Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,74%
124 röster
Paul McCartney
37,82%
118 röster
George Harrison
14,74%
46 röster
Ringo Starr
7,69%
24 röster
2015-01-19, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Motorn i The Beatles var Paul McCartney. Alla vi som grundligt har studerat bandet vet det.
Här får man höra att John Lennon var förgrundsfiguren, och visst, på många sätt var han det, men den som såg till att saker och ting hände, det var Paul McCartney.

Ja, åtminstone från 1967, efter Brian Epsteins död, tog McCartney över mer och mer. Innan dess kanske man kan säga att Lennon var förgrundsfiguren. Jämför albumen A Hard Day's Night, som Lennon dominerade stort med 10 av 13 låtar, med Sgt Pepper där McCartney stod för majoriteten av låtarna. Filmen Magical Mystery Tour var huvudsakligen McCartneys projekt. Han var den drivande ända fram till slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av winnertip

Det är otäckt, men jag blev faanimej knäpp under en tioårsperiod. När jag var sexton år, vilket var 1975 så hade jag hört talas om hur bra The Beatles var. En kompis till min syrra hade Abbey Road, och jag fick låna den.
Okay tänkte jag, vad är det som är så jävla bra med denna grupp.
Lyssnade på LPn fem gånger, därefter var jag såld. Jag blev faanimej knäpp. Att lyssna till The Beatles var faanimej bättre än att knulla. Tänka sig, tillockmed det.
Det finns inga mediciner som kan slå "Revolver" eller "The White Album"

Beatles är oslagbara, och den som inte fattar det är korkad.

Revolver och Abbey Road är bäst tycker jag, men "White Album" är också knäckande bra till stora delar!
Citera
2015-01-19, 21:25
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad tycker ni om låten Yesterday?

Om man bortser från att den är sönderspelad...

...så är det en fantastisk komposition!

Den kan verka enkel och bagatellartad i sin minimalistiska stil. Men gör man en analys så hittar man så mycket mer. Melodin är allt annat än simpel - den klättrar åt olika håll och är en utmaning för den som vill sjunga klockrent.

De flesta artister följer ungefär samma mall när de skapar ballader - det kan man verkligen inte klandra McCartney/Lennon för. Ingen annan låt i deras katalog låter som Yesterday. Jämför med band som t ex Scorpions som släppt typ 100 ballader varav de flesta är stöpta i samma form.

En tidlös låt av ett tidlöst band!
Citera
2015-01-20, 20:26
Medlem
Pajosvs avatar
Storheten med The Beatles var bl.a. att de hade fyra låtskrivare och fyra sångare. Nu skrev ju Ringo Starr bara några få låtar under Beatles-perioden, men han sjöng på desto fler låtar. Ringos Octopus´s Garden är enligt mig en underskattad låt. Jag gillar faktiskt den...

George Harrison kunde ibland vara lysande, men även rätt medioker emellanåt.

Många låtar skrev McCartney och Lennon ihop. Ibland var det ett 50/50-samarbete och ibland så fick den ena av dom hjälpa den andre att skriva ex. sticket eller hjälpa till med någon textrad eller t.o.m. slutföra låten.

Låtarna på skivan A Hard Day´s Night skrevs i stort sett av Lennon. McCartney hamnade plötsligt på efterkälken i låtskrivandet och skrev snabbt Can´t buy me love och And I love her. Inte direkt några okända Beatles-låtar...

Denna kamp som emellanåt fanns mellan Lennon och McCartney gagnade de båda att skriva bättre låtar. Ända till slutet så hände det ibland att de faktiskt skrev ihop eller hjälpte varandra.

Oavsett vem av Lennon eller McCartney som skrev en låt så angavs Lennon/McCartney som upphovsmän. Till och med Lennon-låten Give Peace A Chance är en Lennon/McCartney-låt officiellt. Detta har väl troligen med att göra att Lennon och McCartney hade ett gemensamt musikförlag som "ägde" låtarna.

På dubbel-EP:n (med sex låtar) Magical Mystery Tour från 1967 så finns ju instrumentallåten Flying med, den skrevs av samtliga Beatles-medlemmarna. Magical Mystery Tour släpptes även som LP i vissa länder där de tillfört ytterligare några redan utgivna låtar.

Alltså:

- Fyra låtskrivare
- Fyra sångare
- Faktiskt fyra duktiga musiker
- "Kampen" mellan Lennon och McCartney
- Att de relativt tidigt började med musikaliskt experimenterande
- Att de jobbade ruskigt snabbt

bidrog givetvis till deras framgång.

De släppte 12 LP-skivor under åtta år. Till detta kommer de singlar och EP:s som innehöll låtar som inte finns med på deras LP:s. Och så turnerade de en hel del och spelade in några filmer...
Citera
2015-01-20, 20:50
Medlem
Pajosvs avatar
Om man vill lyssna på Let It Be-skivan så ska man hellre välja Let It Be... Naked som kom 2003.

Original-Let It Be (eller Get Back som "arbetsnamnet" var) mixades om av Phil Spector innan den gavs ut och Beatles var väl aldrig nöjda med den, men för trötta och uppgivna för att protestera.

Paul McCartney beslutade sig för att mixa om Let It Be som det var tänkt att den skulle ha låtit utan Spectors stråkar och annat...

En bättre version helt enkelt...
Citera
2015-01-20, 21:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Alltså:

- Fyra låtskrivare
- Fyra sångare
- Faktiskt fyra duktiga musiker
- "Kampen" mellan Lennon och McCartney
- Att de relativt tidigt började med musikaliskt experimenterande
- Att de jobbade ruskigt snabbt

bidrog givetvis till deras framgång.
Två låtskrivare, är det för mig.
Och jag skulle vilja påstå att den hjälp de fick av George Martin vida överstiger värdet av George H och Ringos låtskrivande.
Citera
2015-01-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och jag skulle vilja påstå att den hjälp de fick av George Martin vida överstiger värdet av George H och Ringos låtskrivande.

Hur kan man förringa Harrisons input så? Några av deras bästa låtar är av honom. "Something" är en av världens bästa låtar. Snackar vi solokarriärer är ju Harrisons debutsolo bäst av samtligas soloskivor IMO förresten.
Citera
2015-01-20, 22:00
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Hur kan man förringa Harrisons input så? Några av deras bästa låtar är av honom. "Something" är en av världens bästa låtar. Snackar vi solokarriärer är ju Harrisons debutsolo bäst av samtligas soloskivor IMO förresten.
Solo, är en helt annan fråga.

Visst är Something stark och While my guitar och några till, men anledningen till att jag lyssnar på Beatles är Lennon och McCartneys låtar. De gjorde så otroligt många bra låtar.
Citera
2015-01-20, 22:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Ja, jo, men...
George skrev ju trots allt några låtar som blivit riktigt stora och kända... Tänker då på Here Comes The Sun (som jag inte gillar), Something (som enligt mig är den finaste låten han gjort under Beatles-tiden) och While My Guitar Gently Weeps som jag verkligen gillar.

Sedan har vi ju Taxman, I Me Mine och If I Needed Someone.
Citera
2015-01-20, 22:10
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Solo, är en helt annan fråga.

Visst är Something stark och While my guitar och några till, men anledningen till att jag lyssnar på Beatles är Lennon och McCartneys låtar. De gjorde så otroligt många bra låtar.

Där håller jag med dig... Det var ju Lennons och McCartneys låtar som gjorde att jag började att lyssna på The Beatles.

Jag håller dock Something väldigt högt av Beatles låtar...
Senast redigerad av Pajosv 2015-01-20 kl. 22:12.
Citera
2015-01-21, 09:13
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLuther
Du har bra föräldrar

Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Kul att du hittat till Beatles! En ny värld öppnade sig för mig, när jag började lyssna på dem - en värld jag ännu ej lämnat. Jag skulle rekommendera dig att lämna deras solokarriär åt sidan för ögonblicket, och istället lyssna in dig på skivorna Rubber Soul, Revolver och Abbey Road. Det är i mina ögon deras mest helgjutna skivor. Abbey Road är min personliga favorit.

-

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gärna! Vi nöjer oss med två så länge;

London Town (78) - mest underskattade Wingsalbumet, innehåller allt från skotska höglandstoner i Don´t Let it Bring You Down till skälmska utfall mot Ringo och George i Famous Groupies, bäst är kanske laid back Café on the Left Bank.

Flaming Pie (97) - kanske bästa soloplattan, Calico Skies, Beautiful Nights m fl.

Båda ovan ganska "balladtunga" varför vi kör en rockrökare här och nu;

https://www.youtube.com/watch?v=BzwDS6jTtos

Hej killar!

Jag har lyssnat på mycket av The Beatles nu och tycker att nämnda Elenanor Rigby och även I Am The Walrus är dom två bästa låtarna. Wings var även dom jättebra! Tack för era tips och er hjälp.

Jag har en till fråga. I Walrus sjungs det "goo goo g'joob g'goo goo g'joob"(jag tog detta från någon sida med texten, så kanske är fel). Det låter ungefär som det sjungs i Mrs. Robinson(minns inte vilka som gjort den låten nu). Lånade dom den textraden från The Beatles när dom, vilka det nu var, skrev Mrs. Robinson?
Citera
2015-01-21, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Om man bortser från att den är sönderspelad...

...så är det en fantastisk komposition!

Den kan verka enkel och bagatellartad i sin minimalistiska stil. Men gör man en analys så hittar man så mycket mer. Melodin är allt annat än simpel - den klättrar åt olika håll och är en utmaning för den som vill sjunga klockrent.

De flesta artister följer ungefär samma mall när de skapar ballader - det kan man verkligen inte klandra McCartney/Lennon för. Ingen annan låt i deras katalog låter som Yesterday. Jämför med band som t ex Scorpions som släppt typ 100 ballader varav de flesta är stöpta i samma form.

En tidlös låt av ett tidlöst band!

En annan fantastisk ballad: "If I fell". Komplex melodi med otroligt fin stämstång!

Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Jag har en till fråga. I Walrus sjungs det "goo goo g'joob g'goo goo g'joob"(jag tog detta från någon sida med texten, så kanske är fel). Det låter ungefär som det sjungs i Mrs. Robinson(minns inte vilka som gjort den låten nu). Lånade dom den textraden från The Beatles när dom, vilka det nu var, skrev Mrs. Robinson?

Simon & Garfunkel var det som sjöng "Mrs. Robinson".
Antar du menar stället i texten (som jag just googlade fram) som går:
Citat:
Coo coo ca-choo, Mrs. Robinson
Jesus loves you more than you will know wo wo wo

"I am the walrus" gavs ut året före "Mrs. Robinson" kan jag upplysa om, så inte är det Beatles som lånat i så fall.
Citera
2015-01-21, 12:52
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Simon & Garfunkel var det som sjöng "Mrs. Robinson".
Antar du menar stället i texten (som jag just googlade fram) som går:

"I am the walrus" gavs ut året före "Mrs. Robinson" kan jag upplysa om, så inte är det Beatles som lånat i så fall.

Nej, jag menade det, att Simon & Garfunkel kanske hade lånat det av The Beatles. Jag tycker det låter så likt, så tänkte att det kanske var en möjlighet att S&G hade inspirerats av Walrus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in