2013-11-13, 15:23
Medlem
Ok så jag gjorde en beställning för 3 dagar sen och nu kom det ett brev där de vill att jag ska hämta upp brevet på ett postkontor i närheten, har aldrig hänt förut när jag beställt utan det alltid kommit till brevlådan samt det är så små mängd att jag tvekar på att det ska hämtas ut för att de inte kan lägga det i min låda. Står i brevet att det är Rek och kollad på posten om det, det verkar vara så att sändaren kan veta att man tagit ut brevet men vilken dealer skulle vara så dum då måste han ju lämna retur adress och riskerar att torska.

Hur som helst känns detta jävligt suspekt och undrar vad folk på flashback har att säga om detta? Finns det några fall där polisen använt detta som en fälla?
Citera
2013-11-13, 15:26
Medlem
GeneticHerbss avatar
Brottsprovokation är förbjudet.
Citera
2013-11-13, 15:28
Medlem
Finns de som skickar REK med falsk returadress.
Jag hade dock sett till att städa hemma och va ren i kroppen sen traska och hämta ut de. Blir det något då kan du bara neka att du beställt.
Citera
2013-11-13, 16:00
Medlem
TinyPoliss avatar
Ja nu är det så här att du inte behöver legitimera dig när du skickar ett REK.
Så det är fritt fram och skriva vilken avsändare du vill.
Den enda som kan spåras till försändelsen är mottagaren som måste visa leg.
Tror bara att säljaren vill ha spårningen som bevis att det du köpt kommit fram.
Funkar så i den lagliga världen så varför skulle det inte funka som säkerhet även vid olaglig affärsverksamhet.
En säkerhetsfråga helt enkelt. Tror inte du behöver oroa dig. Polisen har inga resurser att bevaka en försändelse som ligger hos ett ombud upp till 14 dagar.
Citera
2013-11-13, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneticHerbs

Men inte bevisprovokation!
Citera
2013-11-13, 16:19
Bannlyst
Citat:

Men inte bivisprovokation!
Citera
2013-11-13, 16:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Att använda det som en fälla, är väl inte en provokation.
Utan det går väl helt enkelt under span på bevis.

Om jag vore dig TS, så hämta brevet.
Och öppna inte breven, så får du en på knackning.
Så är det bara säga du inte har en susning om vad det är.

Sen kan det vara så att försäljaren väljer signatur, för då vet han om att det kommit fram.
Så slipper han skitungar som sen påstår att det inte kommit fram.
Citera
2013-11-13, 17:00
Medlem
Fråga säljaren om han skickade brevet som REK. Gjorde han det är det ju inte konstigt att du måste hämta ut det på posten.

Skickade han inte brevet som REK borde du kanske oroa dig lite mer.
Citera
2013-11-13, 17:10
Medlem
LightClouds avatar
Står det något om prisuppgifter och frankeringsavgifter? I sådana fall handlar det om att den som skickat brevet inte betalat tillräckligt i porto och du därför måste lösa ut ditt kuvert mot att betala den skuld som finns mellan kuvertets vikt + en avgift Posten tar ut för att deras maskin registrerat att brevet vägde mer än vad det fanns frimärken till som var påklistrade.

Jag råkade ut för detta inte alltför längesedan. Det kom ett brev från Posten till min brevlåda om att jag hade en försändelse att hämta ut samt en summa jag var tvungen att betala, annars skulle brevet skickas till Postens förverkningscenter.

Editering.

Det låter som Postens "Skicka lätt"-tjänst. En rekommenderad försändning som ej kräver identifikationskort för vare sig den som lämnar in kuvertet eller den som löser ut det, dock måste du ha ett kollinummer som säljaren borde ha gett dig.

http://www.posten.se/sv/Privat/Skick...icka-latt.aspx
Senast redigerad av LightCloud 2013-11-13 kl. 17:15.
Citera
2013-11-13, 18:11
Medlem
Hämta skiten bara, de kan väl inte bötfälla dig för vad andra skickar till dig. Om det är nån polistrick då har de ditt namn och adress redan och jag är ganska säkert på att 99 % av de hederliga medborgare skulle hämta ut brevet de också.

Lycka till!!
Citera
2013-11-13, 21:43
Medlem
1. Kolla såklart med säljaren om denna skickat REK, om så är fallet så är saken avklarad. Om inte så är det lite mer mystiskt.
2. Är du säker på att det är skickat REK? Eller som någon sade innan att problemet gäller för lite porto på försändelsen. För att ta reda på detta så ring uthämtningsstället så får du veta om det gäller att du måste hämta det där för att det är REK eller för att du måste lösa ut det på grund av för lite porto.
3. Som sagt, avsändaren behöver inte visa leg när ett brev skickas REK utan kan uppge falsk adress och namn.
4. Det är inte ovanligt att säljare skickar REK för att köparen inte ska komma i efterhand och säga att sakerna inte kom fram. Dock är det ovanligt att säljaren inte informerar om detta innan eller att säljaren inte tar extra betalt för att skicka REK.
Citera
2013-11-14, 08:40
Medlem
Brurs avatar
Citat:
Sorry mate. Det här är inte brottsprovokation..

Hade säljaren varit polis och kontaktat dig ang att han hade weed o sälja och du nappar.
Då anses det vara brottsprovokation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in