• 1
  • 2
2013-12-29, 16:39
Medlem
ToaRingens avatar
Hej!

Vårat Wifi har varit ''Öppet'' och tillgängligt för vem som helst som är inom vår radie av Wifi nu allt för länge. Detta är såklart väldigt dåligt med tanke på att vem som helst kan gå in och trixa o dribbla med vårat Wifi.. Därför skapar jag tråden nu för att få hjälp med hur man ''Stänger'' vårat nätverk så att det hänger ett hänglås där men dom som har ''Inloggningen, (lösenord och användarnamn)'' kommer in på nätverket. Det skall alltså bara vara tillgängligt för oss men låst för allmänheten.

Någon som vet hur man tar sig till väga?
Citera
2013-12-29, 16:41
Medlem
SilentVictorys avatar
Logga in på routern för att sätta ett lösenord.
Vet du inte hur man gör så läs manualen eller googla på märket för att hitta information.
Citera
2013-12-29, 16:41
Medlem
In i kommandotolken (ctrl+r -> cmd)
skriv ipconfig

starta webbläsaren
surfa till Standard-gateway (som du ser i CMD)

logga in med div. inlogg, brukar stå på routern

in på wireless, på med lösenord, klart :-)
Citera
2013-12-29, 16:42
Medlem
Havremopedens avatar
Absolut, skulle du kunna ge information om vilken router du har så skall jag hjälpa dig att stänga av ditt trådlösa nätverk för andra personer

Edit : Eller så gör du som ovanstående sa! fungerar lika bra! =D
Citera
2013-12-29, 16:51
Medlem
ToaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebite
In i kommandotolken (ctrl+r -> cmd)
skriv ipconfig

starta webbläsaren
surfa till Standard-gateway (som du ser i CMD)

logga in med div. inlogg, brukar stå på routern

in på wireless, på med lösenord, klart :-)

Det är konstigt för när jag trycker in ''ipconfig'' så kommer det fram en länk jag kan klicka på, när jag väl gör det så stängs den ner direkt.. gör jag något fel?
Senast redigerad av ToaRingen 2013-12-29 kl. 16:56.
Citera
2013-12-29, 16:59
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToaRingen
Det är konstigt för när jag trycker in ''ipconfig'' så kommer det fram en länk jag kan klicka på, när jag väl gör det så stängs den ner direkt.. gör jag något fel?

när du är inne på CMD, så skall du skriva ipconfig /all te.x, då ska du få massa vit text i den svarta rutan.

Och nästan längst upp i texten så finns det "standard-gateway" sen står det ip nummer tex 192.168.0.1 eller liknande.

Den ip addressen ska du använda och skriva in i te.x Google chrome och så kommer router inloggningsrutan att öppnas
Citera
2013-12-29, 17:14
Medlem
ToaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
när du är inne på CMD, så skall du skriva ipconfig /all te.x, då ska du få massa vit text i den svarta rutan.

Och nästan längst upp i texten så finns det "standard-gateway" sen står det ip nummer tex 192.168.0.1 eller liknande.

Den ip addressen ska du använda och skriva in i te.x Google chrome och så kommer router inloggningsrutan att öppnas

Tack jag kom vidare!
Efter att jag skrivit in mitt ip nummer i google chrome så kommer det fram massor av olika länkar (sidor), hur vet jag vilken jag skall välja?

Edit: 192.168.0.1 är ip numret.
Senast redigerad av ToaRingen 2013-12-29 kl. 17:17.
Citera
2013-12-29, 17:21
Medlem
ToaRingens avatar
Citat:
Tack jag kom vidare!
Efter att jag skrivit in mitt ip nummer i google chrome så kommer det fram massor av olika länkar (sidor), hur vet jag vilken jag skall välja?

Edit: 192.168.0.1 är ip numret.

Nej nu kom jag vidare igen! Nu kom den där rutan upp med inloggningen!

Vad skall jag välja, ''admin'' eller ''user''? Och vad är det för ''Password'' jag ska skriva in?
Citera
2013-12-29, 17:42
Medlem
ToaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden

Jag skulle behöva ha svar ganska omgående just nu.. vill veta vad det är för ''Password'' jag skall skriva in..
Citera
2013-12-29, 18:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag skulle behöva ha svar ganska omgående just nu.. vill veta vad det är för ''Password'' jag skall skriva in..
Eftersom du inte talar om vad du har för router är det omöjligt att svara på...

Testa med:
inget alls
admin
password

eller kolla på
http://www.routerpasswords.com/

eller står det på en etikett på routern

Ändra det lösenordet samt aktivera wpa2-psk och ändra ssid och sätt ett lösen på nätet
ett bra lösenord är "Gj1g56%#%&ghGhY789=p"
Citera
2013-12-29, 18:23
Medlem
ToaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Testa med:
inget alls
admin
password

eller kolla på
http://www.routerpasswords.com/

eller står det på en etikett på routern

Ändra det lösenordet samt aktivera wpa2-psk och ändra ssid och sätt ett lösen på nätet
ett bra lösenord är "Gj1g56%#%&ghGhY789=p"

Jag kunde logga in med ''User Name:Admin & Password: Admin. Hur tar jag mig till väga när jag väl loggat in..? förstår ingenting så behöver all hjälp jag kan få just nu..
Citera
2013-12-29, 18:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag kunde logga in med ''User Name:Admin & Password: Admin. Hur tar jag mig till väga när jag väl loggat in..? förstår ingenting så behöver all hjälp jag kan få just nu..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in