2013-10-31, 17:11
Medlem
Tja!
Detta är mitt första inlägg så hoppas jag hamnat rätt.

Vid början av året miste jag körkortet pga. fortkörning, eftersom jag fortfarande körde under prövotiden var jag tvungen att ta om hela körkortet.

För ett par månader sedan åkte jag "dit" för olovlig körning, men kruxet är att det inte var vid en poliskontroll utan det var en anställd på någon myndighet som lyckades se mig köra bil , så kvinnan konfronterar mig och frågade om jag hade körkort, då jag inte hade den blekaste aning om att hon sett mig sa jag att jag inte hade något. Då hotade hon med att anmäla mig. men jag nekade på plats och sa att det inte var jag, men påföljden blev ändå en polisanmälan vilket ledde till ett polisförhör per telefon gällande GROV OLOVLIG KÖRNING .

Under förhöret nekade jag och sa att det var en bekant till mig som skjutsade mig och att anmälaren måste ha misstagit oss, för vi är rätt så lika så tänket att det skulle funka. jag var väldigt lugn och kontrollerad med mina svar, jag svarade så kortfattat som möjligt för att minimera chansen att få något uppslängt i ansiktet. efter att förhöret varade i ca 10 minuter tackade jag för mig och gick vidare med mitt liv.

så när förundersökningen är klar och polisen har förhört både mig och denna bekant har de beslutat att föra anmälningen vidare till en åklagare som ska besluta om detta ska vidare till en rättegång eller läggas ner.

så eftersom de beslutat att ta ärendet vidare till en åklagare vill jag förstå hur stor chans har jag att åka dit? för det är ändå ord mot ord, samt vad påföljden blir. och om nu det blir en rättegång av det hela kan man ljuga? ( om både jag och min bekant ljuger inför rätten).

sedan undrar jag om denna kvinnas ord väger mer än mitt.

i dagsläget har jag körkortet vilket jag informerade om för att utesluta tanken om att detta kommer upprepas, men är orolig över att mista det för andra gången under ett och samma år.

Tacksam över alla svar!!
Citera
2013-10-31, 17:52
Medlem
ormanoffs avatar
Det är helt omöjligt att svara på. Du får vänta på att åtal väcks.
Citera
2013-10-31, 18:14
Medlem
8xxSeriess avatar
Får man fråga vad detta var för kvinna och vad var det för myndighet? Och varför var du tvungen att svara för henne?

Jag tror inte det kommer hända ett skit, fortsätt att neka bara.
Citera
2013-10-31, 18:21
Medlem
Galenfarfars avatar
Tycker det skulle vara väldigt konstigt om du skulle åka dit om du inte erkänner.
Behövs inga bevis eller att man blir tagen på bargärning för sådant?
Citera
2013-11-01, 12:40
Medlem
arwens avatar
Aningen OT, men jag jobbar inom Socialtjänsten.
Har hänt att polisen ringer och frågar om XX brukar köra bil, samt vilken typ av bil osv.

Sanningen är ju att många av våra klienter kör bil trots avsaknad av eller indraget körkort, samt kör bilar jag själv aldrig skulle ha råd med trots att de nolltaxerar och inte har fordon registrerade på sig själva.

Då jag inte har för vana att springa och fotografera mina klienter när de anländer eller åker och i vilka fordon (vilket jag antar krävs som bevis).
Så besvarar jag aldrig frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in