• 1
  • 2
2013-10-30, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Ditt personnummer är privat och det ska du absolut inte uppge till någon! Att de bara frågar dig är olagligt, anmäl de jävlarna!

De har köpt en lista med personnummer och adresser, du är med på den listan, du vill bli borttagen - det absolut enklaste är ju såklart att gå efter personnummer då du garanterat är den ende i Sverige med ditt personnummer. Ditt namn och din adress kan delas av flera...

Hur menar du att man ska vara försiktig med sitt personnummer? Du vet väl om att de är offentliga?

Lol, personnummer är en offentlig uppgift och inte privat. Kan få fram vilket personnummer som helst, ge mig bara namnet.
Citera
2013-10-30, 06:17
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Fast tycker du inte det finns en skillnad i att t.ex. ladda upp en bild på sitt körkort på internet och att personnummer går att få tag på via någon upplysningssida om man då är premiummedlem av något slag?

Vart kom körkort in i bilden?

Du behöver inte alls vara "premiummedlem" på någon hemsida för att få reda på personnummer, de finns att hämta via SKV eller som du säger på upplysningssidor - betala för det behöver man dock inte göra.

Men detta har föga med ämnet att göra då det handlar om ett företag som skickat ut reklam - de får sina listor med personuppgifter företrädelsevis från Spar (Statens personadressregister), men även från andra källor så som bilregistret förekommer. Likaså kan de köpa olika företags kundregister eller medlemsregister, ibland som färdiga paket där man köper en lista på folk kanske i en särskilt ort och/eller med ett särskilt intresse (baserat på vad de köper exempelvis).

Det sistnämnda är kanske inte så roligt ur en integritetsmässig synvinkel, men i dagsläget är det fullt lagligt. Det man kan göra är att med hänvisning till PuL (§ 11) skriftligen begära att du ska plockas bort ur reklamföretagets lista (källan till vart dina uppgifter kommer ifrån ska alltid stå på reklamen).

Är Spar källan så går det snabbt och enkelt att besöka: http://www.statenspersonadressregist...klamsparr.html - vilket stoppar mycket direktreklam men som sagt inte all.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag vill inte misstro dig, men kan du styrka det här på något sätt? Och vart anmäler jag?

Vet inte om du missade smileyn, men jo, du borde misstro mig. Läs det jag skrev här ovanför.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Här har du källa som styrker hans påstående samt information om hur du anmäler:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/109/119.html

Kan bli pinsamt när trollet inte hänger med i andras trollande... Tur att jag klickade på länken

Citat:
Ursprungligen postat av nopathy
Lol, personnummer är en offentlig uppgift och inte privat. Kan få fram vilket personnummer som helst, ge mig bara namnet.

Och du läste hur mycket då utav mitt inlägg? Känns lägligt med en sån här igen:
Citera
2013-10-30, 06:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:

Du behöver inte alls vara "premiummedlem" på någon hemsida för att få reda på personnummer, de finns att hämta via SKV eller som du säger på upplysningssidor - betala för det behöver man dock inte göra.

Men detta har föga med ämnet att göra då det handlar om ett företag som skickat ut reklam - de får sina listor med personuppgifter företrädelsevis från Spar (Statens personadressregister), men även från andra källor så som bilregistret förekommer. Likaså kan de köpa olika företags kundregister eller medlemsregister, ibland som färdiga paket där man köper en lista på folk kanske i en särskilt ort och/eller med ett särskilt intresse (baserat på vad de köper exempelvis).

Det sistnämnda är kanske inte så roligt ur en integritetsmässig synvinkel, men i dagsläget är det fullt lagligt. Det man kan göra är att med hänvisning till PuL (§ 11) skriftligen begära att du ska plockas bort ur reklamföretagets lista (källan till vart dina uppgifter kommer ifrån ska alltid stå på reklamen).

Är Spar källan så går det snabbt och enkelt att besöka: http://www.statenspersonadressregist...klamsparr.html - vilket stoppar mycket direktreklam men som sagt inte all.
Tackar för den informationen.
Citat:
Vet inte om du missade smileyn, men jo, du borde misstro mig. Läs det jag skrev här ovanför.
Jag tolkade det som att du var förbannad på sådana företag.
Citera
2013-10-30, 15:18
Bannlyst
Citat:
Och du läste hur mycket då utav mitt inlägg? Känns lägligt med en sån här igen:
Ber om ursäkt, var sent. Haha skäms något..
Citera
2013-10-30, 19:05
Medlem
miikoss avatar
Skriv även till Nix-adressat.

Branschen har kommit fram till att det registret är allmänt spritt, så att företaget ska kontrollera med nix-adressat innan uppgifterna används för marknadsföring. En notering ska räknas som att man har avböjt. (Gäller ej företag som man har gett tillstånd till).

Tillägg: Räcker med ett samtal
http://swedma.se/reklamsparr/nix-adr...ntinformation/

Jag har spärrat mig hos Skatteverket (SPAR), Transportstyrelsen (fordonsregistret), samt nix-adressat, för flera år sedan.

Har inte fått ett enda reklamblad.
Senast redigerad av miikos 2013-10-30 kl. 19:13.
Citera
2013-10-30, 19:07
Medlem
MaZtoRs avatar
http://www.upplysning.se

Där kan man få hela personnummer helt gratis genom att bara registrera sig. Men säg det inte till någon. För det är superhemligt med personnummer.
Citera
2013-10-31, 01:38
Medlem
Citat:
Jag fick direktreklam från ett företag. Sådant ogillar jag och ringde upp för att se till att de inte skickar mer sådant till mig. Det är ett företag som jag inte har något som helst avtal med.

Det jag reagerade på var att de behövde personnummer för detta. Jag tyckte inte att det kändes ok. Är det lagligt?

Jobbar faktiskt själv med detta... Och JA det är lagligt.

Här följer förklaring varför sedan personnummer behövs:

1. Företag köper adresser enligt vissa kriterier (kan vara inkomst, kön, bostadsort, ålder mm) till personer man tror är intresserad av deras tjänster. (Köp från olika register, SPAR etc). I "adressköpsläget" får vi inte personnummer till potentiella kunder. Dessa potentiella kunder har vi rätt att ha kvar i databasen X antal månader (beroende på vad för användingsområde eller antal "kontakter" per individ man köpt).
2. brev etc går ut
3. I vårt fall går 3 månader medan vår kampanj är aktiv.

Efter dessa 3 månader får vi behålla de som "responderat" genom köp eller liknande aktivitet(beroende på företagstyp) i kundregisteret - Dessa individer får vi då också personnummer till för att kunna sköta adressuppdateringar etc.
De som inte responderar SKA rensas bort från systemet. Och det är då här problemet uppstår med TS. Eftersom TS inte har genomfört ett köp som visar att han vill ingå i databasen skall då TS rensas bort från databasen - dvs företag X ser inte att man "kommunicerat" med honom längre.

MEN TS eller potentiell kund vill "absolut aldrig mer" få något från företaget. Enda sättet att garantera att vi aldrig mer köper TS igen (för troligt är att han passar in i målgruppen igen) är att vi får medgivande att spara honom i databasen - inkl personnummer så vi kan matcha bort honom varje adressköp.

Varför räcker inte namn och adress? De förändras! Däremot med personnummer kan man följa person X även om namn, bostadsort etc ändras och hindra att personerna "köps" igen.

I vårt fall som adressköpare då:
Inför varje adressköp har vi en målgrupp vi söker folk från.
De vi köper adresser ifrån får då en fil från OSS med våra kunder som vi självklart inte vill köpa om och dessa kunder matchas bort.
Dessutom får de vi köper adresser en "spärrfil" med folk som inte skall köpas om av andra skäl som också matchas bort. T ex att de varit kunder, men av någon anledning säger att skicka aldrig mer något till mig... Alternativt tidigare "ickeresponderande" personer såsom TS som aldrig blivit kund, men heller ALDRIG mer vill ha något från företaget...

Dvs i slutändan köper vi personer i vår målgrupp exkl befintliga kunder och "spärrade hos oss" och sedan koll mot NIX-adressat (spärrat för alla reklamutskick från företag man inte är kund hos).

Så ja det är lagligt att fråga. Om TS nekar så kan inte företag X garantera att TS aldrig mer får något från dem. Om TS ger personnummer blir det företagets ansvar att se till att TS aldrig mer får något från dem.
Citera
2013-10-31, 07:27
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Jobbar faktiskt själv med detta... Och JA det är lagligt.

Här följer förklaring varför sedan personnummer behövs:

1. Företag köper adresser enligt vissa kriterier (kan vara inkomst, kön, bostadsort, ålder mm) till personer man tror är intresserad av deras tjänster. (Köp från olika register, SPAR etc). I "adressköpsläget" får vi inte personnummer till potentiella kunder. Dessa potentiella kunder har vi rätt att ha kvar i databasen X antal månader (beroende på vad för användingsområde eller antal "kontakter" per individ man köpt).
2. brev etc går ut
3. I vårt fall går 3 månader medan vår kampanj är aktiv.

Efter dessa 3 månader får vi behålla de som "responderat" genom köp eller liknande aktivitet(beroende på företagstyp) i kundregisteret - Dessa individer får vi då också personnummer till för att kunna sköta adressuppdateringar etc.
De som inte responderar SKA rensas bort från systemet. Och det är då här problemet uppstår med TS. Eftersom TS inte har genomfört ett köp som visar att han vill ingå i databasen skall då TS rensas bort från databasen - dvs företag X ser inte att man "kommunicerat" med honom längre.

MEN TS eller potentiell kund vill "absolut aldrig mer" få något från företaget. Enda sättet att garantera att vi aldrig mer köper TS igen (för troligt är att han passar in i målgruppen igen) är att vi får medgivande att spara honom i databasen - inkl personnummer så vi kan matcha bort honom varje adressköp.

Varför räcker inte namn och adress? De förändras! Däremot med personnummer kan man följa person X även om namn, bostadsort etc ändras och hindra att personerna "köps" igen.

I vårt fall som adressköpare då:
Inför varje adressköp har vi en målgrupp vi söker folk från.
De vi köper adresser ifrån får då en fil från OSS med våra kunder som vi självklart inte vill köpa om och dessa kunder matchas bort.
Dessutom får de vi köper adresser en "spärrfil" med folk som inte skall köpas om av andra skäl som också matchas bort. T ex att de varit kunder, men av någon anledning säger att skicka aldrig mer något till mig... Alternativt tidigare "ickeresponderande" personer såsom TS som aldrig blivit kund, men heller ALDRIG mer vill ha något från företaget...

Dvs i slutändan köper vi personer i vår målgrupp exkl befintliga kunder och "spärrade hos oss" och sedan koll mot NIX-adressat (spärrat för alla reklamutskick från företag man inte är kund hos).

Så ja det är lagligt att fråga. Om TS nekar så kan inte företag X garantera att TS aldrig mer får något från dem. Om TS ger personnummer blir det företagets ansvar att se till att TS aldrig mer får något från dem.
Det här var mycket intressant och verkar väldigt rimligt. Tackar.

Vet du hur det ligger till om företagen är skyldiga att tala om varifrån de har fått informationen?
Citera
2013-10-31, 23:04
Medlem
Citat:
Det här var mycket intressant och verkar väldigt rimligt. Tackar.

Vet du hur det ligger till om företagen är skyldiga att tala om varifrån de har fått informationen?

Vi som köpare av adresser måste ange "adresskälla" till den enskilde personen ja. T ex ska det på den försändelse du fått någonstans finnas angivet namn och kontaktuppgifter till adresskällan. Och det ska vara i anslutning(här kan diskuteras vad "i anslutning" är) av din adress/personuppgift. Dvs det får inte vara i en bilagad broschyr etc. Dessa kontaktuppgifter kan bestå av namn på adresskälla och telefonnr eller postadress.

Detta för att du har rätt att kontakta adresskällan för att bli borttagen från den eller se till att de inte lämnar ut just din adress igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in