2013-10-30, 14:13
Medlem
Hej!

Jag arbetar inom hemtjänsten och har gjort så sedan en månad tillbaka. På senaste APT blev jag informerad om att utbetalningarna av löner har varit en katastrof. Som timanställd uppfattade jag kritiken mot min arbetsgivare som både rättvis och anmärkningsvärd. Samtidigt tog jag det med en nypa salt och tänkte att det inte var så omfattande utan dök upp till och från.

Arbetsgivaren (enhetschefen) var i sitt ställningstagande väldigt diffus. Den menade på att den ser till så att tidsrapporterna är korrekt utförda och därefter skickar vidare till en annan enhet som i sin tur betalar ut lönen. Den hävdade att löner som blir sent utbetalda eller inte alls inte är på dennes ansvar, vilket jag menar på är motsägelsefullt, då denne ser till att tidsrapporterna är korrekt utförda. Annars ligger problemet i någon annans händer.

Denna månaden (25:e Oktober 2013) enligt villkoren, har jag inte fått min lön utbetald.

Jag kontaktade direkt enhetschefen och begärde en förklaring, och var både ledsen och besviken att jag blivit drabbad redan första månaden på jobbet.

Enhetschefen förklarade att den utbetalas den 28:e Oktober och hon förklarar inte anledningen till varför. Lönen blev inte heller utbetalad den 28:e. På nytt kontaktade jag min arbetsgivare dagen efter och bad om ytterligare en förklaring. Den förklarar att pga stormen Simone som drog in över Västra Sverige gjorde att dom fick stänga tidigare på kontoret och att den utbetalas den 29:e istället.

Idag är det den 30:e Okt och jag har försökt att nå min arbetsgivare hela dagen men utan resultat. Jag har även en kollega som också är timanställd och befinner sig i samma situation som jag.

Hur ska jag gå tillväga? Jag har ett kollektivavtal men finner in detta avtalet på internet.
Arbetsgivaren står i skuld till mig och har läst om lönedrivare och allt möjligt, kanske för dramatiskt att redan börja hänvisa till dom?

Oerhört tacksam för respons!
Citera
2013-10-30, 14:18
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag skulle kontakta mitt fackliga ombud direkt.
Citera
2013-10-30, 14:20
Medlem
Som timanställd får du löneutbetalningen månaden efter du utfört arbetet. Har du bara arbetat en månad, oktober, kommer lönen i november. Om det inte är så har du en riktigt oseriös arbetsgivare, men inom hemtjänsten borde aktörerna vara så stora att sånt här inte händer. Är det trots allt så ska du genast kontakta facket. Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2013-10-30, 14:24
Medlem
Förlåt för dåligt förtydligande, min första månad arbetade jag i september. Har nu jobbat en del i oktober, och när det strular med lönerna på detta viset kommer det som en oerhörd motviations-mördare. Ska till arbetet om 40 min. Enhetschefen är ej tillgänglig idag.
Citera
2013-10-30, 14:25
Medlem
Strandhuggs avatar
Hej.

Som bajsfacisten säger så skulle jag ta kontakt med facket. Antingen genom ombud eller ringa direkt till sektionen. Tänk på att eftersom du jobbar som timanställd så betalas lönen ut en månad senare än annars. Vad gäller utbetalningsdatumet så kan det variera från arbetsgivare till arbetsgivare. De flesta får sin lön den 25:e varje månad medan kommunen (där jag bor) betalar ut den 27:e och vissa privatägda arbetsgivare den 28:e. Så det kan skilja, men för säkerhets skull kontakta ditt fack.
Citera
2013-10-30, 14:30
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheapbread21
Förlåt för dåligt förtydligande, min första månad arbetade jag i september. Har nu jobbat en del i oktober, och när det strular med lönerna på detta viset kommer det som en oerhörd motviations-mördare. Ska till arbetet om 40 min. Enhetschefen är ej tillgänglig idag.

Inom kommunen finns det ett lönekontor ditt man kan ringa för att reda ut eventuella problem med lönen. Det borde rimligtvis också finnas hos privata aktörer. Annars så har ju även enhetschefen en chef som det går att prata med om man inte får tag i enhetschefen.
Citera
2013-10-30, 14:37
Medlem
Skall också noteras att företaget är privatägt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in