• 1
  • 2
2013-10-29, 16:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Domstolen beslutar om häktning. Vad polisen faktiskt gör är att de griper, ibland pga. ett anhållningsbeslut av åklagaren och ibland utan ett sådant. Polisen utför dock knappast något häktande.

Det bör tilläggas att polisen även hämtar folk till förhör, vilket troligen är steg 1 i den här processen.

Anser du att jag har skrivit något fel i följande, som stod i samma inlägg du citerar ifrån?
"Men om du vill vara petig, så får jag väl formulera om det jag skrev:
Anmäler hon dig för våldtäkt kommer polisen att gripa dig direkt, varefter en åklagare troligtvis kommer att begära att du blir anhållen. Inom tre dagar kommer sedan åklagaren att, beroende på förhöret hos polisen och omständigheterna i övrigt, att antingen frisläppa dig eller begära dig häktad."

Om jag har fel får du gärna rätta mig.

Citat:
Nej. Antingen läste du slarvigt eller så har du svårt med läsförståelse.

Stycke 1: Enbart målsägandes utsaga är ej tillräcklig.
Stycke 2: Målsägandes utsaga i kombination med övrig bevisning (beteendemönster ges som exempel) kan vara tillräcklig.

Jo visst, jag håller med dig, det är en liten skillnad mellan de där två styckena. Skall man sammanfatta det kan man säga att Enbart en utsaga inte är tillräckligt, men en utsaga tillsammans med diffusa "bevis" kan räcka för fällande dom. I praktiken ser jag ingen skillnad, när denna extrabevisning rör sig om saker som att målsägande tycks må väldigt dåligt efter det som har hänt eller dylikt.

Citat:
Så kan det vara. Framför gärna bevis för din tes. (Jag själv vet inte hur det ligger till, men rimligtvis torde beviskravet vara sannolika skäl för häktning i just detta fall, då jag knappast tror att 24 kap. 3 § 2 p. RB är aktuell.)

Det är som sagt min uppfattning, men jag har ingen statistik att stödja det på. Om någon vill säga emot eller kanske tom har statistik som bevisar motsatsen får den personen gärna kommentera. Själv hinner jag dock inte leta igenom rättsfall de närmaste dagarna. Men som ett exempel (OBS dock att ett exempel inte ger någon statistik) kan jag ge den påstådda Tensta-våldtäkten, där en av de utreande poliserna bland annat skriver följande
"Den killen var den enda som häktades om." Vidare framgår det att personerna förhördes snarast efter att anmälan om våldtäkt gjordes. Med andra ord vet vi att samtliga personer blev häktade.
http://www.magasinetparagraf.se/kron...ingen-i-tensta

Jag minns även att jag har läst om en polischef som beklagade sig över falskanmälningar därför att männen då alltid får sitta häktade. Nu hittar jag dock inte det specifika uttalandet, men någon kanske kan hjälpa till?
Citera
2013-10-29, 18:36
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag är mycket väl medveten om att det är åklagaren som begär häktning (och att beslut tas av domstol), men det är fortfarande polisen som utför själva handlingen. Inte är det en hög med åklagare som åker hem till misstänkta brottslingar och säger åt dem att följa med...

Men om du vill vara petig, så får jag väl formulera om det jag skrev:
Anmäler hon dig för våldtäkt kommer polisen att gripa dig direkt, varefter en åklagare troligtvis kommer att begära att du blir anhållen. Inom tre dagar kommer sedan åklagaren att, beroende på förhöret hos polisen och omständigheterna i övrigt, att antingen frisläppa dig eller begära dig häktad.
För att vara ytterligare petig. Åklagare begär inte någon anhållen. Åklagare anhåller.

Eller som vi brukar säga: poliser griper, åklagare anhåller och domstolar häktar.
Citera
2013-10-29, 23:11
Medlem
Citat:
Anser du att jag har skrivit något fel i följande, som stod i samma inlägg du citerar ifrån?
"Men om du vill vara petig, så får jag väl formulera om det jag skrev:
Anmäler hon dig för våldtäkt kommer polisen att gripa dig direkt, varefter en åklagare troligtvis kommer att begära att du blir anhållen. Inom tre dagar kommer sedan åklagaren att, beroende på förhöret hos polisen och omständigheterna i övrigt, att antingen frisläppa dig eller begära dig häktad."

Om jag har fel får du gärna rätta mig.

Nja, inte mer än mindre petigheter såsom att han troligtvis lär han bli hämtad till förhör i så fall enligt 23 kap. RB och inte gripen och så det som flakmopedisten påpekar, men det är troligtvis bara en språklig formulering som ger upphov till missförstånd (det ser ut som att du menar att åklagaren begär någon anhållen på samma sätt som åklagaren begär någon häktad, vilket såklart är fel).

Citat:
Det är som sagt min uppfattning, men jag har ingen statistik att stödja det på. Om någon vill säga emot eller kanske tom har statistik som bevisar motsatsen får den personen gärna kommentera. Själv hinner jag dock inte leta igenom rättsfall de närmaste dagarna. Men som ett exempel (OBS dock att ett exempel inte ger någon statistik) kan jag ge den påstådda Tensta-våldtäkten, där en av de utreande poliserna bland annat skriver följande
"Den killen var den enda som häktades om." Vidare framgår det att personerna förhördes snarast efter att anmälan om våldtäkt gjordes. Med andra ord vet vi att samtliga personer blev häktade.
http://www.magasinetparagraf.se/kron...ingen-i-tensta

Jag minns även att jag har läst om en polischef som beklagade sig över falskanmälningar därför att männen då alltid får sitta häktade. Nu hittar jag dock inte det specifika uttalandet, men någon kanske kan hjälpa till?

Det är alltså din gissning efter att ha läst lite artiklar utan att veta vilken bevisning som fanns vid häktningstillfället. Jag kan också misstänka att det ligger till på det viset (enbart pga. intuition) men jag är på inte lika säker som du.
Senast redigerad av Lindgren08 2013-10-29 kl. 23:21.
Citera
2013-10-30, 00:11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Nja, inte mer än mindre petigheter såsom att han troligtvis lär han bli hämtad till förhör i så fall enligt 23 kap. RB och inte gripen och så det som flakmopedisten påpekar, men det är troligtvis bara en språklig formulering som ger upphov till missförstånd (det ser ut som att du menar att åklagaren begär någon anhållen på samma sätt som åklagaren begär någon häktad, vilket såklart är fel).
Tack för rättelsen

Citat:
Det är alltså din gissning efter att ha läst lite artiklar utan att veta vilken bevisning som fanns vid häktningstillfället. Jag kan också misstänka att det ligger till på det viset (enbart pga. intuition) men jag är på inte lika säker som du.
Nej, det är grundat på empirisk data och således inte en ren gissning. Däremot saknas tillräckligt med statiskt underlag, och i synnerhet källhänvisat statistisk underlag, för att dra en konkret slutsats. Det vore dock intressant att få se relevant statistik, speciellt med någon form av uppdelning i hur sannolikt man kan anse det ha varit att personen i fråga faktiskt var skyldig.

Om någon besitter sådan statistisk får den gärna kommentera. Annars får jag försöka leta upp sådant själv. Tyvärr verkar det dock inte stå i domarna huruvida en person blev häktad eller ej.

EDIT:
Citat:
Nej, man får nog begära ut häktningshandlingar från varje domstol och det är nog lite för omständligt för detta ämne.
Okej... riktigt så intresserad är jag inte
Senast redigerad av bjornebarn 2013-10-30 kl. 00:28.
Citera
2013-10-30, 00:16
Medlem
Citat:
Nej, det är grundat på empirisk data och således inte en ren gissning. Däremot saknas tillräckligt med statiskt underlag, och i synnerhet källhänvisat statistisk underlag, för att dra en konkret slutsats. Det vore dock intressant att få se relevant statistik, speciellt med någon form av uppdelning i hur sannolikt man kan anse det ha varit att personen i fråga faktiskt var skyldig.

Om någon besitter sådan statistisk får den gärna kommentera. Annars får jag försöka leta upp sådant själv. Tyvärr verkar det dock inte stå i domarna huruvida en person blev häktad eller ej.

Nej, man får nog begära ut häktningshandlingar från varje domstol och det är nog lite för omständligt för detta ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in