Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-30, 16:17
Medlem
vizsofiuss avatar
Hej kära flashbackare jag undrar hur ni tror att Sverige kommer utvecklas finns det någon framtid för Sverige?

Jag fastna med några kompisar där min kompis sa att Sverige har ingen visionär längre det är därför det mer eller mindre inte spelar någon roll vad vi röstar på. Jag är beredd att hålla med om detta, Sveriges känns visionslöst. Jag tror också att SD kammar hem många poäng just pågrund av detta, SD har en vision.

Men men, tillbaka till huvudfrågan Sverige dalar i PISA, ekonomi och vi kommer vara ett u-land 2050? Stämmer detta överrens med eran verklighet eller tror ni något annat?

Vill ni dela med er av eran partitillhörighet så gör gärna det.

Summa summarum: hur Sveriges framtid ut enligt er? Vill ni argumentera mot någon använd denna tråd ( (FB) Hur ser ni på framtiden ? (motargument) )!
Citera
2013-12-30, 16:35
Medlem
vizsofiuss avatar
Jag tycker personligen att just nu så känns Sverige som ett väldigt hopplöst land, jag tror att visst så har moderaterna ändrat mycket, men hur annorlunda skulle det vara om vänster styrde? När jag var ung så rösta jag först M för att jag sa att om man tjänar pengar så ska man få behålla dem. Men efter enligt mig själv utbildat mig så ville jag rösta på S (vilket jag aldrig har gjort) istället blev det SD.

Ska vi prata Sveriges framtid så ser det ut som att vi kommer komma närmare ett USA. Därför att de stora industrierna flyr Sverige pågrund utav skatten. Om man pratar ”whiteflight” i förorten så är det ”richflight” i Sverige. Så fort någon blir rik och det behöver inte vara någon affärspamp utav våra egna idrottsstjärnor drar så fort de har nog med pengar. Detta visar enligt mig att folk inte längre tycker om Sverige vilket manifesterar sig i högtider som nationaldagen.

Jason Sekonic sa i en debatt i Almedalen att vi borde eftersträva USA mer så att medborgarna anser att de är en del av samhället. Jag anser att han delvis har rätt, segregationen är ett misslyckande och jag tror att kärlek till landet skulle kunna överskrida visa av dessa gränser likt USA. Jag tror personligen att om folk som kommer hit får lära sig mer av Sveriges historia så kommer de också känna sig mer delaktiga därav kommer segregationen minska.

Personligen så känns det riktigt hopplöst just nu då det känns som att vi har inte tillräckligt med pengar för att laga de hålen som finns i samhället idag. Det sägs också att tilltron medmänniskorna i Sverige har misslyckats vilket har fått mycket beröm för. Enligt många är detta pågrund av invandringen och att man inte känner samhörighet med de nyanlända.

Jag kommer personligen rösta på SD 2014 för att de vill kommunalisera skolan, återinföra ”lumpen” och minska invandringen. Jag anser att detta är nödvändiga steget för att få landet att dra åt samma håll!
Citera
2013-12-30, 17:27
Medlem
Sverige har hur mycket bra som helst för sig. Kolla bara på alla våra internationella ftg men också en massa nystartade inom spetskompetens områden. Vi ligger fortfarande rätt så högt i de flesta jämförelseindex. Problemet verkar mer ligga i att Svensken har tappat motivation och är lite allmänt uttråkad av sin livssituation. Tyvärr känns det också som om fokuset ligger på väldigt abstrakta/verklighetsfrämmande nivåer där ideologi och inte praktiska lösningar blivit viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in