2013-10-28, 23:01
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Har läst samma fråga men kan inte hitta tråden. Om mod hittar den vänligen flytta inläggen i denna tråden dit.

Iaf, det låter hur mycket som helst när det regnar, jag är överkänslig mot sådant och ventilationen här fungerar så att luft kommer in genom springor i botten av fönstret (vaktmästaren sa det, bara det låter ju sjukt) så allt ljud hörs in. Det droppar från taket, (bor i en etta, finns två olika typer av ettor, den jag bor i har en utsticknad från gaveln så ena rummet blir större) där finns inga stuprännor så det droppar rätt ner.Kan inte sova med det, dämpar det genom att lägga ut handdukar.

Har läst i den andra tråden att det är hyresvärdens uppgift, det är bostadsrätt men antar att det inte spelar nån roll? Hyresvärden slingrar sig väl, och uppträder trevligt men jag ser genom hennes falskhet. Hon är inte så gammal och ger blanka fan om folk bor dåligt. Har tagit upp detta med henne flera gånger så har hon fel ska jag hota med rättegång och se till att hon får fixa varenda jävla grej det är fel på.
Citera
2013-10-28, 23:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
det är bostadsrätt men antar att det inte spelar nån roll?

Menar du att det är en bostadsrätt du bor i? isåfall beror det på hur stadgarna är skrivna.

Jag har bott i BRF där fönster/tilluft tillhörde föreningen, och jag har bott där fönster/tilluft tillhör andelsägaren.
Citera
2013-10-28, 23:19
Medlem
fordonsförarens avatar
Du har ingen hyresvärd då du bor i en förening. Att huset ventileras genom självdrag och inte är särskilt väl ljudisolerat är väl knappast ett fel på fastigheten. Tycker du att det ska sättas upp stuprännor kan du motionera om detta till stämman eller själv engagera dig i styrelsen (aka. jobba i princip gratis och lyssna på gnäll från sådana som du). Medlemmarna i föreningen bestämmer självklart ventilationslösningar osv på huset, inte en domstol.
Citera
2013-10-28, 23:23
Medlem
MortalDiseases avatar
Har samma problem som TS.. Nyrenoverade fönster vid stambytet på bostadsrätten, det visade sig dock att alla fönster på lägenheten var felmonterade.. Och som vanligt hade stambytesfirman gått i kk. Kalla vintrar alltså.

Och det där med att regndroppar tar i fönsterbläcket när man försöker sova, det är rena tortyren.. Får sova med hörselpropp vid regniga nätter.
Citera
2013-10-28, 23:29
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Menar du att det är en bostadsrätt du bor i? isåfall beror det på hur stadgarna är skrivna.

Jag har bott i BRF där fönster/tilluft tillhörde föreningen, och jag har bott där fönster/tilluft tillhör andelsägaren.
Jag har frågat och hyresvärden har sagt att hon har regler att följa från högre ort (större förening). Annars hade jag tagit en vinkelslip och sågat av bara
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Du har ingen hyresvärd då du bor i en förening. Att huset ventileras genom självdrag och inte är särskilt väl ljudisolerat är väl knappast ett fel på fastigheten. Tycker du att det ska sättas upp stuprännor kan du motionera om detta till stämman eller själv engagera dig i styrelsen (aka. jobba i princip gratis och lyssna på gnäll från sådana som du). Medlemmarna i föreningen bestämmer självklart ventilationslösningar osv på huset, inte en domstol.
Nä ordförande whatever. Nej det är inget fel på fastigheten men det gör att när smattret från regnet sker blir det EXTREMT JOBBIGT! Kunde du inte lista ut det själv? Är väl skitsamma om det är en styrelse eller inte, jag har kommit fram med förslaget och jag vet flera som har klagat.

Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Har samma problem som TS.. Nyrenoverade fönster vid stambytet på bostadsrätten, det visade sig dock att alla fönster på lägenheten var felmonterade.. Och som vanligt hade stambytesfirman gått i kk. Kalla vintrar alltså.

Och det där med att regndroppar tar i fönsterbläcket när man försöker sova, det är rena tortyren.. Får sova med hörselpropp vid regniga nätter.
Mm, fyfan vad det suger. Tänker sälja lägenheten snart men ska fan sätta dit henne först, kvinnor brukar vara falska men hon tar fan priset.
Citera
2013-10-28, 23:33
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:

Nä ordförande whatever. Nej det är inget fel på fastigheten men det gör att när smattret från regnet sker blir det EXTREMT JOBBIGT! Kunde du inte lista ut det själv? Är väl skitsamma om det är en styrelse eller inte, jag har kommit fram med förslaget och jag vet flera som har klagat.

Nej det är inte whatever då olika regler gäller för hyresgäster och folk som innehar nyttjanderätt i en förening. "Förslag" innebär alltså att du har pratat med ordföranden som inte vill gå dig till mötes. Det är inget du kan stämma någon för. Lägg en motion till årsstämman som medlemmarna sedan för rösta om alternativt se till att styrelsen byts ut, det är den framkomliga lösningen.
Citera
2013-10-28, 23:37
Medlem
MortalDiseases avatar
Ja fy fan... Det blir nog att använda sig av dubbelhäftande tejp och ett par stora tvättsvampar på fönsterblecken tillsvidare..
Citera
2013-10-28, 23:38
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Nej det är inte whatever då olika regler gäller för hyresgäster och folk som innehar nyttjanderätt i en förening. "Förslag" innebär alltså att du har pratat med ordföranden som inte vill gå dig till mötes. Det är inget du kan stämma någon för. Lägg en motion till årsstämman som medlemmarna sedan för rösta om alternativt se till att styrelsen byts ut, det är den framkomliga lösningen.
Med whatever menade jag att jag hade skrivit att det var en bostadsrätt vilket alla insatta vet innebär styrelse. Men aja vi går vidare

Är detta ett möte som sker årligen? Det måste väl ändå ha varit någon innan mig som har lagt en sådan motion om det är fler som har klagat? Skulle det fuingera att ringa till företaget och klaga på att flera människor har klagat på det och inget har gjorts?
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Ja fy fan... Det blir nog att använda sig av dubbelhäftande tejp och ett par stora tvättsvampar på fönsterblecken tillsvidare..
Har bott här i flera år, ingen förändring i sikte. Handduk fungerar, har testat lite andra saker också men inget har fungerat något vidare. Hade varit så jävla kul att ta vinkelslipen bara
Senast redigerad av KITTENMITTONS 2013-10-28 kl. 23:51.
Citera
2013-10-28, 23:40
Medlem
Häng ut en handduk, funkade hos mig.
Citera
2013-10-28, 23:42
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Med whatever menade jag att jag hade skrivit att det var en bostadsrätt vilket alla insatta vet innebär styrelse. Men aja vi går vidare

Är detta ett möte som sker årligen? Det måste väl ändå ha varit någon innan mig som har lagt en sådan motion om det är fler som har klagat? Skulle det fuingera att ringa till företaget och klaga på att flera människor har klagat på det och inget har gjorts?

Ja årsmöte sker årligen, normalt runt april-juni. Jag tror inte alls att du kan räkna med att någon har lagt en motion tidigare, min erfarenhet att det aldrig inkommer några motioner. När motioner ska vara inne framgår av era stadgar, normalt en viss tid innan årsmötet.

Tja ringa och klaga lönar sig ibland, ibland inte. Precis som på alla ställen. Har du förslag på en enkel, icke så kostsam lösning, ökar säkert chanserna för att de ska lyssna på dig. Såga av med vinkelslip tror jag inte kommer nå framgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in