• 1
  • 2
2013-11-19, 19:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Världscupen drar ju i gång nu till helgen, och för första gången på Flashback finns det en tipstråd.

https://www.flashback.org/t2261210

Det har hoppats en del i olika mindre cuper under hösten, bl.a. i Grand Prix 3:e oktober i Klingenthal, där WC-premiären äger rum. I den tävlingen vann 18-årige tysken Andreas Wellinger före Kofler och Ahonen.
Senaste årens dominant Schlierenzauer bara tolva.

http://data.fis-ski.com/dynamic/resu...JP&raceid=3805
Citera
2013-11-19, 19:14
Medlem
Just det, ja. Ahonen har gjort comeback. Det kan finnarna behöva som hade en hopplöst usel säsong i fjol. Ser ju nästan ut att dala lika mycket som Sverige har gjort. Bäste man 46:a i VC och Ville Larintos fjolårscomeback från skada var inte heller helt övertygande. Men om dessa två kommer upp i nivå så ser det genast bättre ut.

Lika illa var det i kombinerat för Finland. Knappt så att man kunde ställa upp med stafettlag.
Citera
2013-11-19, 21:48
Medlem
Jaså Kofler är bra nu igen, maken till jojo-backhoppare har jag knappast sett. Och då är det ändå rätt vanligt att de svänger i resultaten. Över en hel säsong bör väl dock Schlirenzauer vara starkast som vanligt. Men Norge har närmast sig österrikarna, och har vunnit en del lagtävlingar. Liksom att Bardal och Jacobsen utmanat indeviduellt.

Se upp för Slovenien och Polen också, riktigt breda och fina lag.
Citera
2013-11-20, 10:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Ja, det finns faktiskt som jag ser det fem lag som kan vinna lagtävlingar denna säsong. Slovenien vann tre av sex i världscupen 2012/13, Tyskland två, Norge en. Österrike kan förstås vinna, sannolikt även Polen. Tyskland kan nog ställa upp med fyra hoppare där väl ingen är mer än tjugofem år och vinna med det laget (Wellinger, Wank, Freund, Freitag).

Tänk om Simon Ammann vinner dubbelt i OS för tredje gången? Han gör fortfarande en del riktigt starka tävlingar, ett par pallplatser i fjol.
Citera
2013-11-20, 22:31
Medlem
Hm, bara en skidflygningstävling i vinter, och det på den minsta av dem. Klent som fan.
Citera
2013-11-23, 17:11
Medlem
Ezzelinos avatar
Konstigt att man skär ned på antalet skidflygningstävlingar.
Efter första omgången i laghoppningen ser det tungt ut för Norge, en sjätteplats. Slovenien i ledning före Tyskland och positivt överraskande Japan. Sex av åtta på Flashback har tippat Österrike som segrare, men det blir svårt. Morgenstern har gjort ett utmärkt hopp, Kofler helt okej, men Loitzl och i synnerhet Schlierenzauer (33:e plats) gör laginsatsen rätt medioker. Drygt 40 poäng att hämta upp.
Citera
2013-11-24, 00:46
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ja, det finns faktiskt som jag ser det fem lag som kan vinna lagtävlingar denna säsong. Slovenien vann tre av sex i världscupen 2012/13, Tyskland två, Norge en. Österrike kan förstås vinna, sannolikt även Polen. Tyskland kan nog ställa upp med fyra hoppare där väl ingen är mer än tjugofem år och vinna med det laget (Wellinger, Wank, Freund, Freitag).

Tänk om Simon Ammann vinner dubbelt i OS för tredje gången? Han gör fortfarande en del riktigt starka tävlingar, ett par pallplatser i fjol.

Amman vore ju helt sanslöst, visst var det 02-06 han dubblade?
Maken till mästerskaphoppare får man leta efter, var han ens en stjärna innan salt lake?

Själv hoppas jag på Adam Mauish( han kanske har slutat) och sliraren Schlirensaur. Annars är flygaren Bardal en annan favorit.
( ursäkta stavning, kan verkligen inte se den korrekta framför mig just nu )
Citera
2013-11-24, 17:06
Medlem
Ezzelinos avatar
Just det, 02-06 var det Ammann tog de dubbla OS-gulden. Kaos i backhoppningen i dag, knepigt väder, försenade tävlingar, olika bud om en finalomgång överhuvudtaget ska hoppas (nu blir det så) och Bardal och Schlierenzauer som i sista stund valde att inte hoppa alls. Fyra polacker bland de sex främsta efter första hoppet, Biegun i ledning.
Citera
2013-11-24, 17:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Någon som vet vad som hände med Kofler? När jag kom in i sändningen var det tal om att han fördes bort i ambulans.
Citera
2013-11-25, 20:34
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Amman vore ju helt sanslöst, visst var det 02-06 han dubblade?
Maken till mästerskaphoppare får man leta efter, var han ens en stjärna innan salt lake?

Själv hoppas jag på Adam Mauish( han kanske har slutat) och sliraren Schlirensaur. Annars är flygaren Bardal en annan favorit.
( ursäkta stavning, kan verkligen inte se den korrekta framför mig just nu )

Var faktiskt 02 och 10 som Ammann tog sina dubblar, vilket kanske gör det hela än mer spektakulärt. Minns inte riktigt, men har för mig att det var från en outsider-position båda gångerna, först som en "ung genombrottshoppare i exakt rätt tid" och sedan som en "han har nog sett sina bästa dagar men kanske kan än" ungefär.

Innan förra OS hade iaf Schlierenzauer radat upp VC-segrar och var väl storfavorit till guldet.

Adam Malysz har slutat hoppa (såg honom senast på Eurosport glida runt i Dakar-rallyt), men tack vare honom har ju Polen riktigt många lovande hoppare på gång och är ett starkt lag. Kamil Stoch är väl ett individuellt medaljhopp för dem.
Citera
2013-11-29, 12:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Hzj: Till slut fick vi det rätt med Ammanns OS-guld. Han verkar rätt bra i gång nu. Men Schlierenzauer, Bardal, Jacobsen, Stoch, Kranjec, ett par av tyskarna kommer nog att visa klassen till OS, det blir svårt att upprepa bragden

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det är ett jävla massa tippande den här säsongen...

Så är det, som Grenemark skulle uttrycka sig. Men det är nog bra med lite uppvärmning i backhoppning och nordisk kombination inför OS. Lite kul att se tendenser i vilka backar olika hoppare trivs bäst, hur självförtroendet och formen skiftar osv. Det blir väl sällan så att jag kollar någon hel tävling i de grenarna, men avgöranden kan vara intressanta att titta på.
Citera
2013-11-29, 22:34
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hzj: Till slut fick vi det rätt med Ammanns OS-guld. Han verkar rätt bra i gång nu. Men Schlierenzauer, Bardal, Jacobsen, Stoch, Kranjec, ett par av tyskarna kommer nog att visa klassen till OS, det blir svårt att upprepa bragden

Blir svårt nu i vinter, men han jobbar som synes i åttaårsintervaller. Så bäva månde motståndarna i Pyongchang.

-----------------

Var ett lysande andra hopp av Schlierenzauer idag, men tycker det borde krävas mer av honom för att stapla ytterligare världscupsegrar.

Kofler fortsätter att vara en gåta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in