Citat:
Ursprungligen postat av
Orion2k+6
Jag bor i en bostadsrätt och undrar om tvpejlar gubbarna har laglig rätt att befinna sig i trapphuset och knacka dörr? det är ett rätt stort hur typ 10 våningar med flera lgh på varje plan. kan man anmäla dem för inbrott eller liknande om de smiter in när dörren är öppen? vi har en kodlås på ytterdörren men det bor så många pensionärer med rullatorer som inte orkar öppna dörren själv så den har en automatisk dörröppnare. Om de inte har rätt att vara innanför ytterdörren kan jag kasta ut dem handgripligen eller måste jag ringa polisen så att de kommer och för ut personen.
Jag har blivit på knackad en gång tidigare och då visade de upp någon legitimation som hastigast för mig. nu vet jag inte om alla gör det men om man skulle ex kräva att få låna legitimationen för att kontrollera den och sedan stänga och låsa dörren och ignorerar deras dörrringingar och bankningar gör man någon olagligt då? eftersom de har gått med på att låna ut legitimationen till mig så jag kan kontrollera den så har jag inte stulit den utan bara har den på låns i sådär 10 – 20 år tills jag orkar kolla om uppgifterna stämmer?
Egenmäktigt förfarande antagligen, säger sig självt.
Däremot har du ingen skyldighet att prata med dem öht, ännu mindre skyldig att ens öppna dörren.