Citat:
Domstolen beslutar om häktning. Vad polisen faktiskt gör är att de griper, ibland pga. ett anhållningsbeslut av åklagaren och ibland utan ett sådant. Polisen utför dock knappast något häktande.
Det bör tilläggas att polisen även hämtar folk till förhör, vilket troligen är steg 1 i den här processen.
Det bör tilläggas att polisen även hämtar folk till förhör, vilket troligen är steg 1 i den här processen.
Anser du att jag har skrivit något fel i följande, som stod i samma inlägg du citerar ifrån?
"Men om du vill vara petig, så får jag väl formulera om det jag skrev:
Anmäler hon dig för våldtäkt kommer polisen att gripa dig direkt, varefter en åklagare troligtvis kommer att begära att du blir anhållen. Inom tre dagar kommer sedan åklagaren att, beroende på förhöret hos polisen och omständigheterna i övrigt, att antingen frisläppa dig eller begära dig häktad."
Om jag har fel får du gärna rätta mig.
Citat:
Jo visst, jag håller med dig, det är en liten skillnad mellan de där två styckena. Skall man sammanfatta det kan man säga att Enbart en utsaga inte är tillräckligt, men en utsaga tillsammans med diffusa "bevis" kan räcka för fällande dom. I praktiken ser jag ingen skillnad, när denna extrabevisning rör sig om saker som att målsägande tycks må väldigt dåligt efter det som har hänt eller dylikt.
Citat:
Det är som sagt min uppfattning, men jag har ingen statistik att stödja det på. Om någon vill säga emot eller kanske tom har statistik som bevisar motsatsen får den personen gärna kommentera. Själv hinner jag dock inte leta igenom rättsfall de närmaste dagarna. Men som ett exempel (OBS dock att ett exempel inte ger någon statistik) kan jag ge den påstådda Tensta-våldtäkten, där en av de utreande poliserna bland annat skriver följande
"Den killen var den enda som häktades om." Vidare framgår det att personerna förhördes snarast efter att anmälan om våldtäkt gjordes. Med andra ord vet vi att samtliga personer blev häktade.
http://www.magasinetparagraf.se/kron...ingen-i-tensta
Jag minns även att jag har läst om en polischef som beklagade sig över falskanmälningar därför att männen då alltid får sitta häktade. Nu hittar jag dock inte det specifika uttalandet, men någon kanske kan hjälpa till?