Citat:
Ursprungligen postat av
SchmiDt-
ok tack s mycket! 18r var inte lite faktiskt! Knns nstan som det r frsent fr mig hehe

Nej d, det tycker jag absolut inte!
Det tar ju absolut inte 18 r att lra sig tillrckligt mycket fr att kunna frsrja sig p detta, jag ville bara gra det vldigt tydligt att det tar tid att lra sig. Mnga verkar tro att man kan lsa en sdan "X for dummies"- eller p "Lr dig Y p 30 dagar"-bok och g en 20-pongskurs p universitet och vips r redo fr arbetsmarknaden. Bara utifall du varit en av dessa.
Visst, det finns undantag, men min erfarenhet av dessa r att de i 9 fall av 10 ganska tidigt visar p tydliga kunskapsbrister nr de vl kommer igng att jobba. Mitt fretag (ls dr jag varit anstlld i c:a 8 r; jag ger det inte, men brukar sitta med under anstllningsintervjuer) krver en viss niv av utbildning (eftergymnasial naturligtvis eller high school som det kallas hr) och helst ngra rs erfarenhet. Och s genomfr vi flera praktiska tester (som r unika fr varje skande), sdant man inte riktigt kan lsa sig till utan krver frmga att tnka sjlv, inte frlita sig p vad man lrt sig i teoribcker. De fretag som bara kollar p betyg och hur mnga termer och frkortningar man kan "namedroppa" erbjuder ingen vidare utvecklande arbetsmilj, och nr man vl nskar g vidare kommer det bli vldigt tydligt att man tappat fart.
En rejl passion fr programmering kan skala av mycket av tiden det tar att lra sig vad som krvs d sitter man ju p sin fritid och arbetar s att sga. Och nu finns det ju betydligt mer resurser online (StackOverflow, Google osv.) n det gjorde nr jag brjade studera i mitten av 90-talet.
TL;DR: Nej, det r inte fr sent. Se bara till att verkligen gilla det du gr, annars riskerar du slsa du bort flera r av ditt liv.