2013-11-11, 04:35
Medlem
Har tagit rosenrot 200-400mg extrakt (motsvarar 1-2g torkad rosenrot) per dag i ett par veckor. Har dock inte tagit någon just de senaste två dagarna då jag helt plötsligt hade högt blodtryck i förrgår (150/100), huvudet sprängde och pulserade/flödande ljud i ena örat följt av tinnitus som sitter i än.

Nu åt jag (utan att tänka mig för) en hel näve rostade kakao-bönor.
Ligger jag illa till nu eftersom rosenrot är en MAOI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19168123)?!
Jag försökte kasta upp direkt efter men lyckades inte. Är rädd för att få skadligt högt blodtryck nu, serotogent syndrom, eller vad det är man riskerar att få när man äter kakao/choklad på MAOI. Behöver jag ringa 1177/112 eller kan jag "sova av det" om jag får symptom?

EDIT: Tog en Doxazosin 4mg ifall det skulle motverka på nåt sätt.
Senast redigerad av redtape 2013-11-11 kl. 04:41. Anledning: Lade till Doxazosin
Citera
2013-11-11, 04:58
Medlem
Ser att ingen har svarat och jag kan inget om ämnet men frågar ändå.

Hur går det?
Känns det bättre nu?
Citera
2013-11-11, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseking
Ser att ingen har svarat och jag kan inget om ämnet men frågar ändå.

Hur går det?
Känns det bättre nu?

Mår helt ok fortfarande. Om möjligt är tinnitusen lite högre igen.
Jag är mer orolig att något kommer hända, jag vet inte hur snabbt kakao-bönorna tas upp av kroppen heller med tanke på att jag hade en del i magen också.
Så jag skrev främst för att höra vad risken var att inte ringa efter hjälp om symptom uppstår.

Men jo... jag hade hoppats på att någon här visste för jag lade ner en hel kraft på att googla mig till svaret innan och kunde inte avgöra.
Citera
2013-11-11, 05:54
Medlem
Är riktigt trött och skulle vilja sova, så jag försöker nog med det om en liten stund (om ingen rekommenderar annat här snart) så får jag se vad som händer.
Citera
2013-11-11, 15:26
Medlem
Vaknade nu. Allt verkar lugnt. Lite förvånad att ingen kunnig svarade. Tur att man valde rätt åtgärd ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in