Citat:
Ursprungligen postat av
Galvestonen
Alltså nu får vi hålla tungan rätt i mun, så det blir rätt. Om de oberoende variablerna är fixerade över tiden, ger det upphov till en omitted variable bias i RE. Lösningen på det problemet är att eliminera tidskomponenten, vilket en FE estimator gör.
Idiosyncratic errors är tidsspecifika shocker. För att exemplifiera:
U: En error över tiden, ex. permanent sänkning i arbetsviljan från period T=3.
E: En error i en tidsperiod, ex. en utbudsshock som sänker arbetsviljan enbart i T=3.
Det är alltså E som vi vill ska vara iid (Idendependent Identically Distributed)
Ja, till min kunskap är det korrekt och verkar som det mest rimliga. Du har uppfattat korrekt.
Edit: Ser att ni löst ut problemet nu.
Precis när det verkade som att vi löst problemet så hittade jag nu en passage i Wooldridge som antyder att jag tvärtom tänkt helt fel.
Wooldridge (2013, p. 472) skriver att ''it is difficult to test whether the u(sub-it) are serially uncorrelated after FE estimation: we can estimate the time-demeaned errors but not the u(sub-it).’’
Detta borde väl betyda att det inte heller går att få fram skattningar av u(sub-it) när man vill kolla om de är normalfördelade? Genom själva time-demeaning som används vid FE så får man ju inte kvar idiosyncratic errors i modellen utan bara time-demeaned errors?