• 1
  • 2
2013-11-20, 20:39
Medlem
SchmiDt-s avatar
Tja! Har brjat lra mig C++ fr jag tyckte det verkade mest intressant osv. Men jag har inte sjlvklart lrt mig super mycket. Sitter och lr in mig just nu int,cout,cin,if,bool osv dom basic sakerna.

Men min frga r, om jag blir riktigt grym med C++ inom spel programmering, kommer jag att kunna skriva s att man kan levela i spel och kunna skapa interface och stats till karaktrer? Eller lser jag helt fel sprk.
Citera
2013-11-20, 20:43
Medlem
winINCs avatar
Naturligtvis, blir du riktigt grym i C++ kommer du kunna gra allt. Dock s r inte C++ ett bra sprk fr spelutveckling egentligen, speciellt ifall du r nybrjare inom programmering verhuvudtaget. Istllet skulle jag rekommendera XNA + C#(dock s har MicroSoft lagt ner utvecklingen av XNA), eller Unity + C#.

Men fr att g tillbaka till din frgestllning, ja du kommer kunna gra allt det dr i C++ ifall du blir riktigt bra.

EDIT:
Hr har du en riktigt bra post(imo) om just att brja som spelprogrammerare och vlja rtt sprk
http://www.gamefromscratch.com/post/...developer.aspx
Citera
2013-11-20, 20:44
Medlem
vtcs avatar
Mnga stora spel r utvecklade i C++, men du br nog ta dig en funderare kring huruvida du orkar engagera dig s pass mycket att du nr dit innan du gr ngot annat. Ls ngra kurser i programmering till att brja med s fr du lite mer ktt p benen.
Citera
2013-11-20, 20:57
Medlem
sepebarns avatar
Tnk ocks p att detta r inget man lr sig p varken en vecka, en mnad, ett r eller kanske ens ett decennium. Jag har arbetat med olika programmeringssprk (frmst Java, C, C++ och de senaste ren nstan uteslutande Objective-C) i snart 18 r, 40-60 timmar per vecka, och jag behver alltjmt nstan dagligen rdfrga t.ex. JLS (Java) och Apples motsvarighet nr jag arbetar med strre iOS-projekt. Jag lr mig varje dag ngot nytt.

Ocks viktigt att tnka p att mycket av tiden gr t till att underhlla befintlig kod tppa till skerhetshl, se till att allt fungerar efter div. uppdateringar osv. Sedan kommer kompromisser med kollegor n. Om du inte vill hoppas bli rik p att gra ngot hjrndtt spel som fr tillfllet rkar tilltala den lika hjrndda mlgruppen i AppStore/Google Market, s fr du rkna med att vldigt lite kan gras ensam. Och har du inte tur (som jag haft) att f arbeta med kollegor som gillar att flja tydliga uppsatta regler (tex. ngot s enkelt som att flja sprkstandarder) kommer du snart mrka att du kommer lgga mer tid p fundera ver hur du enklast kommer undan med att mrda dessa n p ditt arbete.
Citera
2013-11-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Men min frga r, om jag blir riktigt grym med C++ inom spel programmering, kommer jag att kunna skriva s att man kan levela i spel och kunna skapa interface och stats till karaktrer? Eller lser jag helt fel sprk.

Tvrtom lser du precis rtt sprk. C/C++ har inga begrnsningar som scriptsprk och t.o.m. C# och Java har (hastighetsproblem nr det gller tyngre saker, och C# kan vl bara kras p Windows).
Citera
2013-11-20, 21:41
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sepebarn
Tnk ocks p att detta r inget man lr sig p varken en vecka, en mnad, ett r eller kanske ens ett decennium. Jag har arbetat med olika programmeringssprk (frmst Java, C, C++ och de senaste ren nstan uteslutande Objective-C) i snart 18 r, 40-60 timmar per vecka, och jag behver alltjmt nstan dagligen rdfrga t.ex. JLS (Java) och Apples motsvarighet nr jag arbetar med strre iOS-projekt. Jag lr mig varje dag ngot nytt.

Ocks viktigt att tnka p att mycket av tiden gr t till att underhlla befintlig kod tppa till skerhetshl, se till att allt fungerar efter div. uppdateringar osv. Sedan kommer kompromisser med kollegor n. Om du inte vill hoppas bli rik p att gra ngot hjrndtt spel som fr tillfllet rkar tilltala den lika hjrndda mlgruppen i AppStore/Google Market, s fr du rkna med att vldigt lite kan gras ensam. Och har du inte tur (som jag haft) att f arbeta med kollegor som gillar att flja tydliga uppsatta regler (tex. ngot s enkelt som att flja sprkstandarder) kommer du snart mrka att du kommer lgga mer tid p fundera ver hur du enklast kommer undan med att mrda dessa n p ditt arbete.

ok tack s mycket! 18r var inte lite faktiskt! Knns nstan som det r frsent fr mig hehe

Jag vill faktiskt lra mig C++ mest fr att Unreal dev Kit 4 kommer att komma ut. Jag gillar att sitta och skapa sm spel i UDK (Unreal Engine). Men fick hra att dom ska sluta med Unrealscript och stta in C++ enbart i deras nya Engine som kommer ut.

Men sjlvklart vill jag kunna kanske jobba senare i tiden med C++ ocks. Men dock r jag 26r och kanske r frsent fr att tnka p det.
Citera
2013-11-20, 21:47
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Naturligtvis, blir du riktigt grym i C++ kommer du kunna gra allt. Dock s r inte C++ ett bra sprk fr spelutveckling egentligen, speciellt ifall du r nybrjare inom programmering verhuvudtaget. Istllet skulle jag rekommendera XNA + C#(dock s har MicroSoft lagt ner utvecklingen av XNA), eller Unity + C#.

Men fr att g tillbaka till din frgestllning, ja du kommer kunna gra allt det dr i C++ ifall du blir riktigt bra.

EDIT:
Hr har du en riktigt bra post(imo) om just att brja som spelprogrammerare och vlja rtt sprk
http://www.gamefromscratch.com/post/...developer.aspx

Tack fr sidan! Ska kollas direkt.
Citera
2013-11-20, 21:52
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Tvrtom lser du precis rtt sprk. C/C++ har inga begrnsningar som scriptsprk och t.o.m. C# och Java har (hastighetsproblem nr det gller tyngre saker, och C# kan vl bara kras p Windows).

Ok tack s mycket! Vet du om det r frsent att vara 26r och brja med C++? Jag tycker det r riktigt kul och intressant. Vet att man inte kan lra sig det p 1-2r kanske, men man borde vl har lrt sig ganska mycket? =)
Citera
2013-11-20, 22:14
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Ja, C# r endast fr windows(och xBox), dock s kan man med Unity f strre mlgrupp d det krs via Unity player.

Anyhow s r C++ ett tungt sprk att komma in i, bttre skulle d C vara som du nmner, det r mycket lttare fast dock inte heller s anpassat till spel. C# r ett modernt och relativt enkelt sprk att lra sig syntax till, man kommer snabbt igng och lr sig OOP. Det finns ocks vldigt mycket hjlpmedel fr att komma igng.
Citera
2013-11-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ok tack s mycket! Vet du om det r frsent att vara 26r och brja med C++? Jag tycker det r riktigt kul och intressant. Vet att man inte kan lra sig det p 1-2r kanske, men man borde vl har lrt sig ganska mycket? =)

Det beror p hur ltt du lr dig och hur mycket tid du har ver per dag. Fr en del tar det ett par r att lra sig programmera videon men tycker man att det r kul och intressant brukar man suga t sig kunskapen som en svamp och lra sig vldigt fort.

Och om du redan programmerar UnrealScript har du minst hlften av jobbet redan gjort: du kan arrayer, bool, byte, float, funktioner, klasser, structs, strngar. Det r bara C++-syntaxen kvar, som iofs ligger nnstans mellan 700 och 1300 sidor (bde Bjarne Storstruts referensbok och standarden) beroende p vilken version det handlar om.

Ls 5 sidor om dagen, och brja nsta dags studier med att skriva ett program som anvnder allt du lste om dagen innan? D har det hunnit sjunka in, och det som inte fastnade fr du repetition p. Men det absolut bsta r nog att g en kurs. Du slipper motivera dig sjlv, du har en lrare att frga och andra elever att diskutera med, och du blir betygsatt.
Citera
2013-11-20, 22:58
Medlem
sepebarns avatar
Citat:
ok tack s mycket! 18r var inte lite faktiskt! Knns nstan som det r frsent fr mig hehe
Nej d, det tycker jag absolut inte!

Det tar ju absolut inte 18 r att lra sig tillrckligt mycket fr att kunna frsrja sig p detta, jag ville bara gra det vldigt tydligt att det tar tid att lra sig. Mnga verkar tro att man kan lsa en sdan "X for dummies"- eller p "Lr dig Y p 30 dagar"-bok och g en 20-pongskurs p universitet och vips r redo fr arbetsmarknaden. Bara utifall du varit en av dessa.

Visst, det finns undantag, men min erfarenhet av dessa r att de i 9 fall av 10 ganska tidigt visar p tydliga kunskapsbrister nr de vl kommer igng att jobba. Mitt fretag (ls dr jag varit anstlld i c:a 8 r; jag ger det inte, men brukar sitta med under anstllningsintervjuer) krver en viss niv av utbildning (eftergymnasial naturligtvis eller high school som det kallas hr) och helst ngra rs erfarenhet. Och s genomfr vi flera praktiska tester (som r unika fr varje skande), sdant man inte riktigt kan lsa sig till utan krver frmga att tnka sjlv, inte frlita sig p vad man lrt sig i teoribcker. De fretag som bara kollar p betyg och hur mnga termer och frkortningar man kan "namedroppa" erbjuder ingen vidare utvecklande arbetsmilj, och nr man vl nskar g vidare kommer det bli vldigt tydligt att man tappat fart.

En rejl passion fr programmering kan skala av mycket av tiden det tar att lra sig vad som krvs d sitter man ju p sin fritid och arbetar s att sga. Och nu finns det ju betydligt mer resurser online (StackOverflow, Google osv.) n det gjorde nr jag brjade studera i mitten av 90-talet.

TL;DR: Nej, det r inte fr sent. Se bara till att verkligen gilla det du gr, annars riskerar du slsa du bort flera r av ditt liv.
Citera
2013-11-20, 23:52
Medlem
Du kan brja med att skapa ett 2D spel i HGE (Haaf's Gaming Engine) nr du lrt dig om pointers etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in