Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-13, 19:14
Medlem
haardstyles avatar
GoldenTowns är ett nytt gratisspel som kom ut i augusti 2013. Det går ut på att tjäna virtuellt guld, som man sedan kan sälja för RIKTIGA pengar eller faktiskt till och med riktigt 24 karats-guld.

Man bygger sin egen stad och producerar "raw materials" som man behöver för att bl.a. uppgradera sina byggnader. Det man producerar är Vegetables, Meat, Iron, Clay, Stone, Wood och såklart Gold.

Så här skriver tillverkaren:
“Build an amazing town and win REAL CASH! GoldenTowns is a free online game that can be played straight from a browser like Internet Explorer. The game is a town construction, political and military simulator in which virtual gold can be exchanged for real cash or for real 24k gold. ”

Det finns personer som tjänar tusentals kronor i månaden på detta. Jag tror vi har att göra med en "Earn money online"-grej som faktiskt fungerar och inte är scam. Vilket såklart är lockande, inte bara för mig utan för ca 18 000 andra som registrerat sig.

Det tar tid och tålamod att uppgradera sin stad och tjäna guld så det är inget spel man sitter med flera timmar i streck, utan man kanske går in några gånger om dagen och klickar lite.

Här är en ganska bra review av en kille som lyckats http://opportunitiesfromhome.org/gol...pay-real-money

Anledningen till att jag gör en tråd är för att jag vill se om fler svenskar spelar detta. Jag har själv spelat detta i en vecka nu ungefär och det ska bli intressant att se utvecklingen på min stad och om jag lyckats tjäna något några veckor längre fram. Ska tillägga att även om man inte tjänar något precis i början så är det ett väldigt bra spel i mitt tycke.

Jag rekommenderar er att testa spelet iallafall. Jag tror inte det är så många som har hört talas om spelet än, men bara idag har dock över 600 personer registrerat sig. Det ska tydligen finnas 68 svenska konton registrerade. Hoppas att någon mer här redan spelar det så man kan få igång en diskussion

Här är länk till spelet: http://www.goldentowns.com/index.php

Trycker man på "Play Now" så får man bara testa en tutorial. Men jag råder er att trycka på "Sign Up" direkt om ni är intresserade av spelet för tutorialen får man gå igenom oavsett vad när du väl har registrerat dig.
Citera
2013-11-21, 22:06
Medlem
haardstyles avatar
Bumpar tråden, inlägget blev mjukraderat pga en tidigare ref-länk och jag fick en veckas avstängning som följd. Tråden är uppe igen iaf så om fler lirar GoldenTowns så vore det ju trevligt med en diskussion här

Så här ser min stad ut nu http://i.imgur.com/6KVfH7q.jpg
Citera
2013-11-21, 22:26
Medlem
Blacknesss avatar
Trevligt litet spel

Bild på min lilla by:
http://imgur.com/KVKmtqS

Tror nästan att jag måste skaffa en eller tom två användare till och köra dem på min stationära och en på surfplattan.

Lite tankar kring spelet:
Rumänerna tar över, big suprise här va, är ju faktiskt möjligt att tjäna pengar utan att lyfta på röven så inte konstigt att de har sjukt mycket spelare. Är faktiskt ett problem, särskilt nu när de börjar röra sig norr upp i Europa, som tur är har ju Sverige iaf tagit över både Norge, Finland och Irland. Kanske kan dessa länder fungera som en temporär sköld mot rumänerna. Dock bara tillfälligt, man vill ju liksom inte bli ockuperad och bli tvingad att skatta 10% i onödan.

Om man är ny spelare så är det faktiskt inget fel alls att gå med från en ref länk. Gör man inte det så går 10% av allt man producerar till admin istället för en landsbroder, önskar jag visste detta när jag började.

Verkligen viktigt att tänka igenom sina drag, bygger man fel så kan det ta dagar att återfå det man har förlorat när man upptäcker att t.ex polistationen inte täcker det området man önskade, finns ju heller inte så mycket dokumentation kring det hela så man famlar lite i mörkret just nu.

I början när man spelar så behöver man typ gå in en gång var tredje timme för en optimal uppbyggnad av staden. Detta ändras dock ganska fort, en vecka senare kan det räcka att man tittar till staden och bygger nytt var sjätte till tolfte timma. Tycker det faktiskt är ganska skönt att det går åt det håller och inte tvärtom.
Citera
2013-11-21, 22:54
Medlem
haardstyles avatar
Intressant att se hur du valt att placera dina byggnader. I början var man ju lika klok, nu början man förstå hur man ska placera ut dom strategiskt.

Vad det gäller krigsbiten och det så har jag inte satt mig in i det så mycket än. Men mer skatt vill man ju helt klart undvika att betala i onödan. Det va jävlar va rumänerna kör på hårt ser jag nu ja.

När jag producerar 35 vegetables (exempelvis), så går 10% till state budget, 10% till min referrer och ytterligare 10% till "town's shareholders fund". Alltså 12 raw materials som försvinner bara där. Ganska trist. Men jag håller på att uppgradera produktionsbyggnaderna så jag kan göra mer åt gången.

Jag tycker det är rätt kul att man får lista ut själv hur man ska få det att funka. Om man bara följer en massa guider så tappar spelet lite av sin charm kan jag tycka. Håller också med om att det är bra att det tar sin lilla tid att producera, bygga, fixa, uppgradera allt osv. Man tröttnar inte så fort och man har gott om tid att planera nästa drag

Jag har precis byggt min första gold mine nu så det ska bli kul att se om man kan få lite guld från den.

Hade varit toppen med en app för detta spelet, då man inte alltid har tillgång till datorn. Man vill ju helst inte att det ska gå en massa timmar utan att man producerar något.
Citera
2013-11-21, 23:24
Medlem
Blacknesss avatar
Sant som du säger att det faktiskt är lite kul att det inte finns helt klara guider, spelet är ju ganska nytt också. Känns lite som en fördel att man hoppade på redan nu i början.

Nice med guldgruva, hur mycket kostar det att köra igång den på lvl1? Eller de kanske inte levlar som vanliga byggnader?

Undrar också vilka byggnader som krävs för att uppgradera kyrkan till lvl3? Har snålat lite och tänkte bygga en kyrka som både täcker byggnaderna runt townhallen och även polisstationen som ligger vid klustret av vanliga hus. Tänkte bygga den bakom kyrkogården, passande nog , och då behöver den vara minst lvl3 för att ge influera allt som jag tänkt mig.
Citera
2013-11-22, 00:17
Medlem
haardstyles avatar
När man byggt en guldgruva så har man två olika produktionsmöjligheter. Precis som en annan produktion i lvl 2. Den första kostar 16 av alla material och tar 24h, då får man 0.01 gold om jag inte såg fel. Den andra kostar 32 av alla material, tar också 24h, men kommer inte ihåg vad man får. Kan inte se det nu heller då jag nyss började producera det första alternativet.

Jag har inte byggt en kyrka ännu. Har svårt för att bestämma mig var den ska stå. Tror jag behöver röja bort lite vegetation, för att slippa ändra om helt i mina planer. Vad kyrkan behöver ha i sitt influence area har jag ingen aning om än. Dock kommer ju graveyard, firehall och police station vara i behov av den.

En sak jag märkt är att när man har en happiness-procent på 60 (tror jag) så kan man byta sina raw materials mot guld i spelets market. Jag tror därför det kan va klokt att göra som killen vars recension jag länkade till i första inlägget. Han har byggt en massa produktioner för vegetables, det kostar ju inget mer än tid och energi att producera det så därför kan man farma det som fan och växla det mot guld kanske? Sen får man mindre och mindre guld verkar det som för varje gång man växlar även om det är samma mängd.

Krävs dock som sagt en hög procent i happiness för att kunna det, dvs man måste uppgradera sina hus väldigt mycket.

Jag tycker det är svårt att prioritera EN grej, som att uppgradera sina hus eller vägar till exempel, det finns så mycket man vill göra ju
Citera
2013-11-22, 15:49
Medlem
haardstyles avatar
Detta verkar vara den officiella sidan för nyheter om spelet osv. http://goldentownsgame.com/ Kan vara bra att läsa igenom lite där
Citera
2013-11-26, 21:34
Medlem
haardstyles avatar
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...41408006_o.jpg
Här är killam's stad. Detta är helt sjukt, han måste tjäna jävligt bra vid det här laget.

https://www.facebook.com/groups/goldentowns/ Här är för övrigt en bra grupp där det dyker upp en del taktiska grejer om spelet och en del bilder på andras städer osv. Rätt intressant!

Värdet på gold coins ändras hela tiden och en gold coin går just nu för 6.50 euro. Det var runt 4 euro för bara några veckor sedan.
Citera
2013-11-27, 11:27
Medlem
Blacknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haardstyle
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...41408006_o.jpg
Här är killam's stad. Detta är helt sjukt, han måste tjäna jävligt bra vid det här laget.

https://www.facebook.com/groups/goldentowns/ Här är för övrigt en bra grupp där det dyker upp en del taktiska grejer om spelet och en del bilder på andras städer osv. Rätt intressant!

Värdet på gold coins ändras hela tiden och en gold coin går just nu för 6.50 euro. Det var runt 4 euro för bara några veckor sedan.

Haha ja Killiam tjänar nog rätt så bra, han säljer ju en hel del guld, kollar man på listan med gold owners så har han ca. 160G vilket är ungefär 800euro. Men han säljer ju av sitt guld konstant, dock så ligger han bara på femte plats av guldägarna. Ledaren Ottoclix ligger inne med över 700G.
Men det är ju kul att se att det faktiskt går att tjäna en liten slant
Citera
2013-11-27, 11:45
Medlem
Spargrizs avatar
Får man fråga ni som spelar nu, har ni dragit in några pengar?
Citera
2013-11-27, 12:26
Medlem
haardstyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spargriz
Får man fråga ni som spelar nu, har ni dragit in några pengar?

Jag har inte tjänat något än. Jag har väldigt nyligen börjat producera gold och har 0.0210 just nu. Som sagt, det tar tid och tålamod. Gör man allt rätt från början och placerar sina byggnader på ett smart sätt så går det förstås snabbare och lättare. När man uppgraderat sina hus mycket och har en hög happiness-level så kan man få gold mycket lättare. Tar lite tid att komma dit bara.

Jag är övertygad om att man kommer tjäna på det i längden. Det är dessutom ett roligt spel och jag har bara spelat i ungefär två veckor.
Citera
2013-11-27, 14:46
Medlem
Bearforceones avatar
Låter som ett virtuellt pyramidspel, där de på toppen tjänar pengar på alla undersåtar som "skattar" sina inkomster till sin refeerer. Knappast något jag skulle rekommendera till folk ö.h.t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in