Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-26, 23:00
  #1
Medlem
Tävlingen är inspirerad från BS.

Tävlingen går ut på att varje deltagare väljer en aktie varje månad. Den som har fått den största procentuella ökningen vinner Förutom en tävling är hoppet att man ska lära sig mer om aktier, få upp ögonen för nya aktier man inte uppmärksammat tidigare mm.
Reglerna förklarar det mesta med tävlingen.

Regler:

1. Amerikanska, Svenska, Danska, Norska och Finska aktier är tillåtna.

2. Kl 21.00, sista dagen i månaden, ska aktie för nästa månad vara vald. Kurssättningen sker efter slutcall sista vardagen i månaden. Missar man att välja aktie blir det automatiskt förra månadens aktie som man innehar nästa månad. Det ska finnas en förklaring till val av aktie.

3. Enbart aktier som har någon form av inkomst i dagsläget är tillåtna. Det ska tydligt gå att argumentera att en seriös inkomst finns. Företaget får givetvis gå med förlust.

4. Ränta på ränta används och man ligger "all in". Man innehar aktien hela månaden och inga möjligheter till köp/sälj finns under perioden.

5. Maximal antal månader man får inneha en aktie under året är 4 månader. Denna regel finns för att skapa något form av liv i tävlingen. Tror man stenhårt på en aktie kan man ju handla den inför rapporterna.

6. Sista månaden, December, är det först till kvarn som gäller. Två eller fler personer kan alltså inte ha samma aktie.

7. Vid dålig omsättning i en aktie kan ett visst logiskt medeltal tas. Om det är otroligt stor skillnad mellan köp och sälj.

Reglerna är egentligen rätt logiska och det är sunt förnuft som gäller.

************************************************** ***********************
Levande text :

Jag kommer administrera för 10 stycken och Dr King för ytterligare fem om intresse finns(15 totalt). Om någon annan kan tänka sig att administrera för några stycken, om vi blir över 15, får ni gärna skriva här eller skicka pm till mig. I skrivande stund är vi 9 eller 10 stycken deltagare. Vill man vara med är det bara att skicka ett PM till mig eller skriva här i tråden så lägger jag till er. Sista dagen för anmälning är den 31 December då de första aktierna väljs

Deltagarlista än så länge: The Bunk, Dr King, WACC, Funktiona, Hartarbete, dabro, WeeMaan, Liketed, Ocklett, StorkenSture (hoppas jag inte missat någon)

Val av aktie sker här i tråden sista dagen i månaden senast 21.00. Har man inte möjlighet till det skickar man ett pm till mig. Tråden används självklart också för all form av diskussion.

Jag kommer uppdatera detta inlägg med tiden Lycka till!

Uppe i 10 bekräftade, 2 väntande.
************************************************** ***********************

Uppdatering: Viktig information

Vi är nu 15 stycken och rapportering av aktie kommer ske på två sätt

1. Då vi är så många skickar man ett pm till (grupp)adminstratör om aktieval.

2. Man rapporterar i tråden om sitt val av aktie och anledningen till att man väljer den.

Uppdeling:

Liketed adminstrerar för: The Bunk, WACC, Funktiona, Hartarbete, dabro, WeeMaan, Ocklett, StorkenSture, maffin

Dr King adminstrerar för: ForeverADrone, Groom, Bomben1, Mattma + möjligen flera.

Man kan följa tävlingen via följande länk: https://docs.google.com/spreadsheet/...YSVBPYUE&gid=0
__________________
Senast redigerad av Crossmack 2014-01-02 kl. 10:11.
Citera
2013-12-26, 23:44
  #2
Medlem
Jag är också på.
Citera
2013-12-26, 23:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Jag är också på.

Har lagt till dig
Citera
2013-12-27, 10:27
  #4
Medlem
Regel 7 tas bort då det gör det hela lite klumpigt. Kan av någon anledning inte redigera mitt första inlägg här så ändrar det sen när det går.
Citera
2013-12-27, 10:44
  #5
Medlem
dabros avatar
Lysande initiativ!
Citera
2013-12-27, 11:00
  #6
Medlem
maffins avatar
Detta låter ju roligt, Sätt upp mig på listan
Citera
2013-12-27, 21:49
  #7
Medlem
ForeverADrones avatar
Jag är lätt på om det finns utrymme för ytterligare en lirare
Citera
2013-12-27, 22:28
  #8
Medlem
Grooms avatar
Im on.
Kan jag börja med aktien som inhandlades idag?
Citera
2013-12-27, 23:07
  #9
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att vara med om det finns platser kvar

Tror att det här kan bli en riktigt intressant och lärorik tråd, hoppas folk försöker hitta svagheterna i aktievalen så att man får lite mer att tänka på till nästa köp . Dock känns en månad lite kort, men man får helt enkelt expandera bevakningslistan och se vilken aktie som ligger bäst till varje månad..
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2013-12-27 kl. 23:14.
Citera
2013-12-28, 05:31
  #10
Medlem
mattmas avatar
Sign me up!
Citera
2013-12-28, 16:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maffin
Detta låter ju roligt, Sätt upp mig på listan

Uppsatt

Citat:
Ursprungligen postat av ForeverADrone
Jag är lätt på om det finns utrymme för ytterligare en lirare

Uppsatt

Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Im on.
Kan jag börja med aktien som inhandlades idag?

Läs igenom reglerna noggrant. Aktien rapporteras sista kvällen i månaden innan 21.00
Uppsatt

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Jag skulle kunna tänka mig att vara med om det finns platser kvar

Tror att det här kan bli en riktigt intressant och lärorik tråd, hoppas folk försöker hitta svagheterna i aktievalen så att man får lite mer att tänka på till nästa köp . Dock känns en månad lite kort, men man får helt enkelt expandera bevakningslistan och se vilken aktie som ligger bäst till varje månad..
Förhoppning är att det ska bli riktigt bra diskussioner om aktievalen.
Uppsatt

Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Sign me up!
Uppsatt
Citera
2013-12-28, 17:00
  #12
Medlem
Viktig information

Vi är nu 15 stycken och rapportering av aktie kommer ske på två sätt

1. Då vi är så många skickar man ett pm till (grupp)adminstratör om aktieval.

2. Man rapporterar i tråden om sitt val av aktie och anledningen till att man väljer den.

Uppdeling:

Liketed adminstrerar för: The Bunk, WACC, Funktiona, Hartarbete, dabro, WeeMaan, Ocklett, StorkenSture, maffin

Dr King adminstrerar för: ForeverADrone, Groom, Bomben1, Mattma

Om fler vill vara med sätts de på en reservlista. Om någon mer kan tänka sig att administrera får de också vara med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback