Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-11, 17:30
Medlem
Jag vet inte om detta r rtt plats fr denna frgan, eller hur man frgar en moderator d jag r ny p Flashback men ngon kanske kan peka mig i rtt riktning annars?

Jag funderar p LSS aprop det senaste Kalla fakta inslaget. I kalla fakta blev alla s himla upprrda ver att LSS-individerna inte fick bestmma helt och hllet sjlva. Jag tycker ocks att det r fel att frska hitta kryphl i viktiga lagar, men jag tycker inte precis att det r rtt att skattebetalarna ska lgga enorma summor p att ge defekta mnniskor allt "de" nskar. Ofta upplever jag det som ett vldigt slseri med resurser som kunnat lggas p ngot viktigare, till exempel de mnniskor som faktiskt har tillrcklig begvning fr att pverka samhllet och med sina sikter och bygga upp det genom att betala skatt. Dessutom undrar jag hur det avgrs vad som r "god levnadsstandard". Mnga inom LSS r p den nivn intellektuellt att de inte kan resonera kring sina upplevelser. D tycker jag att det r konstigt att andra ska frska frst vad dessa individer upplever som god levnadsstandard. Att till exempel lgga en massa pengar p att en gravt utvecklingsstrd ska g ka utomlands, med assistans och betald resa, stller jag mig frgande till, d det inte finns konkreta bevis fr att personen ens uppskattar denna resa mer n den hade uppskattat att t.ex. ka till badhuset varje dag i en vecka.

P 50-talet fanns "sinnesslvrden" och institutionalisering av utvecklingsstrda var det normala. D fick man knappast sjlv ta hand om sina utvecklingsstrda barn, ens om man verkligen ville sjlv. Nu har det vergtt till den raka motpolen. Nu mste alla ta hand om de gravt utvecklingsstrda - bde frldrarna sjlva och samhllet i stort, och lgga en massa resurser p dem ven om det finns mnga som faktiskt inte vill det. Att det r politiskt inkorrekt att ens diskutera frgan knns inte heller rtt fr samhllet!
Citera
2013-11-12, 14:19
Bannlyst
I s fall borde vi inte heller rdda liv till varje pris om man ska resonera som du gr. Vad r vitsen med att klara verlevnaden p gravt funktionsnedsatta om man inte sedan kan erbjuda dem ett fullvrdigt liv?
Citera
2013-11-12, 14:40
Medlem
Nej jag ser inte vitsen med att gra allt fr att rdda gravt utvecklingsstrda.

Och frgan kvarstr: Hur vet du vad en som r gravt utvecklingsstrd ser som "ett fullvrdigt liv"? Troligen kan de inte ens reflektera kring det sjlva. Att d ngon annan ska sitta och gissa sig till vad som r bst fr dessa mnniskor blir nd inte ur deras eget perspektiv. Vem vet om ngon som inte kan uttrycka vad den sjlv vill mest uppskattar att f ka p sommarlger dr det spelas musik, eller att f lyssna p musik hemma i vardagsrummet tillsammans med personal frn gruppboendet? Att utg frn en frisk mnniskas perspektiv fr att se vad som gr ett liv fullvrdigt sger ingenting om hur ngon som upplever vardagen och verkligheten p ett annat stt uppfattar det.

Om det enda man kan dra slutsatser utifrn r att personen ser glad ut, s sger det egentligen ingenting om vilken niv det r p den gldjen, om den r strre i just den situationen n i en annan dr den ser glad ut, eller vad det r i situationen som gr personen glad. P semestern kanske det till exempel r knslan av badvattnet mot huden som skapar gldje. D tycker jag att det r bttre att personen fr bada p ett billigare stt n att skattebetalare ska finansiera en hel semester med dygnet runt-personal. JAG vill i alla fall inte betala fr det men mina intjnade pengar!
Citera
2013-11-12, 15:51
Medlem
Ganska korkat och omnskligt resonemang du har. Ungefr som att bara "intelligenta" mnniskor platsar i din vrld.

S du tycker allts inte att man skulle rddat livet p min son? Han har en CP-skada och utvecklingsstrning.

http://inthenameofcamilla.blogg.se
Citera
2013-11-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Ganska korkat och omnskligt resonemang du har. Ungefr som att bara "intelligenta" mnniskor platsar i din vrld.

S du tycker allts inte att man skulle rddat livet p min son? Han har en CP-skada och utvecklingsstrning.

http://inthenameofcamilla.blogg.se

Nu var ju hans frmsta pong att lyx inte ska bekostas ur skattepengar ens om det gller utvecklingsstrda och det mste man kunna diskutera.
Han vill inte ha ihjl din son s lugna dig.
Fr vrigt r det duktigt iq-befriat att lgga ut nakenbilder p hjlplsa barn p webben. Om du nu r s mn om hans bsta.
Citera
2013-11-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Nu var ju hans frmsta pong att lyx inte ska bekostas ur skattepengar ens om det gller utvecklingsstrda och det mste man kunna diskutera.
Han vill inte ha ihjl din son s lugna dig.
Fr vrigt r det duktigt iq-befriat att lgga ut nakenbilder p hjlplsa barn p webben. Om du nu r s mn om hans bsta.

Trdstartarens pong handlade om vad som egentligen r goda levnadsvillkor, eller hur? Varfr inte en utvecklingsstrd ska f ka p en utomlandsresa om den inte utfrligt kan beskriva fr oss att hen uppskattar resan?

Vad pratar du om fr nakenbilder? Jag tror du krt vilse.
Citera
2013-11-12, 16:12
Medlem
Jag tillhr LSS lite grann, fastnat typ men r en
Citat:
jag det som ett vldigt slseri med resurser som kunnat lggas p ngot viktigare, till exempel de mnniskor som faktiskt har tillrcklig begvning fr att pverka samhllet och med sina sikter och bygga upp det genom att betala skatt.
Det gamla tnket lter helt klart klokare, jag skulle fungerat normalt p den tiden d samhllet inte var s fucked up det r idag.

Blev mycket imponerad av din avhandling men!
Du verdriver mycket, det r inte direkt en lyx,
men det r slseri med pengar helt klart.
Senast redigerad av Zi 2013-11-12 kl. 16:18.
Citera
2013-11-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zi
Jag tillhr LSS lite grann, fastnat typ men r en

Det gamla tnket lter helt klart klokare, jag skulle fungerat normalt p den tiden d samhllet inte var s fucked up det r idag.

Blev mycket imponerad av din avhandling men!
Du verdriver mycket, det r inte direkt en lyx,
men det r slseri med pengar helt klart.

Vad exakt r slseri med pengar? Kan du frklara det utfrligt fr mig.
Citera
2013-11-12, 16:35
Medlem
tresjuors avatar
anonymtjej89 - du gr skrmmande mnga misstag.

Och serist - "defekta mnniskor"? Oerhrt korkat.

Det r ganska tydligt fr de insatta i LSS att du har en naiv bild av verkligheten. Om du verkligen r fdd '89 r det rtt sannolikt att du kommer ngra detta om massa r nr du blir vuxen.

777
Citera
2013-11-12, 16:43
Medlem
PermanentVickss avatar
De (till 99% kvinnor) som jobbar inom LSS r (tillika 99%) totalt blsta. Bryr sig bara om initialerna p pappret och att flja lagens lilla lista. Ingen skall behva ha att gra med LSS, fr nr man vl behver hjlp s fr man ett nytt helvete att bygga hat mot.
Citera
2013-11-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Vad exakt r slseri med pengar? Kan du frklara det utfrligt fr mig.

Om jag minns rtt sa till exempel den dr privata juristen som kommuner hade anstllt som konsult i Kalla fakta att LSS-insatser kostar 38 miljarder om ret. Det r en del pengar som hade kunnat minskas ner en del. Det r till exempel inte ndvndigt fr "en god levnadsstandard" att duscha med s mycket tvl att man behver tv levande std istllet fr ett fr att man inte ska halka ivg (ett exempel frn programmet), bara fr att personen tycker att det r kul.

Problemet som jag ser r vl egentligen att skatten vi betalar ska rcka till mycket och jag prioriterar till exempel hellre en "god levnadsstandard" till skillnad frn en "drglig levnadsstandard" fr vra ldre, istllet fr att de extra pengarna ska g till de utvecklingsstrda. P ldreboenden fr utvecklingsstrda finns det till exempel mjlighet ekonomiskt att gra utflykter, vilket det inte finns p vanliga ldreboenden. Jag tror dock att de vanliga ldre hade haft mer gldje av dessa utflykter d de har konkreta tankar och nskeml samt frstr de upplevelser de fr vara med p, till skillnad frn mnga utvecklingsstrda.
Citera
2013-11-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tresjuor
anonymtjej89 - du gr skrmmande mnga misstag.

Och serist - "defekta mnniskor"? Oerhrt korkat.

Det r ganska tydligt fr de insatta i LSS att du har en naiv bild av verkligheten. Om du verkligen r fdd '89 r det rtt sannolikt att du kommer ngra detta om massa r nr du blir vuxen.

777

Det r inte s givande fr diskussionen att du kallar mig naiv och korkad. Det hade varit s mycket bttre om du kunde beskriva vad det r som gr att du resonerar annorlunda mig, och sledes kanske kunde f mig att ndra mina sikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in