2013-12-27, 17:03
Medlem
Så här är det. Jag har ett aktivt jobb och det är iförs. för jävligt för en livsnjutare som mig men nu är det som det är med den saken. Saken är den att jag märker en OERHÖRD skillnad i effektivitet, energi och ork de dagar jag får i mig lite eller ingen lunch alls.

De dagar jag äter "normala" portioner på lunchen känner jag att hela kroppen får kämpa de närmsta timmarna. Varenda löpsteg tar emot, och det släpper inte förrän nån gång på kvällen. Hela kroppen blir liksom "tung".

Jag undrar om någon där ute vet vad detta beror på och om ni har någon lösning på det. Visst, jag har inga problem att skippa lunchen eller äta ytterst lite till lunch varje dag men då är det snart nån fitta som anmärker på det och springer o tjallar.

Så vad kan jag käka för att inte bli sådär vidrigt seg direkt efter måltider? Har det med matsmältningen att göra?

Läste lite om högt blodsocker precis. Hmm..?
Jag äter ingen frukost btw. Det smakar fan på morgonen oavsett vad man äter. Middag är egentligen den enda måltiden jag njuter av.
Senast redigerad av Reisenberg 2013-12-27 kl. 17:06.
Citera
2013-12-27, 17:08
Medlem
Vem skulle tjalla om du inte äter lunch? Och till vem? Hur mycket eller lite du äter till lunch, har väl ingen med att göra?
Citera
2013-12-27, 17:09
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Tjallar? Till vem? Åh vänta, för jag gissa! Du jobbar på CityMail?
Citera
2013-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
2. Sockret förs runt i blodet och hämmar de nervceller i hjärnan som bildar ”vakenhetshormonet” orexin. Bland annat därför blir vi trötta.
http://illvet.se/fraaga-oss/varfor-b...r-att-man-atit

Sedan så kan flera andra faktorer spela in. Sitter du och käkar en jävla massa socker så kommer din blodsockernivå att höjas. Din kropp försöker då försvara sig mot detta genom att släppa ut insulin och därmed sänks blodsockret till en nivå under det normala vilket får en att bli trött och (återigen) sötsugen.
Senast redigerad av 3. 2013-12-27 kl. 17:16.
Citera
2013-12-27, 17:43
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Det basta du kan gora for att halla angan uppe ar att tvinga i dig nagot till frukost aven om du inte tycker om det. Behover inte vara jattemycket, typ en macka eller en tallrik musli. Som du kanske markt blir man trott om man later det ga for lange mellan maltiderna och sedan smaller i sig for mycket. Att mycket gronisar till lunch, inga jatteportioner potatis osv och ingen frys-mat-skit med 58% socker och 30% hardat fett
Citera
2013-12-27, 17:45
Medlem
christerys avatar
Du får experimentera lite med sallad, gröt, och nån tungviktare som bruna bönor med fläsk tex.

Alltså olika rätter olika dagar, klura ut vad du mår bäst av. Jag blir ju väldans dåsig av mycket mat öht men kan klara mig ganska bra på en mindre portion som är kaloririk.

Så det är bara kolla upp nån LCHF lunch och raw food samt nåt mittemellan.
Citera
2013-12-27, 22:11
Medlem
marcus90_kungs avatar
Ett tips som fungerar bra för mig är att plocka en egen sallad på Ica. Det ger bra med energi, utan att ge lika mycket "mat-koma", som "riktig mat" ger. Salladen kan man ju dessutom dela upp, så att man äter lite då och då av den. Sedan så kan du ta med några Gainomax, som är lätta att hiva i sig under dagen. Se till att drick tillräckligt med vatten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in