RAID 1 (speglat) har jag redan nmnt tidigare. I en RAID 1 kedja kr systemet vidare om en disk kraschar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Observera att om sjlva enheten kraschar (inte diskarna allts) s kan det vara riktigt lurigt att terskapa data frn HDs. Drav starka rekommendationer att koppla en extern backup HD till NASen.
Du har en bra uppkoppling. Din tnkta placering r ok men bara 1/4, och du kan enkelt rkna ut att den ligger flaskhalsen. t andra hllet blir det nog n vrre.
Tjusningen med NAS r att de i regel dra betydligt mindre strm n en konverterad PC. Minnena r nstan alltid uppgraderbara, men det r sllan man kan byta CPU.
Vissa lter mycket, svrt att frutsga. Men det r enkelt att byta till betydligt bttre flktar frn serisa flkt-tillverkare. Med en tyst flkt s hr man bara tugget frn HD. Utvecklingen av HD har medfrt betydligt tystare skrivning.
Den du beskriver funkar nog, men lter som en gammal modell. Jag hade monterat mer minne, tminstone 512 MB. Fr snabbare och modernare system hade jag monterat mer minne. En starkare CPU vore att fredra.
Dina frgor r vldigt basala. Ls p ordentligt. Kp ett system. Man lr sig bst nr man vl har en NAS. Frst d frstr du vad du verkligen behver och gillar/ogillar.
Vlj bland de stora Synology, Netgear eller Qnap.