Resultat: Who who who? (Länkar till alla inlägg finns i de första inläggen))
Illusioner - Uppsala domkyrka.
5,82%
53 röster
SkepticalHippo - Vem bor i en ananas djupt i det blå?!
11,86%
108 röster
Stegosaurusen - Tower Bridge.
19,87%
181 röster
duckling - Vikingaby.
10,21%
93 röster
edse1991 - Stockholms stadshus.
30,08%
274 röster
Brumelbryn - Terrorattacken mot WTC i New York.
3,40%
31 röster
Allaballawalla - En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.
14,93%
136 röster
panzer-siddhartha - Högkvarter.
2,74%
25 röster
konnotativ - Askungens Slott.
1,10%
10 röster
2013-12-20, 17:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Editering av moderator: Det bidrag som fått flest röster när omröstningen avslutats, 2013-12-26 23:59, kommer att utses till vinnare och presenteras i den här tråden.

Då är det äntligen dags för Flashback forum att utse årets vinnaren i den ädla konsten att bygga pepparkakshus. I årets upplaga, "Flashback bygger pepparkakshus 2013!", har nivån otroligt men sant stigit ännu lite högre än vad den varit tidigare år. Förstapriset är som vanligt skryträtten och allt vad det innebär med att vara den bästa pepparkashusbagaren/pepparkakshusbyggaren på Flashback forum. Förra året var det Luismi som var bäst av de då registrerade 719 378 medlemmarna. Denna gång är medlemsantalet markant högre då forumet i skrivande stund har vuxit till 819 883 registrerade medlemmar.

Länkar till tidigare delar i tävlingen finner ni under spoilern:

2013 års tävlingsbidrag är som följer:

1. Illusioner - Uppsala domkyrka.
2. SkepticalHippo - Vem bor i en ananas djupt i det blå?!
3. Stegosaurusen - Tower Bridge.
4. duckling - Vikingaby.
5. edse1991 - Stockholms stadshus.
6. Brumelbryn - Terrorattacken mot WTC i New York.
7. Allaballawalla - En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.
8. panzer-siddhartha - Högkvarter.
9. konnotativ - Askungens Slott.

Det bidrag som fått flest röster när omröstningen avslutats kommer att utses till vinnare och presenteras i den här tråden. Det kommer bara att vara registrerade röster som räknas men det är välkommet för alla att kommentera i tråden och hylla sin favorit. Eftersom Flashback står för yttrandefrihet är det självklart även tillåtet att dissa bidrag om man så vill, men så här i juletider kan det vara trevligt med lite glada inlägg.

Så fort vi lyckats styra upp en poll går det att röst på det bidrag som man vill se som vinnare.

En presentation och beskrivning av samtliga bidrag följer här under.

Bidrag nummer ett (1):
Uppsala domkyrka. Skapat av Illusioner.

Helhet.
Framifrån.
Från sidan.
Bakifrån.
Ovanifrån.

Bidragsbeskrivning:
"En kort motivering och beskrivning utav mitt pepparkakshus:
I år har jag för första gången hämtat inspiration från en verklig byggnad. En byggnad som jag alltid förknippat med med mitt livs stora kärlek, Uppsala. Jag har alltid drömt om att få bygga denna byggnad. Jag har alltid drömt om att få göra ett pepparkakshus som hedrar Uppsala. Och även om inte Uppsala känner samma sak för mig så är det ändå detta jag vill göra."

Jag presenterar stolt Uppsala domkyrka.

Ritning.

Bidrag nummer två (2):
Vem bor i en ananas djupt i det blå?! Skapat avSkepticalHippo.

Framsida.
Sida.
Baksida.
Översikt.
Framsida (Med namn och årtal.).
Sida (Med namn och årtal.)

Bidragsbeskrivning:
"Förklaring:

Huset är helt gjort i pepparkaka efter egen mall. Patrik Sjöstjärna är också pepparkaka med glasyr. Fönstren på huset är sura coca cola-bildäck. Skorstenen är så klart polkagris.
Dom rosa klumparna är maneter (eftersom Svampbob är manetjägare) och dom är gjorda av skumsvampar samt isärklippta sura remmar. Dom hade sett bättre ut upphängda men...orka.
Svampbob är en kinderäggleksak och ingår så klart inte i skapelsen, den är bara där som dekor.
"

Bidrag nummer tre (3):
Tower Bridge. Skapat av Stegosaurusen.

Tower Bridge.
Med ljussättning.
Från sidan med ljussättning.
Närbild på norra tornet.
I sin helhet.

Bidragsbeskrivning:
"Den 19 december 1940.
Bomberna viner över London. De tyska flygmaskinerna använder Themsen som vägvisare in till London, och kriget får flodens vatten att likna ett stormande hav. Men väl inne i de centrala delarna av London möter tyskarna på patrull. Den brittiska ingenjörskonsten har åter överlistat dem.

Tower Bridge, detta viktorianska byggnadsmästerverk stod pall Blizen julen 1940. Och nu, 70 år senare, står den inför än större och mer ärofyllda utmaningar. Att återigen stå som segrare, men den här gången i skönhetstävlingen vi kallar Flashbacks pepparkakstävling 2013."

Bidrag nummer fyra (4):
Vikingaby Skapat av duckling.

Ett album, fyra bilder.

Bidragsbeskrivning:
"Det var vinter i Midgård; den kallaste och mörkaste tiden på året, strax innan bloten. Byn hade gått till vila under den fallande snön. Ute på gården fanns inte ett levande väsen i rörelse. Tystnaden bröts endast av ett dämpat rop inifrån ett av de enklare husen.

"Men för Odens blåfrusna ollon, Halvdan, du skulle ju hugga ved!"

Jag har här byggt en liten by bestående av tre hus. Hela konstruktionen är ätbar (deg, smält socker, kristyr, strössel och kolakulor). Om domaren ogillar att mitt bidrag innehåller flera byggnader, väljer jag att tävla med huset som syns på bild nummer 3 (Storsnorres hus) "

Fler bidrag i nästa inlägg...
Senast redigerad av evilhoney 2013-12-22 kl. 10:42.
Citera
2013-12-20, 17:29
Moderator
Allaballawallas avatar
Bidrag nummer fem (5):
Stockholms stadshus. Skapat av edse1991.

Framifrån, stor bild
Framifrån (ignorera stegosaurusen i bakgrunden )
Närbild av tornets krön.
Östra flygeln.
Södra flygeln.
Borgargården med verifiering.
Alla bilder plus några till i ett imgur album.

"Bidragsbeskrivning:
Alla vet vi att stadshuset i Stockholm är ett av 1900-talets ståtligaste elementbyggnader. Delarna tillverkades i Polen av billig arbetskraft och transporterades sen upp till Stockholm för montering. Detta verk visar det tillfälle när endast två av flyglarna och tornet färdigställts. Skalan är ungefär 1:250 ("En cm på kartan är 250 i verkligheten") och tornet är 42 cm högt. Huset består av endast pepparkaka och kristyr så när som på en liten bit daim som stöder upp tornets tak.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ember_2011.jpg Förlagan"

"Ritning".
Alla delar utspridda...
...och dekorerade.

Bidrag nummer sex (6):
Terrorattacken mot WTC i New York. Skapat av Brumelbryn.

Båda tornen.
Torn med ett plan i.
Brinnande torn.
Båda tornen något uppifrån.

Bidragsbeskrivning:
"Här kommer mitt bidrag för i år. Terrorattacken mot WTC i New York "

Bidrag nummer sju (7):
En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus. Skapat av Allaballawalla.

Framifrån (Med namn och årtal.).
Ena sidan.
En annan sida.
Baksidan.
Framifrån (Utan namn och årtal.)
Med bakgrund och blixt (Något ihoptryckt.).

Bidragsbeskrivning:
Förklaring och förtydligande:
"Jag tänkte göra Spongebobs hus, men då "great minds think alike" droppade det ju in ett bidrag baserat på precis samma tema redan igår så jag bestämde mig för att gör mitt på ett lite annorlunda sätt.

Därför har jag valt att arbeta helt utan ritningar (Hade tänkt använda ritningar från början.), bara använda vänster hand (Jag är extremt högerhänt.) och anpassa det hela efter forumet (Ni vet vad jag menar.). Varje "ruta" på ananasen är ditpetad individuellt och sedan fogad med kristyr som blev lite löst... Allt går att äta och tyvärr blev jag tvungen att staga upp skorstenen med okokt spaghetti.
"

Bidrag nummer åtta (8):
Högkvarter. Skapat av panzer-siddhartha.

Snett framifrån.
Rakt framifrån.
Snett framifrån med namn och årtal.

Bidragsbeskrivning:
"Man skymtar en folkmassa kommande mot högkvarteret."

"Bör kanske också förtydliga att jag med mitt pepparkakshus inte stöta mig med några SverigeDemokrater, om det nu hänger några såna här på flashback. Min illustration av idén kring den mytologiska högsta instansen i ert krig för den ena semitiska gruppen och mot den andra i formen av en skyskrapa är alltså bara en figurativ symbol. Tänkte att Mammon, Moloch och så vidare ofta tar konkret form i bildspråk och att detta var en passande koncept-entitet/grupp att ha i fysisk form i just den här tävlingen."

Bidrag nummer nio (9):
Askungens Slott. Skapat av konnotativ.

Med namn och årtal (japp, glömde bort mitt egna användarnamn).
Helhet.
Mitt-torn.
Gavel.
Dörrar.
Litet torn.

Bidragsbeskrivning:
"I år är inte bara första gången jag deltar i denna tävling, utan även första gången jag någonsin bakar ett pepparkakshus. Bidraget är döpt efter min kära fars första kommentar när han fick se skapelsen. Bak- och byggproccessen har varit långdragen och jag har hatat varje minut av den. Allt är efter egen mall och fantasi. Slutresultatet blev över förväntan och jag hoppas på att slå en specifik tävlande.."

Så ser alltså bidragen och deltagarlistan ut i år.
Självklart går det utmärkt att fortsätta posta bilder på pepparkakshus, men dessa kommer då att vara utom tävlan (Såvida det inte är nya bilder på redan anmälda bidrag.). Vem vet det kanske finns någon som vill visa utvecklingen för sin skapelse eller hur det ser ut när ett pepparkakshus sprängs...

Må det bästa/intressantaste/fetaste/finaste bidraget vinna!
Citera
2013-12-20, 17:43
Medlem
Måste säga att de bidrag som #Stegosaurusen och #edse1991 bidrog med var rätt imponerande - omgivningen gjorde ju helt klart sitt. Någon av de två faller antagligen min röst på. Fick ett underligt sug att bygga mig ett eget pepparkakshus - blir det lyckat så kanske jag tar del i bygget år 2014.
Citera
2013-12-20, 17:49
Medlem
Porryhatters avatar
Det var många duktiga pepparkaksingenjörer. Just nu står min röst mellan 3 stycken av deltagarna.
Citera
2013-12-20, 17:49
Medlem
Den första var asful så den skulle jag rösta på
Citera
2013-12-20, 19:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Då går det tack vare evilhoney att rösta.
Citera
2013-12-20, 19:55
Medlem
marcus90_kungs avatar
Stadshuset fick min röst. Det var jämnt mellan stadshuset och tower bridge. Många fina bidrag. Det måste tagit en del tid åt byggena. Uppsala domkyrka måste ju vara fult med flit.
Citera
2013-12-20, 20:14
Medlem
piassavas avatar
När går röstningstiden ut? Här hemma sammanträder juryn på söndag, men det blir inget lätt gallringsarbete.
Citera
2013-12-20, 20:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
När går röstningstiden ut? Här hemma sammanträder juryn på söndag, men det blir inget lätt gallringsarbete.

Den som har fått flest röster klockan 23:59 2013-12-26 kommer att utses till segrare...

Självklart missade jag den "lilla" men dock rätt så viktiga detaljen när jag bad om pollen.
Citera
2013-12-20, 20:27
Medlem
dgrs avatar
Röstar på allawallaballas pepparkakshus. grymt med hakkorset
Citera
2013-12-20, 20:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
Röstade på vikingabyn, jag föll för fotstegen i "snön". Den perfekta detaljen!
Citera
2013-12-20, 21:28
Medlem
CrilleKexs avatar
I år känner jag att det blir svårröstat.

Just nu står det mellan:
Bidrag nummer sex (6): Terrorattacken mot WTC i New York som är skapat av Brumelbryn
och
Bidrag nummer sju (7): En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus som är skapat av Allaballawalla.

Båda är grymt kreativa, så detta får jag nog sova på och rösta imorgon istället.

Tack för alla grymt fina bidrag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in