• 1
  • 2
2013-12-10, 03:23
Medlem
Jag är 19 år och bor ensam i en etta. Jag har jobbat mina två första månader på ett jobb som jag trivs mycket bra med och har numera fast anställning.
Jag har inga tidigare betalningsanmärkningar eller andra skulder. Jag har utgifter på 3k/mån och får i runda slängar ut 19k.
Jag vill nu delbetala ett belopp på 10k hos klarna. Blir automatiskt nekad iom att jag ej har taxerad inkomst i senaste deklaration.

Kan med utan problem betala av beloppet på 2-3 månader. Finns det möjlighet att undgå detta eller är det bara att glömma?

tack på förhand
mvh Triac
Citera
2013-12-10, 03:27
Medlem
NEEEXTs avatar
Hör av dig till deras kundservice och förklara läget, borde nog gå utan problem. Klarna har nämligen ett väldigt automatiserat system gällande godkännande.
Citera
2013-12-10, 03:27
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triac
Jag har utgifter på 3k/mån och får i runda slängar ut 19k.
Jag vill nu delbetala ett belopp på 10k hos klarna. Blir automatiskt nekad iom att jag ej har taxerad inkomst i senaste deklaration.

Kan med utan problem betala av beloppet på 2-3 månader. Finns det möjlighet att undgå detta eller är det bara att glömma?

tack på förhand
mvh Triac

Varför i hela helvete skulle du vilja delbetala ett köp när du har SEXTON jävla tusen över varje månad efter att dina utgifter är betalda?

Inser du inte själv hur dumt det är?

Nej, det finns inget sätt att gå runt detta, om du inte går till en bank och ber om lån där
Citera
2013-12-10, 03:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Varför i hela helvete skulle du vilja delbetala ett köp när du har SEXTON jävla tusen över varje månad efter att dina utgifter är betalda?

Nej, det finns inget sätt att gå runt detta, om du inte går till en bank och ber om lån där

Tuffingen med katt på halsen har tydligen inte en susning. Dessutom vill jag inte påstå att det är vidare dumt.

Om du ringer till Klarna så kan köpet godkännas manuellt. Just nu blir du nekad eftersom det är automatiskt och går efter din deklarerade inkomst förra året. Jag har själv gjort samma sak.

Sedan förstår jag inte varför folk skriker att det är dumt att delbetala? Får man det räntefritt och inte vill lägga en sådan summa direkt så ser jag inget fel alls i det. Men sedan finns det ju alla dessa självständiga människor som inte kan hantera sin ekonomi så de skriker djävul över allt med lån.
Citera
2013-12-10, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

För att jag ska festa upp mina 16 tusen i spanien om ett par veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av NEEEXT
Hör av dig till deras kundservice och förklara läget, borde nog gå utan problem. Klarna har nämligen ett väldigt automatiserat system gällande godkännande.

Ringer så fort solen går upp. tack för snabbt svar nu kan jag sova gott!
Citera
2013-12-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Tuffingen med katt på halsen har tydligen inte en susning. Dessutom vill jag inte påstå att det är vidare dumt.

Om du ringer till Klarna så kan köpet godkännas manuellt. Just nu blir du nekad eftersom det är automatiskt och går efter din deklarerade inkomst förra året. Jag har själv gjort samma sak.

Sedan förstår jag inte varför folk skriker att det är dumt att delbetala? Får man det räntefritt och inte vill lägga en sådan summa direkt så ser jag inget fel alls i det. Men sedan finns det ju alla dessa självständiga människor som inte kan hantera sin ekonomi så de skriker djävul över allt med lån.

Grymt! Ser ingen anledning att vänta med köpet då det just är räntefritt.
Citera
2013-12-10, 04:13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Helt sant, men samtidigt är det ju också så att i de allra flesta fall tyder det på att man inte kan hantera ekonomin om man planerar att köpa på avbetalning. I TS fall är det helt förståeligt eftersom han haft jobb i bara två månader, men när man funderar på avbetalning bör man fundera på varför de pengar man sparat inte räcker.
Citera
2013-12-10, 08:21
Bannlyst
vad ska du köpa för 10k? köp nått billigare säg för 5k sen kan du festa upp 11k.
Citera
2013-12-10, 22:43
Medlem
Varför vill du betala genom delbetalning när du har fast anställning och goda marginaler i din ekonomi? Lyft blicken lite och var inte så kortsiktig är mitt råd. Saken du vill köpa finns säkert kvar om en månad .

Vänligen Himmelsblått
Citera
2013-12-10, 23:05
Medlem
Loises avatar
Citat:

mitt råd är att du glömmer det hela - du är ung och har all tid i världen. börja ditt liv med att kultivera goda ekonomiska vanor istället och lär dig att spara ihop pengar till det du vill ha.
Citera
2013-12-10, 23:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Grymt! Ser ingen anledning att vänta med köpet då det just är räntefritt.
Ett skäl skulle möjligen kunna vara att om du kan vänta 2-3 månader slipper du krediterna. Jag vet ingenting om dig, men jag tror det är en bra vana att undvika dem så gott det går. Jag är absolut inte felfri och har också "syndat" när jag var yngre, men det är mitt råd.
Citera
2013-12-11, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loise
mitt råd är att du glömmer det hela - du är ung och har all tid i världen. börja ditt liv med att kultivera goda ekonomiska vanor istället och lär dig att spara ihop pengar till det du vill ha.

Tack för rådet. Men hade jag haft möjlighet hade jag tagit emot tjänsten med nöje. Jag kan mycket väl spara pengar utöver avbetalningen.
Precis som du säger så har jag all tid i världen. Finns ingen anledning att börja mitt liv som 19 åring med att kultivera goda ekonomiska vanor.
Jag är en gambler och jag gillar att livet svänger. Om ett par år kanske jag kommer till insikt men för tillfället lockar inte ditt råd det minsta. tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in