2014-01-04, 20:23
Medlem
Hejsan! När jag starta om min dator pga lagg så visas det ett frågetecken och datorn startar inte. Om jag väntar så tillslut stängs den av.

Jag har kollat runt på internet mm. Jag testade alt+cmd+r+p för att reparera via internet. Problemet är att när jag går in i skivhanetraren hittar jag inte min hårddisk!
Har kollat på youtube och där finns hddn för dem men inte för mig... Har även testat att installera ubuntu via usb för att kunna hitta hddn men de gör ja inte.
Har också skruvat upp baksidan och tagit utt hårddisken samt pluggat in igen.

Antar att min kära hårddisk är sönder? Är det garanti? Ska ja köpa ny eller repara?
Ge mig förslag

MVH
Citera
2014-01-04, 22:12
Medlem
smurfehs avatar
Hi.

Väldigt luddigt.. Alltså, förstår inte riktigt huruvida du faktiskt resetat PRAM eller ej. Du skriver att du startade med alt+cmd+p+r och att du kollat i skivverktyg, vilket inte är möjligt.. Jag misstänker att du menar att du startade med cmd+r och kikade i skivverktyg? Du kanske menar att du gjort båda delarna?

Följ artiklarna nedan, så att vi får lite ordning på röran. Se till så att du faktiskt resetar PRAM ordentligt. Det är väldigt vanligt att folk misslyckas med det, konstigt nog.. När du ändå är igång kan du reseta SMC, just for the cause.. Börja med artikel #1, starta sedan med ALT och se efter om disken dyker upp. Om inte, gå vidare till artikel #2

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE [ Intel-baserade Mac-datorer: Återställa systemhanteraren SMC (System Management Controller) ]

http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale=sv_SE [ Ett blinkande frågetecken visas när du startar din Mac ]

Återkom med resultat. Vad gäller garanti så får du hemskt gärna tala om när du köpte din sötnos, annars är det omöjligt att svara på

Mvh,
Citera
2014-01-05, 00:51
Medlem
CMDC,

Detta hände min förra 15" MBP 2009. Jag råkade somna i soffan med datorn på magen och vaknade till av ett inte så farligt duns (soffan inte så hög, tjock matta och inte "jättehög" mage )

Jag tog upp datorn, då hade den stängt av sig/gått ner i vila. Jag drog igång den igen och då möttes jag av blinkande frågeteckensmappen. Sökte på nätet och försökte med ALLT. Hittade inte disken heller. Försökte installera om hela systemet men samma problem. Började inse att disken antagligen fått sig en stöt och tänkte inte mer på det. Köpte en SSD och undrade egentligen varför jag inte gjort det tidigare med tanke på prestandaskillnaden.

Det jag hade på hårddisken var egentligen inget jag inte hade på backup så jag hade tur. Testa att byt ut hårddisken mot en ny? Ingen brutal kostnadsfråga om du kör på en optisk idag.
Citera
2014-01-05, 02:49
Medlem
omjagvarenturks avatar
Mjukvaran har kraschat. Starta med ALT nedtryckt och välj återställningspartitornen.
Sen välj skivverktyg och markera Macintosh HD partitionen, sen reparera.

Ett annat troligt senario är att hårddiskkablaget har gett up. Standard på fan alla modeller som innehar satakablage. Sätt en liten tejpkudde på kröken av kablen som går från hårddisken så kommer det troligtvis att fungera igen om inte hårddisken hittas.

ot: pram/smc kommer inte hjälpa ett skit
Senast redigerad av omjagvarenturk 2014-01-05 kl. 02:51.
Citera
2014-01-05, 06:27
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk
Mjukvaran har kraschat. Starta med ALT nedtryckt och välj återställningspartitornen.
Sen välj skivverktyg och markera Macintosh HD partitionen, sen reparera.

Ett annat troligt senario är att hårddiskkablaget har gett up. Standard på fan alla modeller som innehar satakablage. Sätt en liten tejpkudde på kröken av kablen som går från hårddisken så kommer det troligtvis att fungera igen om inte hårddisken hittas.

ot: pram/smc kommer inte hjälpa ett skit

Även om TS är väldigt luddig, så verkar det som att han redan kikat i DU utan framgång. När det kommer till PRAM så har jag väl drömt de gånger som det faktiskt har löst gjort skillnad, vilket inte bara är en gång, utan ett antal gånger. Sen om du tror på det eller inte struntar jag fullständigt i.

Sen huruvida TS vill testa zappa PRAM eller inte är upp till honom, min vardag blir inte en misär p.g.a. det. Så TS, skit i att zappa PRAM, waste of time... Kör på med tejp som ”omjagvarenturk” rekommenderar.
Citera
2014-01-05, 17:04
Medlem
Hejsan! Tack för alla svar!
Vet att jag skrev lite luddig pga att jag inte har koll på alla steg jag själv gjort.

Jag har testart cms+alt+r men hittar inte min hdd i skivhanteraren. Har inte testat de första förslagen. Får ta och göra det när jag har tid

Beställde min käraste den 25 dec år 2012 på elctroworld. Med andra ord cirka ett år sedan
Senast redigerad av CMDC 2014-01-05 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in