Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-26, 09:52
Medlem
maskinbands avatar
Detta är en allmänn fundering jag haft länge.

Är det så att facebook och liknande sociala medier mer eller mindre förstör förhållanden mellan pojk/flickvän, vänner, familj mm?

Det odlar svartsjuka, avundsjuka, press och mycket mer.

Åsikter om det? Erfarenheter?
Citera
2013-11-26, 09:56
Medlem
Chrillies avatar
Det är inte någon annans fel än personen i fråga, det är människan som inte har någon moral, inte facebook.
Citera
2013-11-26, 09:58
Medlem
XaoqcHs avatar
Kanske är facebook en förstärkare av ens vanliga liv. Har man mycket drama och konflikter i sitt liv så förstärker facebook detta då man kommer i kontakt med sina plågoandar. Lever man ett odramatiskt och balanserat liv så upplever man nog mycket gott genom Facebook.
Citera
2013-11-26, 10:02
Medlem
Gör som mig, bojkotta facebook då! Det ligger i tiden nu, har bara fått positiva gensvar på mitt agerande. De vill också göra det men vågar inte, haha.
Citera
2013-11-26, 10:03
Medlem
maskinbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Kanske är facebook en förstärkare av ens vanliga liv. Har man mycket drama och konflikter i sitt liv så förstärker facebook detta då man kommer i kontakt med sina plågoandar. Lever man ett odramatiskt och balanserat liv så upplever man nog mycket gott genom Facebook.

visst låter det rimligt att det förstärker den redan existerande personligheten hos folk. Men jag undrar ibland om facebook inte uppger en felaktig bild av vissa peroner också.
Eftersom att många inte är i verkliga livet som dom upplevs vara på facebook?
Citera
2013-11-26, 10:08
Medlem
maskinbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Gör som mig, bojkotta facebook då! Det ligger i tiden nu, har bara fått positiva gensvar på mitt agerande. De vill också göra det men vågar inte, haha.

Jag har faktiskt precis igår bestämt mig för att prova att leva utan facebook osv.

Just för att jag befinner mig bland jobbiga relationsproblem och hur man ser hur vissa agerar på facebook sår gift i känslor och tankar.

Vi får se hur det kommer funka då mycket av social kontakt finns där, samt att jag uppdaterar flitigt för att "hänga med".

Will I be forever alone? haha
Citera
2013-11-26, 10:17
Bannlyst
det är ju inte kommunikationsmedel som odlar svartsjuka det är vad man gör med dom....
Citera
2013-11-26, 10:30
Medlem
Känner inte igen mig alls i vad du skriver. Press, avundsjuka, svartsjuka? Över andras statusar eller vaddå?
Citera
2013-11-26, 10:32
Medlem
Skatteskolks avatar
En gammal kompis fick meddelande på Facebook hur gammal hennes son var av en kille hon träffat på krogen. Lång historia kort: Ett faderskapstest visade att det inte var hennes sambos unge utan killen från krogen.

Tänk dig att leva i tron genom hela graviditeten och ungens första levnadsår att det är hans son för att sen få chocken. De gjorde slut. Han får inte träffa honom och tjejen bor nu med krogkillen i fancy bostadsrätt.

Illa va?
Citera
2013-11-26, 10:36
Medlem
maskinbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1love
det är ju inte kommunikationsmedel som odlar svartsjuka det är vad man gör med dom....

Varför jag säger odla är för att hade inte facebook funnits hade (i min värld) inte lika mycket svartsjuka etc funnits.

Ett exempel.

Kalle är på facebook vän med många tjejer (som han kanske inte ens egentligen känner nämnvärt bra). Kalle kanske chattar med dom, gillar bilder etc utan att kalles tjej vet egentligen vilka dessa är. Det odlar svartsjuka.

Hade Kalle inte haft facebook hade han inte haft så många "tjej vänner", inte suttit hemma och chattat med dem etc utan kanke träffat de tjej vänner han har irl och kalles tjej hade på så sätt fått en bättre inblick. Vilket i sin tur leder (i mina ögon) till en bättre grund till förtroende.

Men facebook gör det enkelt att skapa ett "parallellt" liv om man kan kalla det så.
Självklart ligger det i varje människas moral och händer vad man gör med det, jag menar egentligen att det skapar möjliheter, frestelser man annars inte blivit utsatt för.
Citera
2013-11-26, 10:39
Medlem
maskinbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
En gammal kompis fick meddelande på Facebook hur gammal hennes son var av en kille hon träffat på krogen. Lång historia kort: Ett faderskapstest visade att det inte var hennes sambos unge utan killen från krogen.

Tänk dig att leva i tron genom hela graviditeten och ungens första levnadsår att det är hans son för att sen få chocken. De gjorde slut. Han får inte träffa honom och tjejen bor nu med krogkillen i fancy bostadsrätt.

Illa va?

Riktigt illa. Det är iof en händelse som skapades utan facebook, (hur barnet blev till osv). Men många får dessvärre veta ett och annat som sårar VIA facebook. Man kan som jag nämnt i ett annat inlägg, ha lite av ett paralellt liv där än vad man skulle haft utan...
Citera
2013-11-26, 10:40
Medlem
maskinbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Känner inte igen mig alls i vad du skriver. Press, avundsjuka, svartsjuka? Över andras statusar eller vaddå?
Citerar mitt eget svar på ett annat inlägg.

Ett exempel.

Kalle är på facebook vän med många tjejer (som han kanske inte ens egentligen känner nämnvärt bra). Kalle kanske chattar med dom, gillar bilder etc utan att kalles tjej vet egentligen vilka dessa är. Det odlar svartsjuka.

Hade Kalle inte haft facebook hade han inte haft så många "tjej vänner", inte suttit hemma och chattat med dem etc utan kanke träffat de tjej vänner han har irl och kalles tjej hade på så sätt fått en bättre inblick. Vilket i sin tur leder (i mina ögon) till en bättre grund till förtroende.

Men facebook gör det enkelt att skapa ett "parallellt" liv om man kan kalla det så.
Självklart ligger det i varje människas moral och händer vad man gör med det, jag menar egentligen att det skapar möjliheter, frestelser man annars inte blivit utsatt för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in