Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Jag fick direktreklam från ett företag. Sådant ogillar jag och ringde upp för att se till att de inte skickar mer sådant till mig. Det är ett företag som jag inte har något som helst avtal med.
Det jag reagerade på var att de behövde personnummer för detta. Jag tyckte inte att det kändes ok. Är det lagligt?
Jobbar faktiskt själv med detta... Och JA det är lagligt.
Här följer förklaring varför sedan personnummer behövs:
1. Företag köper adresser enligt vissa kriterier (kan vara inkomst, kön, bostadsort, ålder mm) till personer man tror är intresserad av deras tjänster. (Köp från olika register, SPAR etc). I "adressköpsläget" får vi inte personnummer till potentiella kunder. Dessa potentiella kunder har vi rätt att ha kvar i databasen X antal månader (beroende på vad för användingsområde eller antal "kontakter" per individ man köpt).
2. brev etc går ut
3. I vårt fall går 3 månader medan vår kampanj är aktiv.
Efter dessa 3 månader får vi behålla de som "responderat" genom köp eller liknande aktivitet(beroende på företagstyp) i kundregisteret - Dessa individer får vi då också personnummer till för att kunna sköta adressuppdateringar etc.
De som inte responderar
SKA rensas bort från systemet. Och det är då här problemet uppstår med TS. Eftersom TS inte har genomfört ett köp som visar att han vill ingå i databasen skall då TS rensas bort från databasen - dvs företag X ser inte att man "kommunicerat" med honom längre.
MEN TS eller potentiell kund vill "absolut aldrig mer" få något från företaget. Enda sättet att garantera att vi aldrig mer köper TS igen (för troligt är att han passar in i målgruppen igen) är att vi får medgivande att spara honom i databasen - inkl personnummer så vi kan matcha bort honom varje adressköp.
Varför räcker inte namn och adress? De förändras! Däremot med personnummer kan man följa person X även om namn, bostadsort etc ändras och hindra att personerna "köps" igen.
I vårt fall som adressköpare då:
Inför varje adressköp har vi en målgrupp vi söker folk från.
De vi köper adresser ifrån får då en fil från OSS med våra kunder som vi självklart inte vill köpa om och dessa kunder matchas bort.
Dessutom får de vi köper adresser en "spärrfil" med folk som inte skall köpas om av andra skäl som också matchas bort. T ex att de varit kunder, men av någon anledning säger att skicka aldrig mer något till mig... Alternativt tidigare "ickeresponderande" personer såsom TS som aldrig blivit kund, men heller ALDRIG mer vill ha något från företaget...
Dvs i slutändan köper vi personer i vår målgrupp exkl befintliga kunder och "spärrade hos oss" och sedan koll mot NIX-adressat (spärrat för alla reklamutskick från företag man inte är kund hos).
Så ja det är lagligt att fråga. Om TS nekar så kan inte företag X garantera att TS aldrig mer får något från dem. Om TS ger personnummer blir det företagets ansvar att se till att TS aldrig mer får något från dem.