Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,74%
124 röster
Paul McCartney
37,82%
118 röster
George Harrison
14,74%
46 röster
Ringo Starr
7,69%
24 röster
2015-07-14, 08:09
Medlem
MLEs avatar
Självklart så är Beatles popularitet ingen slump! Det är inget fel i att man gillar Beatles.

"Det ska vara rätt man på rätt plats ", och det är Beatles som nr 1! Det finns ingen anledning för dom att "dela med sig".

Jag blev bara så förvånad när jag av en slump råkade lyssna på ett band som lät precis som Beatles. Och dom var FÖRE Beatles! Först tänkte jag, men detta är ju Beatles?! Det, och att jag aldrig hade hört talas om det där bandet. Men självklart kan det ju vara så att det fanns många sådana band på den tiden.
Citera
2015-07-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Jag kanske är trög, men vad visade den där "forskningen" på?

Att det fanns andra band som gjorde bra musik 1963? Att det fanns andra band som hade hits? Att det fanns andra band som gjorde musik som var ganska lik Beatles?

Och dessa sensationella forskningsresultat ger alltså slutsatsen att Beatles var ett average pojkband?

Du får gärna förklara lite mer vad du menar. Blir lättare att inte avfärda dig som troll då.

Ja vilka band från 1963 är kändare än The Beatles, svar inga. De andra band som då kom från Liverpool och Manchester som var samtida med The Beatles som Garry and the Peacemaker är det ingen ung person idag som lyssnar på.
The Beatles är oerhört stora hos dagens unga generationer tack vare sin tidlösa musik och sedan sin nyskapande revolution från Revolver och framåt.

Kolla Stones, de försökte bli psykedliska och det är helt olyssningsbart idag, men Sargent Pepper är i särklass en av världens mest sålda album än idag. Det går fortfarande lyssna på.

Man mäter storhet i hurvida framtida generationer kan ta till sig verken eller inte, Varför är Irving Berlin stor i dagens popvärld och hos dagens låtskrivare, jo han skrev odödliga popschlagers där framtida generationer influerats av honom.

The Beatles låtsnickeri går igenom i dagens popvärld.

Dessutom tack vare George Martin så undersöks Beatles musik av människor som undersöker klassisk musik och de har kommit fram till att arrangemangen på låtarna är uppbyggd som hos klassisk musik och detta tack vare George Martin som tidigare spelat in symfoniorkestrar.

Undersökningen är gjord av någon människa som inte är insatt i musikhistorien överhuvudtaget.
De var större än Jesus på sin tid precis som Lennon sa, jag har syskon som var Beatles fans på 60-talet så jag vet hur stora de var i Sverige.

Jag tror han har enbart kollat mätresultat från vuxenvärldens 60-tal, dåtida tidningar som vuxna läste skrev nästan inget om Beatles, BBC radio sände mindre musik med Beatles än andra radiostationer, Luxenburg sände 90% av all popmusik som gjordes. Sveriges radio hade 10 minuter pop om dagen i sina radiosändningar utspritt på hela dagen.

Kollar man dessa media ja då är Beatles betydelselösa, men kollar man de kanaler tonåringarna hade tillgång till så är det mycket högre siffror.

Tonårstidningarna hade under minst 8 år Beatles i varje nr av alla världens Tonårstidningar. I snitt var det vartannat nr av alla världens tonårstidningar som hade The Fab Four på omslaget.

Undersökningen bevisar inte ett skit.
Citera
2015-07-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Ja vilka band från 1963 är kändare än The Beatles, svar inga. De andra band som då kom från Liverpool och Manchester som var samtida med The Beatles som Garry and the Peacemaker är det ingen ung person idag som lyssnar på.
The Beatles är oerhört stora hos dagens unga generationer tack vare sin tidlösa musik och sedan sin nyskapande revolution från Revolver och framåt.

Kolla Stones, de försökte bli psykedliska och det är helt olyssningsbart idag, men Sargent Pepper är i särklass en av världens mest sålda album än idag. Det går fortfarande lyssna på.

Man mäter storhet i hurvida framtida generationer kan ta till sig verken eller inte, Varför är Irving Berlin stor i dagens popvärld och hos dagens låtskrivare, jo han skrev odödliga popschlagers där framtida generationer influerats av honom.

The Beatles låtsnickeri går igenom i dagens popvärld.

Dessutom tack vare George Martin så undersöks Beatles musik av människor som undersöker klassisk musik och de har kommit fram till att arrangemangen på låtarna är uppbyggd som hos klassisk musik och detta tack vare George Martin som tidigare spelat in symfoniorkestrar.

Undersökningen är gjord av någon människa som inte är insatt i musikhistorien överhuvudtaget.
De var större än Jesus på sin tid precis som Lennon sa, jag har syskon som var Beatles fans på 60-talet så jag vet hur stora de var i Sverige.

Jag tror han har enbart kollat mätresultat från vuxenvärldens 60-tal, dåtida tidningar som vuxna läste skrev nästan inget om Beatles, BBC radio sände mindre musik med Beatles än andra radiostationer, Luxenburg sände 90% av all popmusik som gjordes. Sveriges radio hade 10 minuter pop om dagen i sina radiosändningar utspritt på hela dagen.

Kollar man dessa media ja då är Beatles betydelselösa, men kollar man de kanaler tonåringarna hade tillgång till så är det mycket högre siffror.

Tonårstidningarna hade under minst 8 år Beatles i varje nr av alla världens Tonårstidningar. I snitt var det vartannat nr av alla världens tonårstidningar som hade The Fab Four på omslaget.

Undersökningen bevisar inte ett skit.

Jag tänker inte kommentera något om Beatles. Deras popularitet talar för sig själv.

Angående Gerry and The Pacemakers. Alla som ser Liverpool var vecka hör dem. You'll Never Walk Alone!
Citera
2015-07-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag tänker inte kommentera något om Beatles. Deras popularitet talar för sig själv.

Angående Gerry and The Pacemakers. Alla som ser Liverpool var vecka hör dem. You'll Never Walk Alone!

Men vi vanliga människor har knappt hört en ton av dem överhuvudtaget, deras musik används heller aldrig i TV-serier eller filmer, varför, jo de är bortsopade av The Beatles.
Citera
2015-07-14, 18:27
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
"Man mäter" menar du inte "Jag mäter" egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Vilken frispark - rätt i krysset
Hoppas du tar din tid å sparkar mig i röven åxå så jag vet att jag lever

Jo, Beatles tycker jag (som observatör på läktaren många år efter aktualitet) var ett normalbegovat band som verkligen klev fram 1967 eller så (även om tecken fanns redan 1965) sedan körde dom ett helt eget 'race' med makalöst spännande kreationer.

Om droger har den effekten förstår jag folk som nyttjar (har själv inte ens rökt en rullad pappersrulle )
Citera
2015-07-14, 19:33
Medlem
J.R.s avatar
Haha, "forskning visar".. och Beatles jämställs med div. pojkband..
Kanske det att musiken lever vidare i årtionde efter årtionde är svar nog på TS-trollet och dom okända forskarnas "upptäckt". Bra försök dock.
Citera
2015-07-14, 20:22
Medlem
Beatles var väl inte större än Gerry and the Pacemakers och The Searchers 1963. Skillnaden var att de gjorde sina låtar själv och fr.o.m. "All my loving" så drog de ifrån.
Att den riktiga liverpoolpopen dog ut omkring 1965 berodde på att de londonbaserade radiostationerna gav mest speltid till londonbanden förutom Beatles förstås, de var för stora.
Beatles kunde nog ha varit ändå bättre om de behållit originaltrummisen Pete Best, varför det skar sig där vet ingen.

Artikeln som länkas till i oregonlive.com är mer än stendöd. Man har mätt musikpulser och upptäckt att liverpoolpopen inte var så olika pulsmässigt som den amerikanska löjliga sliskrocken fron 60-62.
"Det gäller att ha känsla för feeling" som Stickan Anderson brukade säga och det förstod inte de som mätte "vetenskapligt".
Senast redigerad av biomatec 2015-07-14 kl. 20:32.
Citera
2015-07-14, 23:19
Medlem
Nä, The Beatles är pojkbandens pojkband, jättarnas jätte, musikens musik. TS är ett otvättat rövhål som behöver kuk i utkörsporten.
Citera
2015-07-15, 00:13
Medlem
Durcherrss avatar
Något överskattade är de kanske om man jämför med andra band från samma tid. The Beatles var på rätt plats vid rätt tidpunkt - med rätt producent. Men att anklaga the fab four för att vara ett "vanligt pojkband" är bara skitsnack.

The Rutles kunde dock göra Beatles lika bra som Beatles

https://www.youtube.com/watch?v=_UVe...eature=related
Citera
2015-07-15, 06:48
Medlem
MLEs avatar
Man förstår att Beatles är heliga och får inte ifrågasättas. Men var är alla de som inte gillar Beatles nu? Varför är det ingen sån som säger ett endaste pip. Är det olagligt på flashback eller? Och det är bara typ jag som inte har fått info om det?
Citera
2015-07-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
"Man mäter" menar du inte "Jag mäter" egentligen?

Vilken frispark - rätt i krysset
Hoppas du tar din tid å sparkar mig i röven åxå så jag vet att jag lever

Jo, Beatles tycker jag (som observatör på läktaren många år efter aktualitet) var ett normalbegovat band som verkligen klev fram 1967 eller så (även om tecken fanns redan 1965) sedan körde dom ett helt eget 'race' med makalöst spännande kreationer.

Om droger har den effekten förstår jag folk som nyttjar (har själv inte ens rökt en rullad pappersrulle )

Nej, jag tänker inte sparka dig i röven
Jag är ett stort Liverpoolfan. Jag har en singel med Gerry and The Pacemakers. You'll never walk alone och Ferry Cross The Mersey finns på den skivan.

Beatles var något nytt, när dom slog igenom. Det hade varit en period innan, där det var mycket ballader och smörsångare.
Dom hade låtarna, dom kunde spela efter en tid i Hamburg. Tjejerna älskade dom.
Lyssnar man på deras skivor så håller dom än idag. Bra melodier och musik som fastnar.
Hur många andra band från samma period kan man säga det samma om?
Citera
2015-07-15, 10:09
Medlem
zerxezs avatar
Beatles är i alla fall lite överskattade. Man glömmer lätt att samtliga deras skivor hade många utfyllnadsspår. Ett album som White Album är inte i närheten så bra som sitt rykte. Tidningar som Rolling Stone är löjeväckande när de sätter typ 6 Beatles-album bland de 10 bästa någonsin. Beatles var egentligen inget album-band utan ett singel-band.
Senast redigerad av zerxez 2015-07-15 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in