Citat:
Ursprungligen postat av
andejoha
Dirr förfarande bör vara korrekt, kolla residualerna, ehat, eller u. Att dessa är ungefärligt normalfördelade.
Det viktigaste är att du har ett snitt på noll. Det kan ju finnas "gräns", dvs hur långt ifrån N-fördelning du kan anta att de är N-fördelade, dvs en skattning på de skattade felen. Men oftast räcker det att
spotta ut ett histogram, och se att de är ungefär N-fördelade. Sen kan du gå vidare.
Tack för ditt svar!
En liten följdfråga. För att förtydliga vad jag frågar efter så vill jag också inflika följande: Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan e och u i Stata efter att ha kört xtreg-kommandot. Om jag skriver ''predict residuals, e'' så får jag väl fram just skattningar av idiosyncratic errors, alltså de icke-tidskonstanta icke-observerade faktorerna? Alltså är det väl just e (och inte u) som bör vara normalfördelade? Eller? Antagandet i Wooldridge (2013) är ju att bara de icke-observerade faktorer som förändras över tid (d.v.s. idiosyncratic errors) bör vara normalfördelade när man använder fixed-effects på paneldata. Skattningar av dessa får jag väl bara genom ''predict residuals, e''-kommandot i Stata? Eller? Vad är det egentligen jag får fram när jag istället skriver ''predict residuals, u''? Av värdena jag får fram kan jag se att u bara förändras mellan länder och inte över tid, medan e förändras både mellan länder och tidsperioder. Då bör väl detta innebära att u är skattningar av de
tidskonstanta icke-observerade faktorerna, medan e är skattningar av de
icke-tidskonstanta icke-observerade faktorerna, eller?
Har läst allt som står i Stata-manualen men förstår ej fullt ut.