Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Jag är mycket väl medveten om att det är åklagaren som begär häktning, men det är fortfarande polisen som utför själva handlingen.
Domstolen beslutar om häktning. Vad polisen faktiskt gör är att de griper, ibland pga. ett anhållningsbeslut av åklagaren och ibland utan ett sådant. Polisen utför dock knappast något häktande.
Det bör tilläggas att polisen även hämtar folk till förhör, vilket troligen är steg 1 i den här processen.
Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Jo, de två stycken du citerade är direkt motsägande.
Nej. Antingen läste du slarvigt eller så har du svårt med läsförståelse.
Stycke 1: Enbart målsägandes utsaga är ej tillräcklig.
Stycke 2: Målsägandes utsaga
i kombination med övrig bevisning (beteendemönster ges som exempel) kan vara tillräcklig.
Sedan kan man diskutera hur domstolarna värderar målsägandes utsaga i kombination med övrig bevisning, men domstolen slår klart och tydligt fast att enbart utsagan inte är tillräcklig.
Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Jag är av uppfattningen att det nästan är regel att de misstänkta blir häktade vid våldtäktsanklagelser, även om anklagelserna är väldigt diffusa, och därmed förkortade jag hela texten ovan till att helt enkelt skriva att han kommer att bli häktad, för det är vad allt troligtvis skulle leda till.
Så kan det vara. Framför gärna bevis för din tes. (Jag själv vet inte hur det ligger till, men rimligtvis torde beviskravet vara
sannolika skäl för häktning i just detta fall, då jag knappast tror att 24 kap. 3 § 2 p. RB är aktuell.)