• 1
  • 2
2013-12-08, 19:49
Bannlyst
Hej,
Jag kommer inom en snar framtid att få ärva nästan 20 miljoner svenska kronor, och undrar hur jag ska placera pengarna för att dom ska öka, sakta men säkert?
Nej, jag vill ej gå in på vem som jag kommer ärva pengarna ifrån och varför.

Att förvalta i fonder låter ju som ett säkert kort, eller?

Jag har sagt upp mig ifrån mitt jobb, hejdå 9 till 5-jobb. Och kommer lätt som en plätt betala av alla mina skulder samma dag jag fått mitt arv.

Möjligheterna är många, och lyckan stor. Den som inte tror att pengar ger lycka har aldrig haft det dåligt ställt, tro mig.

Tack!
Citera
2013-12-08, 20:02
Medlem
Stessads avatar
Det bästa är nog att Googla runt på alla banker i Europa och kolla var du får bästa årsräntan. Aktier och fonder etc kan pendla både upp och ner.
Citera
2013-12-08, 20:10
Medlem
sucuks avatar
Först och främst grattis!

Aldrig alla ägg i en korg, sprid dina investeringar och tänk hagelbössa, en svärm träffar alltid lite. Sätt en liten slant på banken så att du alltid har likvida medel tillgängliga - med ett så stort belopp så räcker förmodligen 2-3%, resten skall in i värdepapper av olika slag.

Håll låg profil, låt inte folk få reda på arvet - många människor blir idioter när stora summor nämns och avund blir bara tråkigt. Need to know basis!
Citera
2013-12-08, 20:13
Medlem
Snälla ge mig den här,
http://www.blocket.se/sodermanland/F...9.htm?ca=2&w=3
Billigaste Ferrarin i Sverige.

Till din frågeställning:
Du har 20 miljoner, ex Danske Bank erbjuder 3% ränta. Det ger 600 000 brutto / år.
Jag har för mig räntesatsen på inkomst av kapital är 30%. Det ger dig 420´000 efter skatt per år i inkomst. Marginalen har 3.75% ränta. Alltså ännu högre inkomst (750 000)
Men många banker som erbjuder högre räntor kräver att beloppet är låst i exempelvis 5 år.

Jag har haft pengar, allt är borta. Det är bättre att köra på säkra kort än att spela särskilt när du har sådan god summa pengar.

Något annat du kan fundera på om du trots allt skulle välja att investera i aktier/fonder är en kapitalförsäkring där skatteupplägget är annorlunda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapital...6rs%C3%A4kring

Med så mycket pengar att investera skulle jag vara väldigt försiktig.
En fastighet i ex Stockholm är antagligen inte fel väg att gå heller.
Citera
2013-12-08, 20:36
Medlem
Eyyobros avatar
Jävla lyckoost!
Hade varit kul att veta hur gammal du är?
Hade jag varit du så hade jag spridit ut pengarna väldigt mycket.
T.ex.
1 miljon hos hoistspar.se där kan du t.ex. binda pengarna i två år med statlig garanti och få en ränta på 3,3% per år.
Sen jag kollat efter fler banker med liknande vilkor då det bara är statlig garanti upp till 1 miljon på alla banker.

Sen hade jag köpt aktier i "säkra" bolag såsom H&M osv. Där jag hade spridit ut inköpen för att inte påverka aktien för mycket samt så att man inte köper in sig för dyrt.

Sen hade jag lagt in pengar i lite olika fonder och hade nog köpt guld för nån miljon med för säkerhets skull:P

Kort och gott är mitt råd, släng bara in det i allt möjligt du har ändå så pass mycket haha
Citera
2013-12-08, 20:45
Medlem
phooooos avatar
Lägg allt på bitcoins
Citera
2013-12-08, 20:47
Medlem
Låt oss säga att du placerar pengarna på ett konto med 2,2% ränta så får du 310 183 kr efter 1 år. Är du smart köper du fastigheter utomlands och hyr ut fastigheterna. Då kan du lätt komma upp i ca 50k/månad.
Citera
2013-12-08, 20:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittrokigt
Låt oss säga att du placerar pengarna på ett konto med 2,2% ränta så får du 310 183 kr efter 1 år. Är du smart köper du fastigheter utomlands och hyr ut fastigheterna. Då kan du lätt komma upp i ca 50k/månad.
minus inflation så får du runt 0.2% per år, eller t.o.m. en nettoförlust .
Citera
2013-12-08, 20:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpistaneShop
Hej,
Jag kommer inom en snar framtid att få ärva nästan 20 miljoner svenska kronor, och undrar hur jag ska placera pengarna för att dom ska öka, sakta men säkert?
Nej, jag vill ej gå in på vem som jag kommer ärva pengarna ifrån och varför.

Att förvalta i fonder låter ju som ett säkert kort, eller?

Jag har sagt upp mig ifrån mitt jobb, hejdå 9 till 5-jobb. Och kommer lätt som en plätt betala av alla mina skulder samma dag jag fått mitt arv.

Möjligheterna är många, och lyckan stor. Den som inte tror att pengar ger lycka har aldrig haft det dåligt ställt, tro mig.

Tack!
Om du inte alls har någon koll på investerande så borde du anlita en konsult som hjälper dig (OBS! ingen jävla banktjänsteman, det skall vara ett privatbolag och deras kunder skall vara precis som du, ärvda pengar som behöver få lite guidning).

Du hyr en person där för några timmar och ni kommer överens hur du placerar, han/hon tar en engångsavgift för råden och du placerar. Smidigt och billigt och han/hon kommer inte och äter en stor del av din kaka varje år (som det går om du ger det åt något jävla investmentbolag).

Viktigast av allt: placera bara i sånt som har låga förvaltningskostnader. Fonder skall helst ha MAX 0.3% årlig förvaltningsavgift (detta dras alltid av kapitalet i slutet på året, oavsett vinst/förlust). Att betala 1-2% årligen för någon jävla "investerare" är som att slänga på en extra inflation, dvs. du förlorar en jävla massa pengar och i 90% av fallen så lyckas de ändå inte i att slå index.
Citera
2013-12-08, 20:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyyobro
Jävla lyckoost!
Hade varit kul att veta hur gammal du är?
Hade jag varit du så hade jag spridit ut pengarna väldigt mycket.
T.ex.
1 miljon hos hoistspar.se där kan du t.ex. binda pengarna i två år med statlig garanti och få en ränta på 3,3% per år.
Sen jag kollat efter fler banker med liknande vilkor då det bara är statlig garanti upp till 1 miljon på alla banker.

Sen hade jag köpt aktier i "säkra" bolag såsom H&M osv. Där jag hade spridit ut inköpen för att inte påverka aktien för mycket samt så att man inte köper in sig för dyrt.

Sen hade jag lagt in pengar i lite olika fonder och hade nog köpt guld för nån miljon med för säkerhets skull:P

Kort och gott är mitt råd, släng bara in det i allt möjligt du har ändå så pass mycket haha
3.3% ränta-ca 2% inflation=1.3% årlig ränta= skit. Dessutom är det bara 1 mille garanti i ALLA banker, så att ha 20 mille i PENGAR på ett konto är ytterst korkat.

H&M är inte så jävla säkert, och vill han vara säker så är det indexfonder/ETF:s som Vanguard som gäller (med låga förvaltningsavgifter).

Guld är inget "säkert" kort om du nu trodde det, värdet av guld är i princip spekulation och inget annat. Äger du aktier/fonder så äger du andelar i bolag som skapar något av värde.
Citera
2013-12-08, 20:57
Medlem
Investera i toapapper, man får aldrig nog av toapapper!
Citera
2013-12-08, 21:01
Medlem
Rekommenderar starkt att du läser den här bloggen, handlar om en familj som satt sig i en liknande situation. 20 mille går att spendera riktigt snabbt om man inte ser upp, på 5-10 år kan allt vara borta och då måste du börja jobba igen. Med 20 mille på banken har du väl mycket pengar för att du och din partner aldrig ska behöva jobba igen om ni spenderar pengarna rätt, och det är fan så mycket roligare att aldrig mer behöva jobba än att leva i ett hus som är större än man behöver eller köra en ny bil istället för en 4 år gammal bil.

Lycka till med ditt nya liv!

Edit: Lyssna på anonym.hedonist!
Senast redigerad av nice88 2013-12-08 kl. 21:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in