2013-11-25, 19:41
Moderator
Allaballawallas avatar
God afton ärade Flashback!

Då var det äntligen dags för Flashbacks medlemmar (Jag räknar även administratörer, moderatorer och tekniker som medlemmar.) att ännu en gång baka pepparkakshus...

Precis som tidigare år behövs det inte några direkta förkunskaper eller erfarenheter om hur pepparkakshus ska/bör/kan byggas. Men lite kreativitet kan nog vara en fördel. Tävlingen är öppen för alla som har möjlighet att posta på Flashback Forum oavsett vem man är eller varför man är här, alla medlemmar får alltså vara med. Klarar man någorlunda av att föra en diskussion på Flashback så ska man nog även klara av att bygga sitt eget pepparkakshus; det är inte särskilt svårt.

Det man vinner är äran och rätten att skryta för alla man vill skryta för att man vunnit Flashbacks pepparkakshusbyggartävling 2013; vilket inte är helt fel med tanke på hur många som känner till forumet...

Tidsordning för de olika delarna i tävlingen föreslår jag till att vara som följer:

Fas I: Allmän diskussion och förslag på eventuella regeländringar samt fastställande av slutgiltigt regler och riktlinjer.
Från och med nu fram till och med 2013-12-01.
Fas II: Publicering av bidrag.
Från och med 2013-12-02 till och med 2013-12-19.
Fas III: Omröstning för att utse vinnaren av den åtråvärda titeln: Skaparen av Flashbacks bästa pepparkakshus 2013!
Från och med 2013-12-20 till och med 2013-12-26

Mitt förslag är att vi kör på samma regler som förra året men det är öppet för diskussion, så om någon har något/några förslag så är det bara att posta ett inlägg om det här.

Förra årets regelverk var följande:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkashuset ska ha ett bidragsnamn samt en bidragsförklaring.
3. Pepparkakshuset ska vara utformat som en byggnad (Existerande eller fiktiv.).
4. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
5. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
6. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Jag tänkte att vi använder varje "aktiv" tråd under hela tävlingen för diskussioner. Där finns då möjlighet för alla som vill att utbyta erfarenheter, recept, tips och allmänt pepparkakshussnack hela vägen fram till och efter att Flasbacks bästa pepparkakshus utses.

För de som inte är insatta i hur det varit tidigare år återfinns en liten sammanfattning nedan.

Historik:
Förra året, 2012, tog Luismi hem segern med sitt detaljrika och genomarbetade mästerverk Tvåvåningshus med balkong och växthus.
På andra plats hade vi Bitsocker som tävlade med det verklighetsbaserade bidraget Lilla Bommen som var otroligt likt den fysiska förlagan i Göteborg (Länk saknas tyvärr.). Illusioner tog tredjeplatsen med sin pittoreska Timmerstuga och är därmed den enda som tagit en pallplats samtliga år tävlingen funnits.

2011 var det Stegosaurusen som tog hem segern med sitt "palats", andra platsen gick till panzer-siddhartha med "offertempel" och tredjeplatsen gick alltså till Illusioner med sitt "hus".

Länkar till tidigare års tävlingar under respektive spoiler:

2011.

2012.

Är det någon som undrar över något så är det bara att fråga på...

Jag har säkert glömt något, men det kan vi ju ta i tråden.

Med vänliga hälsningar och hopp om en kul tävling med ännu fler tävlande än förra och förrförra året,
Allaballawalla
Senast redigerad av Jultrollet 2022-11-09 kl. 18:35.
2013-11-25, 21:17
Medlem
panzer-siddharthas avatar
Bara att titta på tidigare års alla bidrag är ju inspiration nog för att säga till alla flashbackare man känner att dom Måste vara med! Underbart. Timmerstuga och (givetvis helt objektivt) Offertempel är nog mina favoriter från tidigare år.

Jag tycker att regelverket håller än i år. Tycker vi behåller reglerna som dom är.
Var tyvärr inte med förra året, så jag vet inte om ni hade några problem med reglerna då som jag missade, men de är så lika förrförra årets då jag var med och tävlade att jag tror på regelverket.

Gillar förtydligandet att det är tillåtet med ickeätbart ljus och bomull men att övrigt skall gå att äta.

Jag minns nåt vagt (orkar inte läsa gamla tråden) om att folk frågade om man måste göra sin pepparkaksdeg själv. När det inte alls står att man måste det nånstans borde det väl vara självklart att det är lika ok att köpa billig och smidig färdig-deg på lokala affären som att svänga ihop en deg själv i köket om man föredrar det. Samtidigt verkade det inte lika självklart för alla, som jag minns det. Möjligt att man borde skriva med nåt om att det är ok vilket som nånstans?

Själv ska jag läsa efter i gamla trådarna inför bygget då jag minns att vi iaf 2011 jämförde en del köpedeg och att vissa var lättare att arbeta med än andra. Blev lite paff över hur billigt det var. Nu när jag är student istället för arbetare kan jag ändå fortfarande vara med. Hurra!
2013-11-26, 00:32
Medlem
Illusioners avatar
Jag tycker också att regelverket håller.

I år tänker jag nog göra egen deg. Tror att degen ställt till problem för mig tidigare år.
2013-11-28, 19:21
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag tror också att regelverket funkar, men tänkte kolla om någon hade kommit på något som vi missat tidigare år.

Det enda som jag personligen skulle kunna vara tveksam till är väl egentligen bomullen då det minst ett finns fullgott ätligt alternativ i och med sockervadd. Att en maskin för att framställa denna nyttosak idag inte är särskilt dyr underlättar för den del av befolkningen som vill ha en sådan; men vi kanske inte ska uppmuntra till onödig prylhysteri...

http://www.clasohlson.com/se/se/Sock...Fc5a3godLAsA-g

http://www.roligaprylar.se/Waves-Soc...FcVX3godFDEAlw

https://www.teknikmagasinet.se/db.pl...ervaddsmaskin&

http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...smaskin-p48347

http://www.coolstuff.se/Sockervaddsmaskin

Vad tycker ni?
2013-11-28, 19:22
Medlem
SthlmsExtremistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Jag tycker också att regelverket håller.

I år tänker jag nog göra egen deg. Tror att degen ställt till problem för mig tidigare år.
Hoppas att du vinner! Har alltid röstat på dig i alla omgångar.

Trogen supporter!
2013-11-29, 00:04
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det enda som jag personligen skulle kunna vara tveksam till är väl egentligen bomullen då det minst ett finns fullgott ätligt alternativ i och med sockervadd.

Vad tycker ni?
Jag håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmsExtremisten
Hoppas att du vinner! Har alltid röstat på dig i alla omgångar.

Trogen supporter!

Har stora planer för i år.
2013-12-02, 04:08
Medlem
ZoteXs avatar
Får väl hålla tummarna för er flashbackare att denna gumma inte är med!

http://gd.se/nyheter/jul/1.6553105-doftpalatset-invigt
2013-12-02, 07:46
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoteX
Får väl hålla tummarna för er flashbackare att denna gumma inte är med!

http://gd.se/nyheter/jul/1.6553105-doftpalatset-invigt
Tror du att en gammal kärring kan vinna över en ärke-Flashbackare med över 3000 inlägg?
2013-12-03, 12:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Hmmm...
Tror nog att vi för säkerhets skull behåller regelverket som det är.

Ska försöka hinna styra upp en ny tråd för publiceringar och sånt under dagen/kvällen.
2013-12-03, 14:58
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Hmmm...
Tror nog att vi för säkerhets skull behåller regelverket som det är.

Ska försöka hinna styra upp en ny tråd för publiceringar och sånt under dagen/kvällen.
det låter som en sjukt bra idé. COUNT ME IN
2013-12-04, 00:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Ny tråd för nästa fas i tävlingen finns nu, så då flyttar vi över allt dit.

Flashback bygger pepparkakshus 2013! [FAS II]]
2013-12-04, 18:35
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ny tråd för nästa fas i tävlingen finns nu, så då flyttar vi över allt dit.

Flashback bygger pepparkakshus 2013! [FAS II]]
Som han sa, tråden låses.
*klick*
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in