Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-01-05, 19:31
Medlem
PippiKiYays avatar
Har i hela mitt liv kt p rtt s smala skidor (nstan alltid twintips fr jag tyckte det var skitcoolt nr jag var mindre). r nere i Alperna fr en ssong nu och kpte mig ett par Salomon Q-105 i November d jag kommer ka mer off-pist.

Nu till problemet, nr jag ker pist (rd/svart med en del puckel)med dem s fr jag fan inget grepp i snn ver huvudtaget, glider runt och knner mig som en nybrjare p nytt igen.

I puder s r dem fr jvla hrliga och kunde inte nska mig ett par bttre skidor.

Har alltid haft frmgan att kunna kra ner fr en rd/svart puckelpist utan ngra problem alls. Kan de vara fr att jag r ovan att ka p s breda och lnga skidor (188cm lnga) eller beror det p att jag inte kt skidor p 2 r?

Specs
http://www.salomon.com/se/product/q-105.html
Citera
2014-01-05, 19:41
Moderator
rancors avatar
Det beror ju p underlag. Du fr trycka p ordentligt om du skall f ner dessa skidor i pistad backe men i nysn r det nog ganska enkelt och bekvmt att ka p dem
Citera
2014-01-09, 02:31
Medlem
waikikiis avatar
Nu vet jag inte var du r men hr r de flesta pisterna isiga och det r vl ungefr dr man finner den enda nackdelen med den hr typen av skidor, isgreppet lmnar en del att nska. r vl inte s mycket att gra frutom att trycka p tillslut slpper kommer det dock slppa men vad gr det?
Citera
2014-01-09, 11:22
Medlem
Det tar vl lite tid att komma igng men bredare skidor R tuffare att komma upp p kant med, dvs de krver mer teknik fr att ka med i pist. Dremot s r dagens bredare skidor betydligt vridstyvare n ldre vilket betyder att de funkar alldeles utmrkt i pisten. Rockern bidrar ocks till att de r kvickare i pist. va djupa carvingsvngar en halv dag s kommer kantgreppet.

Se ocks till att stlkanterna r vassa nog. Jag ker sjlv p skidor som r bredare n dina och jag har helt lagt bort de smalare sedan flera r.

r du nere och ssongar s ta rygg p ngra som KAN ka och som kan hjlpa dig ver trskeln, alternativt hyr en skidlrare en dag. Ltt vrt pengarna.
Citera
2014-01-09, 19:26
Medlem
PippiKiYays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Det beror ju p underlag. Du fr trycka p ordentligt om du skall f ner dessa skidor i pistad backe men i nysn r det nog ganska enkelt och bekvmt att ka p dem
nje, allts det funkar finfint att ka i pist fram tills lunch sen tar ju idioterna ver pisterna och s blir det en stor jvla puckelpist av allt. Tycker det r skitsvrt att ka d, har skidor som r 188cm och rtt s breda. Finns det ngot knep fr puckelpist?

Citat:
Ursprungligen postat av waikikii
Nu vet jag inte var du r men hr r de flesta pisterna isiga och det r vl ungefr dr man finner den enda nackdelen med den hr typen av skidor, isgreppet lmnar en del att nska. r vl inte s mycket att gra frutom att trycka p tillslut slpper kommer det dock slppa men vad gr det?
Aja fr vl gra det bsta av det och skita i pist helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det tar vl lite tid att komma igng men bredare skidor R tuffare att komma upp p kant med, dvs de krver mer teknik fr att ka med i pist. Dremot s r dagens bredare skidor betydligt vridstyvare n ldre vilket betyder att de funkar alldeles utmrkt i pisten. Rockern bidrar ocks till att de r kvickare i pist. va djupa carvingsvngar en halv dag s kommer kantgreppet.

Se ocks till att stlkanterna r vassa nog. Jag ker sjlv p skidor som r bredare n dina och jag har helt lagt bort de smalare sedan flera r.

r du nere och ssongar s ta rygg p ngra som KAN ka och som kan hjlpa dig ver trskeln, alternativt hyr en skidlrare en dag. Ltt vrt pengarna.

Tack fr ditt svar! Ska absolut testa djupa carvingsvngar, fungerar inte det s fr jag vl gra som du sger och hyra en skidlrare en dag fr att slipa p tekniken.
Citera
2014-01-09, 20:42
Medlem
Grundregeln r att slappna av och lta skidorna ta dig ned, dvs lita p laggen. ven om det r slagigt r moderna skidor vldigt stabila. Mjuka knn, se ut lmpliga linjer och slpp p. Den enda nackdelen med allmountainskidor r egentligen om det r jkligt hrt och isigt samt hg fart, d brjar de lttare studsa...
Citera
2014-01-27, 17:49
Medlem
moellers avatar
Jag kr p rosignol S7. 115 cm i vid bindning tror jag. Funkar fr det mesta utmrkt att carva i backen med, ven p hrt underlag.
Citera
2014-01-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Grundregeln r att slappna av och lta skidorna ta dig ned, dvs lita p laggen. ven om det r slagigt r moderna skidor vldigt stabila. Mjuka knn, se ut lmpliga linjer och slpp p. Den enda nackdelen med allmountainskidor r egentligen om det r jkligt hrt och isigt samt hg fart, d brjar de lttare studsa...

Har trkigt mellan frelsningar och var bara tvungen att rtta detta.

Grundregeln vid skidkning i alla former r aldrig ngonsin att lta skidorna ka och hamna i bakstet, herregud.
En aggresiv stance med mycket tryck i skidorna och ka med auktoritet ner i backen r det tvrtemot som man ska sikta p. Frsk ha en ganska lg tyngdpunkt ltt framtriktat, mjuka bjda knn och charga p. Aldrig ngonsin ska det knnas att det r skidorna som ker med en och inte tvrtom. r ju fan livsfarligt fr andra i backen samt fr en sjlv.

TS, breda skidor har mer yta och krver d sjlvklart mer tryck och kraft fr att kas p. ker sjlv p ett par Chetlers(126-or) som offpistlagg och det r vl klart att de inte svnger exakt lika bra som WC-lagg p packad sn. Men med bra tryck, en aggresiv kstance och verdrivna carvingmnster(en fot lngre fram i svng a l lite teliskning) s kan man ha riktigt kul p ett par riktigt breda skidor ven i pisten.

r ju rtt vrt att veta en eventuell trningsbakgrund med. Vltrnad kare som har kraft att stta till kan utan problem ka rundor i pist med tv ordentliga plankor. Lngd/vikt spelar ocks in. Knde en kille som frskte sig p ett par Hellbents och bara vgde 60kg, ingen jtteid i backen.
Senast redigerad av CC-Cowboy 2014-01-30 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in