Citat:
Ursprungligen postat av
Endstation
Tack så mycket för din hjälp!
Själva antagandet i Wooldridge (2013, p. 690) är att the idiosyncratic errors - d.v.s. de icke-observerade faktorer som förändras över tid och påverkar den beroende variabeln - bör vara normalfördelade ‘’conditional on xi and ai’’ (alltså ‘’conditional on’’ de förklarande variablerna och de tidskonstanta icke-observerade faktorerna). Utan detta antagande kan vi ‘’rely on asymptotic approximations’’ vilka kräver stort N och litet T.
Jag vill alltså bara veta om jag testar detta antagande på ett korrekt sätt genom att skriva ‘’predict residuals, e’’ i Stata 12 och sedan studera ett histogram över de värden jag då får fram på residualerna e.
Är det korrekt? e kan alltså ses som en sorts skattningar av idiosyncratic errors? Det är alltså e som bör vara ungefärligt normalfördelade i ett histogram och inte u eller ue?
Jag skulle göra körning som flera körningar, en för varje T, och sedan studera residualfördelningen för att se att de är slumpmässiga (eller göra ett test om du är mer bekväm med detta). Är de alla slumpmässiga är chansen rätt stor att även idiosyncratic errors uteblir i den samlade modellen.
Problemet med att granska residualerna samlat är ju att idiosyncratic errors kan ta ut varandra sett över hela modellen (tidiga T kan ha residualer som ligger under 0 medan sena T kan ha residualer som ligger över 0, eller tvärt om). För att mäta detta kan du ju köra den samlade modellen, applicera en dummy för varje T och sedan samköra T med residualerna och räkna ut medelvärden för residualerna. Om residualernas medelvärden skiljer sig åt (här har jag ingen aning om vad som skulle kunna vara en signifikant skillnad) och dessutom har en tydlig trend sett över tid finns det idiosyncratic errors i residualerna.
Idiosyncratic errors låter annars som något du får p.g.a. att du felspecificerat modellen. Det kan du i vissa fall fixa genom random effects. Kanske bör du överväga en mixad modell (möjligen med fixa effects, random effects och random slopes)?