• 1
  • 2
2013-10-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogguls26
Har svårt att förstå att datumet på fakturan skall äventyra ditt avdrag.

Naturligtvis så måste skatteverket ifrågasätta att en betalning som gjordes innan fakturan skapades avsåg fakturan därför ett kvitto hade underlättat.

Citat:
Skriv en förklaring till skatteverket eller fråga hur ni måste göra för att avdraget skall gillas.

Är antagligen det enklaste.

Citat:
Däremot tycker jag att, om siffrorna du nämner stämmer, vara lite skev fördelning mellan material och arbetskostnad. Byggfirman kan säkert redovisa det men om du gör avdrag för 50' så är alltså arbetskostnaden 100' och material 10'.

Naturligtvis har TS köpt in och stått för majoriteten av materialet själv
Citera
2013-10-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du har betalat firman för material och "dylikt"? Skattereduktion för ROT-arbete får du bara för arbetskostnader. Har du betalat material och liknande ska du inte ha något ROT-avdrag för sådana kostnader, oavsett när fakturan är utställd.

Aa men det har du rätt i. Det är bara avdraget för arbetskostnader, sen 10 000 materialkostander är något annat. Det har inte med det att göra. Men du har rätt.
Citera
2013-10-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Naturligtvis så måste skatteverket ifrågasätta att en betalning som gjordes innan fakturan skapades avsåg fakturan därför ett kvitto hade underlättat.

Är antagligen det enklaste.

Naturligtvis har TS köpt in och stått för majoriteten av materialet själv

Nja siffrorna är inte exakta, jag har köpt massa eget material osv. Det var bara på ett ungefär.
Citera
2013-10-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Här har vi troligtvis förklaringen. Skatteverket har begärt in kompletterande uppgifter och Företaget har med all sannolikhet inte inkommit med underlag som skatteverket varit förnöjda med.

Nu är det så att både företaget och TS kan överklaga beslutet. Dock bör TS se till att kontakta skatteverket för att se vad som ligger till grund för avslaget.

Det fuskas en hel del med ROT och därför har skatteverket intagit en rätt hård attityd där man regelmässigt nobbar varenda lilla tveksam ansökan och så får den som inte gillar beslutet klaga.

Låter rimligt. Nu var de längesen jag ringde och pratade med ansvarig på Skatteverket, men han var rätt iskall. Problemet är kanske att företaget inte helt och hållet överklagade och tog tag i saken.
Citera
2013-10-30, 14:40
Medlem
Liksom en del tidigare skrivit skulle det vara intressant att få veta exakt vad skatteverket skriver i sin motivering, och inte bara en tolkning/beskrivning av det.

Jag kan tänka mig att Skatteverket drar öronen åt sig när det varit en större kontantbetalning som byggföretaget inte hanterat enligt gällande regler, dvs utfärdat en kontantfaktura samma dag och som sedan bokförts absolut senast följande dag. Detta innebär att skatteverket faktiskt kan hävda att det inte finns något "giltigt" underlag för att betalning har skett.

Betalades hela beloppet 60.000 i förskott?
Betalades hela beloppet utan att någon som helst skriftlig bekräftelse om att betalning skett erhölls från byggföretaget? I så fall litar Trådstartaren mer på byggföretag än vad jag någonsin skulle våga göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in