• 1
  • 2
2013-12-27, 22:15
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlakes
Hur skiljer sig se versionen frn den "vanliga" ?

i min dator har jag totalt 750gb disk. Rcker det med 2 x 1TB diskar d? KOmmer ju knappast ha 750 fullt p datorn, kanske mer 500gb. D rcker vl 1TB som backup utrymme fr det?

Men ni tkr allts att 2 diskar r ett mste? hade ju annars grna haft ena disken till backup och andra fr lagring av tex film, bilder etc...

EDIT: Kan jag komma t dessa filer frn ngn annans dator s lnge jag tex har rtt password eller ngt s?
Rtt installerad s kommer du t NASen, servern, frn vilken dator som helst p hela jorden (frutsatt att den kan nskat ntverksprotokoll).

Du kan inte dedikera diskar till olika saker med RAID. Du skapar shares inom RAID-volymen/enheten.

Kp strsta storlek p HD. En bra NAS hller lnge. Din nsta dator kommer att ha strre HD och d r det sknt att redan vara redo. Fr WD Red r det idag 4TB. Vill du kra oskert utan spegling s kan du brja med en disk. Du kan senare addera en disk till och systemt konfigurerars om automatiskt.
Senast redigerad av Litton 2013-12-27 kl. 22:49.
Citera
2013-12-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Rtt installerad s kommer du t NASen, servern, frn vilken dator som helst p hela jorden (frutsatt att den kan nskat ntverksprotokoll).

Du kan inte dedikera diskar till olika saker med RAID. Du skapar shares inom RAID-volymen/enheten.

Kp strsta storlek p HD. En bra NAS hller lnge. Din nsta dator kommer att ha strre HD och d r det sknt att redan vara redo. Fr WD Red r det idag 4TB. Vill du kra oskert utan spegling s kan du brja med en disk. Du kan senare addera en disk till och systemt konfigurerars om automatiskt.

Tror 1 TB eller 2 TB kommer rcka fr mig. Om jag nu skulle sga fylla min dator dvs 750gb, d kan den ju gra en fullstndig backup och frnya hela tiden med 1TB eller?

Kan jag koppla en extern hrddisk till Synology NAS? Har tex en extern som jag samlar bilder och trams p som inte behver ligga p sjlva datorn.

Sen undrar jag, vad r skillnaden mellan Synology DS214 och DS214se (som r deras billigaste version).

Har sett at det skiljer lite i ram och processor, den sistsnmnda har hlften av ram och bara 1 krna p processorn varav den andra har 2.

Hur pverkar detta verfringshastigheter via ntet?
Citera
2013-12-28, 21:36
Medlem
Littons avatar
Mnga frgor.

Ja, du kan ha en extern HD till NASen. Det r vanligt. Jag kr backup av min NAS till en extern HD via USB.

Ja, du kan dela ut den anslutna externa HDn som en enhet. Fast ondigt bkigt och ful lsning med lgre prestanda. (r det ngot fuffens som ska lagras dr?) Bttre att montera stora interna HDs frn brjan. Och lagra allt p NASen med RAID.

Det som verkar skilja mest mellan modellerna r verfringshastighet. Enligt Synology har den dyrare ungefr dubbelt s hg verfringshastighet. Men om du inte sitter p samma LAN, utan ansluter ver WAN s kommer trafiken att g ver betydligt fler noder. Dvs lgre hastighet. Vad har din kontakt fr hastighet p ned-lnken?

Som filserver med f anvndare gr den kade prestandan ingen strre skillnad. Dremot om du vill kra tyngre program lokalt p NASen, s kommer detta att dra nytta av en dyrare maskin.
Senast redigerad av Litton 2013-12-28 kl. 21:59.
Citera
2013-12-28, 22:13
Medlem
Littons avatar
Enbart backup stter betydligt lgre krav p enheten.
En kravlista skulle d kunna bli fljande: AFP, Time Machine kompatibel (om du nu inte vill anvnda rsync), FTP, FTPS, SSH och ddclient och helst med USB3 eller eSATA. Och med s lga krav kan du komma undan billigt. Varfr inte en ldre NAS frn Blocket. Och nstan vilken gammal dator som helst med NAS4Free installerat klarar detta.
Senast redigerad av Litton 2013-12-28 kl. 22:20.
Citera
2013-12-29, 05:11
Medlem
Citat:
Mnga frgor.

Ja, du kan ha en extern HD till NASen. Det r vanligt. Jag kr backup av min NAS till en extern HD via USB.

Ja, du kan dela ut den anslutna externa HDn som en enhet. Fast ondigt bkigt och ful lsning med lgre prestanda. (r det ngot fuffens som ska lagras dr?) Bttre att montera stora interna HDs frn brjan. Och lagra allt p NASen med RAID.

Det som verkar skilja mest mellan modellerna r verfringshastighet. Enligt Synology har den dyrare ungefr dubbelt s hg verfringshastighet. Men om du inte sitter p samma LAN, utan ansluter ver WAN s kommer trafiken att g ver betydligt fler noder. Dvs lgre hastighet. Vad har din kontakt fr hastighet p ned-lnken?

Som filserver med f anvndare gr den kade prestandan ingen strre skillnad. Dremot om du vill kra tyngre program lokalt p NASen, s kommer detta att dra nytta av en dyrare maskin.

RAID betyder vl att man lnka samma diskar s dem blir "som en" ? r det inte bttre d att om man har 2 st kra en spegling s att man har kvar nnu en backup om den ena mot frmodan skulle d? Fr dr 1 i RAID s blir vl backupen ofullstndig?

Vill ha en billig som funkar bra ver ntet men aldrig fel om den funkar ok p LAN fr framtiden kanske. Men behver absolut INTE ngon vrsting modell, helst det billigaste som funkar ok.

Ligger lite begagnade saker p blocket men vet inte hur bra dem r hittade tex en med 120mb ram och 600 mhz processor, det r vl lite lite eller?

Min lina r 100/100 men min kontakt har ungefr 24mbit ner. Kommer detta vara ett stort problem?

Hur mkt strm drar denna? Kommer den lta mkt ?
Citera
2013-12-29, 12:36
Medlem
Littons avatar
RAID 1 (speglat) har jag redan nmnt tidigare. I en RAID 1 kedja kr systemet vidare om en disk kraschar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Observera att om sjlva enheten kraschar (inte diskarna allts) s kan det vara riktigt lurigt att terskapa data frn HDs. Drav starka rekommendationer att koppla en extern backup HD till NASen.

Du har en bra uppkoppling. Din tnkta placering r ok men bara 1/4, och du kan enkelt rkna ut att den ligger flaskhalsen. t andra hllet blir det nog n vrre.

Tjusningen med NAS r att de i regel dra betydligt mindre strm n en konverterad PC. Minnena r nstan alltid uppgraderbara, men det r sllan man kan byta CPU.

Vissa lter mycket, svrt att frutsga. Men det r enkelt att byta till betydligt bttre flktar frn serisa flkt-tillverkare. Med en tyst flkt s hr man bara tugget frn HD. Utvecklingen av HD har medfrt betydligt tystare skrivning.

Den du beskriver funkar nog, men lter som en gammal modell. Jag hade monterat mer minne, tminstone 512 MB. Fr snabbare och modernare system hade jag monterat mer minne. En starkare CPU vore att fredra.

Dina frgor r vldigt basala. Ls p ordentligt. Kp ett system. Man lr sig bst nr man vl har en NAS. Frst d frstr du vad du verkligen behver och gillar/ogillar.

Vlj bland de stora Synology, Netgear eller Qnap.
Senast redigerad av Litton 2013-12-29 kl. 12:40.
Citera
2013-12-29, 16:35
Medlem
Citat:
RAID 1 (speglat) har jag redan nmnt tidigare. I en RAID 1 kedja kr systemet vidare om en disk kraschar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Observera att om sjlva enheten kraschar (inte diskarna allts) s kan det vara riktigt lurigt att terskapa data frn HDs. Drav starka rekommendationer att koppla en extern backup HD till NASen.

Du har en bra uppkoppling. Din tnkta placering r ok men bara 1/4, och du kan enkelt rkna ut att den ligger flaskhalsen. t andra hllet blir det nog n vrre.

Tjusningen med NAS r att de i regel dra betydligt mindre strm n en konverterad PC. Minnena r nstan alltid uppgraderbara, men det r sllan man kan byta CPU.

Vissa lter mycket, svrt att frutsga. Men det r enkelt att byta till betydligt bttre flktar frn serisa flkt-tillverkare. Med en tyst flkt s hr man bara tugget frn HD. Utvecklingen av HD har medfrt betydligt tystare skrivning.

Den du beskriver funkar nog, men lter som en gammal modell. Jag hade monterat mer minne, tminstone 512 MB. Fr snabbare och modernare system hade jag monterat mer minne. En starkare CPU vore att fredra.

Dina frgor r vldigt basala. Ls p ordentligt. Kp ett system. Man lr sig bst nr man vl har en NAS. Frst d frstr du vad du verkligen behver och gillar/ogillar.

Vlj bland de stora Synology, Netgear eller Qnap.

Visst lr man sig om man har en NAS men jag kommer ju inte kunna veta om tex jag hade vunnit s och s mkt p att kpa den dyrare med bttre CPU eller RAM.
Citera
2013-12-29, 17:23
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlakes
Visst lr man sig om man har en NAS men jag kommer ju inte kunna veta om tex jag hade vunnit s och s mkt p att kpa den dyrare med bttre CPU eller RAM.
Full frstelse. Klart du fr frga. Det r ju ett forum.

Alternativt kan du kolla de stora tillverkarnas egna forum. De har olika jargong.

http://www.readynas.com/forum/
http://forum.synology.com/enu/
http://forum.qnap.com
Citera
2014-01-02, 23:11
Medlem
Littons avatar
Bra start, pruta p
http://www.blocket.se/blekinge/Synol...D_51355882.htm
Citera
  • 1
  • 2