• 1
  • 2
2005-07-15, 18:17
Medlem
Bingolikets avatar
Frågan är ställd till dom lite äldre på forumet som var med på den tiden det gick att se skillnad mellan olika märken.Min första var en Rex sport med en 3 växlad Victoriamotor och sk sterlinggaffel samt kromade störtbågar.Sen hade jag en Crescent compact med en handväxlad Husqvarnamotor.Det var en trevlig och smidig modell och den bästa jag har ägt och då slet jag ändå ut en hel del då jag knegade som mopedbud i min ungdom.Kompisarna hade oftast Zundapp eller Puch av olika modeller.Vilken var din första moppe?Negativa eller possitiva minnen kanske?
Citera
2005-07-15, 18:20
Medlem
RedXs avatar
En vältrimmad Suzuki K-50. Den gick som ett spjut och drog (nästan bokstavligen) ingen soppa.
Citera
2005-07-15, 18:20
Moderator
tobess avatar
Min första så var en gammal moppe som vi hade haft på gården under ett antal år, en gammal honda som borde stå kvar än idag och inte vara i allt för dåligt skick.

Dock så körde jag bara på den då och då på gården före jag kom i moppe åldern..

Då köptes det en Suzuki PV (-91:ans modell) .. gick väl inte klockrent men inga större problem.. T.o.m lite trimmad så den gick hela 55 km/h istället för standardhastigheten på 45km/h
Citera
2005-07-15, 18:51
Medlem
Sweeds avatar
Hade en beg. Zundapp ks 50,som jag fick hjälp att trimma till 70cc.Körde med detta i kanske en vecka,sen var det roliga slut.
Farsan kom på det hela,tog av trimmet och låste in moppen i flera månader + att ett antal veckopengar rök.
Jag visste att jag riskerade detta,men alla kompisarna körde ju trimmat,så vem ville stå utanför.
Citera
2005-07-15, 18:56
Medlem
Hispers avatar
En sådan här: http://www.mopedeleganterna.se/moppe.jpg fast i andra färger
Citera
2005-07-15, 18:57
Medlem
FetFulElaks avatar
En beg. Puch Dakota -79. (polaren hade en -81, sista årsmodellen har jag för mig ) Den var lackad svart (av mig) försedd med tändningslås under sadelkanten (en switch, ditsatt av mig). Hade en rak effektdämpare utan insats, som jag brände benet på hela tiden, ställbart munstycke samt borrad förgasare och dragen plugg. Vill minnad att förgasaren var borrad till 16 mm och insuget i cylidern till 9 mm. Varför vet jag inte! (jag vet ju varför klart, men inte varför det var så udda dimensioner) Dessutom var den drevad (12 - 23? Kan det stämma???) Är ju s.a.s. några år sen nu, och tyvärr har jag inga bilder på den Minns dock att elsystemet var kaputt så lampor och signalhorn fungerade inte. Blev stoppad en gång, utan hjälm och med trimmet, blev 750 spänn i böter. Tyckte jag var milt. Försökte köra ifrån dem, men de "prejade" in mig i ett stängsel...
Citera
2005-07-15, 19:04
Medlem
Bingolikets avatar
Ja trimmat körde väl nästan alla.Själv monterade jag en 17mm förgasare och en 51/2 hk cylinder som jag köpte i en butik på Blekingegatan på söder.Toppade väl ca 90 på rakorna
Citera
2005-07-15, 19:17
Medlem
lindberg88s avatar
Första: Yamaha FS1 -91 (Vid 11 års ålder)
Andra: DBS Panther
Tredje: Puch Montana GL -82
Fjärde: Puch Paki (Flakis)
Femte: Yamaha DT50MX -91
Sjätte: Motorhispania Furia SM -03
Sjunde: Cresent Compact
Nuvarande -> Yamaha DT125R med dep pipes inte moppe men nästan så
Citera
2005-07-15, 19:20
Medlem
Mr_Blisss avatar
Puch Dakota årgång 197x. Lite lagom trimmad. Från början målad i den där tjusiga orangebruna kulören. Men i någon konstig 80-tals känsla lackade jag om den till vit .
I byn där jag växte upp var Puch Dakota den enda mopeden. Allt annat var förkastligt alt. tjejmoppe.
En stackars klasskompis fick en ny Suzuki (?) som såg ut som en 125:a. Men den gick inte att trimma. Som vi visste iaf. Stackars kille, köra framåtlutad på något som du kunde cykla förbi.
En kille, några år äldre än mig, körde iofs en Zündapp som enligt ryktet gick i 70 kmh/h. Han ansågs dock som allmänt inteklokihuvudet så han var ursäktad för att inte ha en Puch Dakota.
Citera
2005-07-15, 21:48
Medlem
cavalls avatar
Crescent compact och en Zundapp Ks-50 av årsmodell 68 eller 69 (som finns kvar och ska rustas upp till nyskick igen).
Citera
2005-07-15, 21:51
Medlem
Puch Dakota borrat, planat och toppade extrema 45km/h 50km/h vid nedförsbacke och hemlängtan.
Citera
2005-07-15, 21:54
Medlem
Bingolikets avatar
Börjar nästan bli lite nostalgisk.Ska kolla runt lite på veteranmoppeklubbar i Sthlm Har till och med kört en gammal remdriven Monark en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in