• 1
  • 2
2014-01-05, 14:07
Medlem
Hr p flashback finns det ovanligt tunt p trdar dr vi diskuterar vegetarianism. Drfr tnkte jag starta en.

Jag blev vegetarian nr jag var 11-12 r just p grund av moralskl. Just d tyckte jag att det var vldigt omoraliskt att ta djur, men under rens gng har jag hittat andra skl ssom att konsumera s lite som mjligt fr jorden och fr andra mnniskor.

Jag har sttt p ganska mycket hat och ogillande, mestadels frn killar/mn. Kan tillgga att jag aldrig terroriserat ngon med mina sikter eller sett ner p ktttande, ven fast folk verkar tro det.

Jag hittade ocks en studie som visar att vegetarianer tenderar till att ha hgre intelligens n ktttare, vilket r vldigt intressant.

Brittisk studie 1

Stapeldiagram 1
Stapeldiagram 2
Stapeldiagram 3

Brittisk studie

Dock var det knappt var ngon skillnad i USA 101.5 kontra 99.3, dr det var strst skillnad mellan tjejer 101.4 mot 98.5 och bland mn 101.7 mot 100.1.

Men skulle man bolla lite med ider s skulle man stta alla (brittiska) vegetarianer i ett eget land s skulle det landet ha en medelintelligens p 110 vilket r hgre n det landet med den hgsta intelligensen i vrlden (Hong Kong p 107 klla). Tnk vad mycket dom kunde gra om man ser vad asiaterna med deras briljanta intelligens och kreativitet gr.

Skulle vara intressant att se en studie p ett skandinaviskt land dr det r mindre klassklyftor och folket har mer ekonomisk valfrihet.

Intelligens r ett ganska kontroversiellt mne och det har blivit mnga diskussioner senaste ren, och trots allt IQ r bara en siffra och vi r alla genier, men om man dmer en fisk efter dess frmga att klttra i trd.....bla bla bla.

S alla flashbacksvegetarianer och ktttare, vad tycks? Varfr detta hat mot vegetarianer?
Flashback borde ju krylla av vegetarianer eftersom medelintelligenskvotet hr r ~130 ( ).
Citera
2014-01-05, 14:13
Medlem
SigmenFloyds avatar
Tror ktttare str sig p vegetarianer framfrallt eftersom vegatarianism r ett implicit ifrgasttande av ktttarens moral.

Folk har en tendens att bli defensiva/aggressiva nr deras beteende ifrgastts.
Citera
2014-01-05, 14:15
Medlem
Som jag misstnkte s har Einstein har inte sagt det dr du lnkade till. Det r inte ett dugg likt Einstein. Faktum r att det r ganska dumt och ogenomtnkt sagt.

Jag gnagar p ktt, men jag ser upp till de som valt att vara vegetarianer p moralisk grund. Jag hatar er inte. Tvrtom.

Emellant kan jag sjlv f ett ryck och bara ta vegetariskt i en vecka eller tv, men det kommer i perioder.

Edit:
Hade du kunnat tnka dig att ta odlat ktt?
Senast redigerad av 3. 2014-01-05 kl. 14:22.
Citera
2014-01-05, 14:18
Medlem
adequates avatar
Korrelation och kausalitet r inte samma sak; bara fr att det verkar finnas en del smarta vegetarianer blir man inte automatiskt smart fr att man slutar ta ktt, ej heller slutar man automatiskt ta ktt fr att man r smart. Vidare finns ett par frgor man alltid br stlla, t.ex.: Hur har urvalet gjorts? Vilka r standardavvikelserna? Har de inkluderat outliers som skevar till resultatet? Och s vidare.
Citera
2014-01-05, 14:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2014-01-05, 14:27
Medlem
LektorCaligulas avatar
Jag r ktttare och tycker det r starkt att vara vegetarian. Det hade varit bttre fr oss alla om alla var vegetarianer. Ser man ner p vegetarianer r man ju bara trg i skallen tycker jag. Frvnar mig inte att vegetarianer har hgre IQ. IQ r ett vldigt bra mtt p intelligens ocks. Det ser man ju att de lnder med lg medel-IQ r outvecklade lnder och ven studier visar att de med hg IQ lyckas bttre i livet. Anledningen att folk motstter sig intelligenstester r fr att folk knner sig krnkta och smre om de har ett lgt IQ och ingen fr ju bli krnkt enligt vrt ljliga samhlle.
Citera
2014-01-05, 14:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirschneiger
Hr p flashback finns det ovanligt tunt p trdar dr vi diskuterar vegetarianism. Drfr tnkte jag starta en.

Jag blev vegetarian nr jag var 11-12 r just p grund av moralskl. Just d tyckte jag att det var vldigt omoraliskt att ta djur, men under rens gng har jag hittat andra skl ssom att konsumera s lite som mjligt fr jorden och fr andra mnniskor.

Jag har sttt p ganska mycket hat och ogillande, mestadels frn killar/mn. Kan tillgga att jag aldrig terroriserat ngon med mina sikter eller sett ner p ktttande, ven fast folk verkar tro det.

Jag hittade ocks en studie som visar att vegetarianer tenderar till att ha hgre intelligens n ktttare, vilket r vldigt intressant.

Brittisk studie 1

Stapeldiagram 1
Stapeldiagram 2
Stapeldiagram 3

Brittisk studie

Dock var det knappt var ngon skillnad i USA 101.5 kontra 99.3, dr det var strst skillnad mellan tjejer 101.4 mot 98.5 och bland mn 101.7 mot 100.1.

Men skulle man bolla lite med ider s skulle man stta alla (brittiska) vegetarianer i ett eget land s skulle det landet ha en medelintelligens p 110 vilket r hgre n det landet med den hgsta intelligensen i vrlden (Hong Kong p 107 klla). Tnk vad mycket dom kunde gra om man ser vad asiaterna med deras briljanta intelligens och kreativitet gr.

Skulle vara intressant att se en studie p ett skandinaviskt land dr det r mindre klassklyftor och folket har mer ekonomisk valfrihet.

Intelligens r ett ganska kontroversiellt mne och det har blivit mnga diskussioner senaste ren, och trots allt IQ r bara en siffra och vi r alla genier, men om man dmer en fisk efter dess frmga att klttra i trd.....bla bla bla.

S alla flashbacksvegetarianer och ktttare, vad tycks? Varfr detta hat mot vegetarianer?
Flashback borde ju krylla av vegetarianer eftersom medelintelligenskvotet hr r ~130 ( ).
Dligt med vegetariantrdar? Har du ens provat att ska? (FB) Vegetarism-ren idioti. Vegetarianer, frsvara er.

Hitler var vegetarian, rcker det som argument?
Citera
2014-01-05, 14:43
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Hade du kunnat tnka dig att ta odlat ktt?

Sklart. Kan inte se ngot vidare omoraliskt i odlat ktt.
Citera
2014-01-05, 14:45
Bannlyst
Att Hitler var korkad kan man ju lngt ifrn sga .
Jag r inte vegetarian sjlv, jag ter ktt och jag skulle inte vara frvnad om man blev smartare av att ta vegetariskt om man lyckas f sig precis de man behver.

Dremot s tror jag att en hel del som blir vegetarianer av moraliska sjl kan slarva med kosten, och de gr att man fungerar smre.
S de r lite svrt att gra en studie kring detta eftersom de finns vegetarianer som knappt ter sallad, bara bnor och pasta.
Citera
2014-01-05, 14:46
Medlem
MystEquals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Dligt med vegetariantrdar? Har du ens provat att ska? (FB) Vegetarism-ren idioti. Vegetarianer, frsvara er.

Hitler var vegetarian, rcker det som argument?
Som argument fr vad? Hitler var vl ganska smart, s den tesen stmmer fortfarande.

Jag, likt TS, blev ocks vegetarian av djuretiska skl som p senare r blivit minst lika mycket milj- och hlsoskl. Som ngon tidigare sa r det frmodligen ifrgasttandet som gr folk arga.

Svrt det dr med intelligens, men kanske tnker "smarta" mnniskor mer p andra djur, och p miljn, och vljer drfr att bli vegetarianer. Mindre smarta mnniskor kanske ofta r lite sjlviska, vill jag tro.

Ngon frgade om odlat ktt, vilket r vldigt spnnande. Jag tror definitivt att jag skulle ta det kttet, vilka nackdelar finns?
Citera
2014-01-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag r inte vegetarian sjlv, jag ter ktt och jag skulle inte vara frvnad om man blev smartare av att ta vegetariskt om man lyckas f sig precis de man behver.
Men blir knappast varken smartare eller fr hgre IQ av att vara vegetarian.

Dremot s kan jag tnka mig att intellektuella som tenderar att tnka och fundera, ocks har en strre chans att vervga en vegetarisk kost.

Det betyder allts inte heller att vegetarisk kost r det "rtta" alternativet (ven om jag sjlv tror att det r det, fram tills den dag d vi kan odla ktt).

Det underskningarna sger r att personer med ett hgt IQ tenderar att oftare vlja vegetarisk kost n personer med ett lgre IQ - vilket jag skulle tippa beror p att personer med ett hgre IQ ocks rkar vara personer som analyserar sin omvrld i en hgre grad.
Senast redigerad av 3. 2014-01-05 kl. 14:53.
Citera
2014-01-05, 14:53
Medlem
Solingens avatar
Jag kan helt klart tnka mig att vegetarianer verlag har hgre IQ. Men jag skulle tycka det vore vldigt intressant att se ngot om vegetarianism och psykisk hlsa. Jag tror nmligen att det r vanligt att folk blir vegetarianer fr att fylla ett tomrum eller skapa en frndring i sina egna liv.
Jag var sjlv vegetarian i ngra r men i efterhand har jag insett att jag blev vegetarian drfr att jag var deprimerad och behvde ngon form av syfte med mitt liv, och tillsammans med SSRI fungerade det ganska bra. Nr jag brjade m bttre igen frsvann dock djurrttsintresset. Att stta upp regler fr vad som var ok att ta var ett stt att f en makt och kontroll ver mitt liv som jag inte upplevde att jag hade, dessutom behvde jag ngot att engagera mig i fr att inte allt skulle knnas totalt meningslst.

Jag kan frsts inte tala fr ngon annan n mig sjlv, men jag tycker mig se liknande saker hos andra som r eller har varit vegetarianer. Fr det r vl sllan de stabila och obekymrade mnniskorna som r vegetarianer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in