Citat:
Ursprungligen postat av
theodor.busse
Jag har bytt hjul själv i drygt 30 år (dvs minst 60 ggr), förutom året då jag lät företagets inhyrda litauer sköta det - och då var det RIKTIGT nära att det gick rent åt helvete.
Jag äger inte ens en momentnyckel. Sans och förnuft räcker. Och - NEJ - jag är inte uppfödd med en sunkig Volvo (med trasigt avgassystem, det låter ju SKITHÄFTIGT). Det viktigaste är att "korsdra". Jag misstänker att verkstaden missade det. Fullt moment på första bulten, och hjulet sitter fast, men skevt. Det är nog det vanligaste felet hos mindre seriösa verkstäder.
De flesta vet vad "korsdra" betyder. Men det är aldrig försent för en liten "lektion"
![Whink](https://static.flashback.org/img/smilies2/wink.gif)
De flesta bilar har hjul som fästs med 4, 5 eller 6 "bultar". 5 är vanligast. När man byter hjul (t.ex. vid punktering) så ser man till att bilen är korrekt "upphissad" och att underlaget under domkraften är stadigt. MAN KRYPER ALDRIG UNDER EN BIL SOM INTE STÅR PÅ PALLBOCKAR ELLER HISS!!! Korsdragning innebär 1-3-2-4 med fyra bultar, 1-5-3-4-2 med fem bultar. Har aldrig ägt en bil med 6 hjulbultar, men ni förstår nog principen!
När det nya hjulet är på plats, så skruvar man MED FINGRARNA in hjulbultarna tills det känns rätt. Hjulet får inte sitta skevt. Sedan kan man använda ett hjulkors eller tryckluft, spelar ingen roll. Felet många gör att dra den första bulten/skruven i botten - Hårt! Och sedan plutta runt med de andra bultarna/skruvarna tills det verkar "stabilt".