2013-11-22, 21:33
Medlem
Jag har aldrig spelat in musik förut men skulle vilja ge det en chans och undrar då hur jag ska komma igång, har en macbook, och behöver då veta vad jag behöver för att kunna spela in sång, gitarr och piano. Vad för program till mac, ljudkort? mikrofon? Helst till ett rimligt pris.

Tacksam för svar!
Citera
2013-11-22, 22:47
Medlem
StandardKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaGGGen
Jag har aldrig spelat in musik förut men skulle vilja ge det en chans och undrar då hur jag ska komma igång, har en macbook, och behöver då veta vad jag behöver för att kunna spela in sång, gitarr och piano. Vad för program till mac, ljudkort? mikrofon? Helst till ett rimligt pris.

Tacksam för svar!

För att kunna göra inspelningar behöver du: Ljudkort - Mikrofon - ljudredigeringsprogram.
Om du vill kunna spela in hela låtar, covers och sådant rekommenderar jag att du även skaffar dig ett MIDI-piano. Otroligt bra att ha, och har väldigt många användningsområden.

Ljudredigeringsprogram finns det många att välja mellan. Jag använder mig både av Cubase och Logic 9, väldigt sköna program båda två. Kostar dock en del. Audacity är ett gratisprogram som fungerar för enkla uppgifter.
För Midi är Thomann typ det billigaste alternativet http://www.thomann.de/se/miditech_midistart_3_usb.htm

Ljudkort är jag fel man att fråga då jag inte har någon bra koll på sådant.
Citera
2013-11-23, 05:36
Medlem
Okej bra å veta. Men vad använder du för ljudkort då och funkar det bra för inspelning av gitarr också?
Citera
2013-11-23, 06:47
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Du kan köpa logic på app store.
Logic är Macs egna DAW så det borde funka bäst
Citera
2013-11-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollo17
Du kan köpa logic på app store.
Logic är Macs egna DAW så det borde funka bäst

Okej ska läsa lite om det, vad för mick rekommenderar du för inspelning av gitarr? och ljudkort?
Citera
2013-11-28, 21:31
Medlem
StandardKamelens avatar
Citat:
Okej ska läsa lite om det, vad för mick rekommenderar du för inspelning av gitarr? och ljudkort?

Om du ska spela in gitarr rekommenderar jag att du skaffar ett ljudkort med tillhörande teleutgång och ett musikredigeringsprogram som har en "amp" funktion. På det sättet uppnår du bäst resultat. Om du vill spela in med mic rekommenderar jag en kondensator-mic. Tar upp ljudet bäst! Ljudkort har jag ingen riktig koll på, men kan undersöka saken lite närmre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in