• 1
  • 2
2013-10-30, 13:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Ni befinner er i Juridik. Vi har inget emot humor men vi har något emot diskussioner som avlägsnar sig allt för långt från juridiken. Det kan vara något att hålla i minnet när ni listar lösningar på TS problem.

/Mod
Citera
2013-10-30, 20:20
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orion2k+6
Tackar!

Följdfråga på det.
Kan jag då som medlem av bostadsrätten be dem att inte befinnas sig inom bostadsrättens "tomt" (så de inte kan störa mina grannar?) och om de inte ger sig av kan jag anmäla dem för olaga intrång? ex gå efter och filma dem när jag upprepar att de ska avlägsna sig.

Du utgör inte hela föreningen. Det är föreningen som juridisk person äger trapphuset. Kanske skulle det bli olaga intrång om det röstats fram på ett stämmobeslut?
Citera
2013-10-30, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orion2k+6
Jag bor i en bostadsrätt och undrar om tvpejlar gubbarna har laglig rätt att befinna sig i trapphuset och knacka dörr? det är ett rätt stort hur typ 10 våningar med flera lgh på varje plan. kan man anmäla dem för inbrott eller liknande om de smiter in när dörren är öppen? vi har en kodlås på ytterdörren men det bor så många pensionärer med rullatorer som inte orkar öppna dörren själv så den har en automatisk dörröppnare. Om de inte har rätt att vara innanför ytterdörren kan jag kasta ut dem handgripligen eller måste jag ringa polisen så att de kommer och för ut personen.

Jag har blivit på knackad en gång tidigare och då visade de upp någon legitimation som hastigast för mig. nu vet jag inte om alla gör det men om man skulle ex kräva att få låna legitimationen för att kontrollera den och sedan stänga och låsa dörren och ignorerar deras dörrringingar och bankningar gör man någon olagligt då? eftersom de har gått med på att låna ut legitimationen till mig så jag kan kontrollera den så har jag inte stulit den utan bara har den på låns i sådär 10 – 20 år tills jag orkar kolla om uppgifterna stämmer?

Egenmäktigt förfarande antagligen, säger sig självt.

Däremot har du ingen skyldighet att prata med dem öht, ännu mindre skyldig att ens öppna dörren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in