2013-12-11, 14:03
Medlem
Cutelunatics avatar
Tjenare,

Hoppas detta blir rätt tråd "grupp" att lägga tråden i. Men iaf.. Jag sitter just nu på ett GTX 580 SOC och med en "BenQ 24'' XL2411T 144Hz" till. Skärmen är ansluten till den enda HDMI ingången som finns i grafikkortet. Jag ska köpa en till skärm, men hur kopplar jag då den? haha hjälp
Citera
2013-12-11, 14:14
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutelunatic
Tjenare,

Hoppas detta blir rätt tråd "grupp" att lägga tråden i. Men iaf.. Jag sitter just nu på ett GTX 580 SOC och med en "BenQ 24'' XL2411T 144Hz" till. Skärmen är ansluten till den enda HDMI ingången som finns i grafikkortet. Jag ska köpa en till skärm, men hur kopplar jag då den? haha hjälp

Du har väll 2 dvi portar i kortet också? Koppla in den nya skärmen där?
http://us.123rf.com/400wm/400/400/ni...aphic-card.jpg
Citera
2013-12-11, 14:16
Medlem
Kaustis avatar
Koppla in skärmen med en DVI-sladd eller en DVI->HDMI-adapter.
Citera
2013-12-11, 14:20
Medlem
matrox dh2go

Med den kan du sätta upplösningen så att ena halvan skickas till ena skärmen och andra halvan till andra skärmen. Skärmupplösningarna måste sättas till samma och man sätter output till samma i höjd men dubbelt i bredd. Detta kommer dock inte göra ena monitorn till hemskärm d.v.s. du kommer ha startmeny över båda skärmarna. Men den kan man ju flytta till sidan, det har jag även på bara en skärm.

Annars blir det svårt, för jag antar att du inte är ute efter att ha "två kopior" av samma output, som en splitter ger.
Citera
2013-12-11, 14:21
Medlem
Cutelunatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamit-kisen
Du har väll 2 dvi portar i kortet också? Koppla in den nya skärmen där?
http://us.123rf.com/400wm/400/400/ni...aphic-card.jpg

Det tänkte jag med. En skärm kopplad med hdmi och en med dvi. Blir det inte sämre bild på den med svi då? eller är enda fördelen med hdmi att den även levererar ljud?
Citera
2013-12-11, 14:42
Medlem
Citat:
Det tänkte jag med. En skärm kopplad med hdmi och en med dvi. Blir det inte sämre bild på den med svi då? eller är enda fördelen med hdmi att den även levererar ljud?

Ingen skillnad.
Grafikkortet skickar inte ljud.
Citera
2013-12-11, 15:28
Medlem
BNCs avatar
Citat:

Bilden blir lika bra med DVI, ja.

Men gällande "enda fördelen med HDMI" så är de stora fördelarna med HDMI som du säger, ljud. Men även att den har en kontakt mycket bättre lämpad för att koppla in och ur ofta och sådär.

Fördelen med DVI över HDMI är att DVI även fixar analoga signaler så att man kan köra till en gammal VGA-skärm med enbart en enkel adapter.

Så man skulle kunna säga att DVI är en kombination av HDMI och VGA.

(inb4 DVI-D klarar inte analogt, jag vet. Jag känner bara inte att det behövs gås djupare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in