• 1
  • 2
2013-11-14, 14:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
"Nej. Schizofreni r inte dissociativ identitetsstrning, i folkmun kallat personlighetsklyvning, ven om de i filmer oftast portrtteras s. Schizofreni r defekter i perception och/eller verklighetsuppfattningen."

Jag har lrt knna flera schizofrena, s jag frstr inte hur man kan frneka att det r en dissociativ strning. Det r precis vad det r. Personlighetsklyvning r dock ett frvirrande begrepp.

Jag utgick efter vad som str p wikipedia. Men besitter du annan kunskap litar jag p dig!

Termen "schizofreni" betyder ungefr "kluvet psyke", och kommer frn de grekiska orden σχίζω (schizo, "att klyva" eller "att dela") och φρήν (phrēn, "psyke", sinne eller "mind"). Trots dess etymologi r schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstrning, ven knt som multipla personligheter, ngot som ofta blandas ihop i populrkultur.
Citera
2013-11-14, 15:13
Medlem
RMBKKs avatar
Jag har jobbat med schizofrena mnniskor i flera r, som sktare och boendehandledare. Ingen av de 30+ olika personer med diagnosen schizofreni (och alla dess varianter; paranoid schizofreni, desorganiserad schizofreni etc.) jag trffat under ren har haft ngon personlighetsklyvning. Bifogar de frmsta/mest karakteristiska symtomen;

* vanfrestllningar, t ex om att vara frfljd, st under pverkan av yttre krafter etc,
* hallucinationer, t ex i form av upplevelsen av en rst som fortlpande kommenterar ens egna tankar och handlingar,
* desorganiserat tal, t ex i form av att personen ofta tappar trden eller talar osammanhngande,
* katatont eller annat ptagligt desorganiserat beteende,
* negativa symtom som t ex knslomssig avflackning, uppenbart ologiskt tnkande och viljelshet (eng: avolition).

Man mste ju bara skratta ibland nr man lser vad folk anser viktigt att frmedla. Varfr detta brinnande behov av att sprida desinformation? Har man ingen jvla aning utver vad man lrt sig frn populrkultur kan man lika grna lta bli att yttra sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in