Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-17, 13:28
Medlem
En Linköpingsbo har blivit åtalat för HMF..
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,673955,00.html
Mannen skrek i samband med valborgsmässofirandet att han hatar invandrare i allmänhet, muslimer i synnerhet. I förhör förnekar mannen brottoch säger att han sagt att han avskyr musling, vilket betyder musslor på danska.
Den svenska censuren är helt otrolig. Om han nu sa att han hatar muslimer, hur i hela friden kan det vara ett brott? Måste man tycka om alla människor och religioner?
Helt sanslöst.

Jag har inte mycket till övers för någon religion. Får jag säga att jag ogillar kristna?

Lagen om hets mot folkgrupp måste avskaffas och det nu!
Citera
2005-07-17, 13:34
Medlem
Wittgensteins avatar
Tja, får man inte delge sin omgivning en egen åsikt så är någonting fel. Väldigt fel.
Citera
2005-07-17, 14:08
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
I förhör förnekar mannen brottoch säger att han sagt att han avskyr musling, vilket betyder musslor på danska

Fy *** vad ynkligt att inte våga stå för vad man sagt :thumbsdow
Citera
2005-07-17, 14:27
Medlem
Bingolikets avatar
Hade han istället skrikit att han hatar Islam så hade han väl kommit undan?
Citera
2005-07-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Hade han istället skrikit att han hatar Islam så hade han väl kommit undan?

Det sjuka är att han troligtvis inte hade gjort det. Även fast det är ett land
Citera
2005-07-17, 14:36
Medlem
Wittgensteins avatar
Men det sjuka i det hela är ju att det handlar om en personlig åsikt. Var går gränsen? Får jag hata muslimer? Får jag berätta för min sambo att jag hatar muslimer? Får jag berätta för alla på jobbet att jag hatar muslimer? Om jag ställer mig på ett torg och skriker att jag hatar muslimer, hur kan det var hets mot folkgrupp? Byt ut "muslim" mot pedofil, politiker, svensk, Mats Sundin, abborrar, Coca Cola, napalm, och inte en käft kommer att bry sig. Hur fan kan man hetsa mot någon genom att säga att man hatar dem?

Dårskap.

För övrigt: Jag hatar Mona Sahlin.
Citera
2005-07-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
För övrigt: Jag hatar Mona Sahlin.

Akta dig för "Hets mot slynor"
Citera
2005-07-17, 16:07
Medlem
Darwins avatar
Islam är världshistoriens största paria och ett mentalt AIDS-virus (trotts detta finns det dock en hel del trevliga muslimer).
Citera
2005-07-17, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pro Patria
Det sjuka är att han troligtvis inte hade gjort det. Även fast det är ett land

<--ett land?
Citera
2005-07-17, 17:04
Moderator
tobess avatar
Citat:
Tja, får man inte delge sin omgivning en egen åsikt så är någonting fel. Väldigt fel.

Visst får man tycka illa om vadsomhelst, men antagligen är väl grundtanken att man ska göra det på ett konstruktivt sätt.

Att skrika "jag hatar muslimer" leder knappast någon vart, förutom att någon muslim hör det och blir förbannad, vilket bara leder till en ökande klyfta mellan muslimer och övriga befolkningen.

Om nåogn istället skulle säga "Det här tycker jag är fel med muslimerna, och det här och det där skulle jag vilja ha en ändring på" skulle däremot kanske leda till en diskussion och man skulle faktiskt få något åstadkommit.

Visst kan HMF anses vara en ganska konstig lag, men i grund och botten tror jag den kan leda till något positivt. Så länge som lagen inte går till överdrift, som i hela Nogger Black historien t.ex.
Citera
2005-07-17, 17:06
Bannlyst
Citat:

så du hade inte kännt dig diskriminerad om det stod sextio araber mitt inne i stan och skrek att dom hatar svenskar och att wittgenstein klär sig fult och luktar äckligt och dessutom är din mamma en riktigt billig och äcklig slyna.
Citera
2005-07-17, 17:10
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assNote
så du hade inte kännt dig diskriminerad om det stod sextio araber mitt inne i stan och skrek att dom hatar svenskar och att wittgenstein klär sig fult och luktar äckligt och dessutom är din mamma en riktigt billig och äcklig slyna.

Nej.
Smarta människor går inte igång på att någon kallar din mamma en hora.
Det är bara en ursäkt som invadrare har för att kunna starta bråk.
Stulet från USA´s ghetto kultur såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in