, men en sak är säker - förändring är fullt lagligt.

Så förändra på du, TS!
I vardagligt tal är revolution när en utomparlamentarisk kraft på något sätt tar över den styrande makten, åtminstone enligt min syn på det hela.
Citera
2013-10-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon-Solo
I vardagligt tal är revolution när en utomparlamentarisk kraft på något sätt tar över den styrande makten, åtminstone enligt min syn på det hela.
Det kanske är din syn på det hela, men det är verkligen inte vad ordet betyder.

En revolution är kort och gott en större, snabb förändring i samhället.

Här är en lista på revolutioner:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...r_revolutioner

Många av dessa revolutioner har skett helt utan våld, och många var inte ens politiska. Kan man sin historia så är man fullt medveten om att de kan vara vetenskapliga, kulturella, sexuella, tekniska eller handla om vad som helst. Både med och utan våld.

Ordet revolution används ofta i vardagligt tal inom andra områden än politiska. Hur ofta har du inte hört ett företag säga att deras nya produktserie är en revolution?

Vad du tänker på är antagligen en statskupp. Det är säkert vad TS också tänker på, men dumma frågor ger dumma svar. Då kan jag meddela TS om att en statskupp är antagligen inte laglig.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-10-28 kl. 19:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in