Citat:
Ursprungligen postat av
pudrig
Hittade ingen tråd om Bertil Svensk, pappan som omtalades i P4 dokumentär 22 dec.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3103
Han verkar ha varit på väg hem till en granne men försvunnit spårlöst mitt på blanka eftermiddagen.
Någon som vet mer?
Mycket intressant. Har inget minne av att jag har hört talats om Bertil Svensks försvinnande förut.
När jag läste rubriken trodde jag först att det handlade om Björsäter utanför Mariestad.
På eftermiddagen den 13 januari 1983 skulle Bertil Svensk gå till en god vän i närheten vid namn Karlegärd. När han kommer med sin bil så kör han förbi Svensk och hälsar på honom. Karlegärd vet inte att Svensk är på väg hem till honom. Hade han vetat det hade han tagit upp honom i sin bil.
Fem minuter senare kommer bussen från Åtvidaberg och passerar där Karlegärd såg Svensk. Då fanns den försvunne inte kvar där eller i dess närhet.
Något lär ha hänt under dessa fem minuter. Även om vägen är ganska livligt trafikerad så är min personliga uppfattning att Svensk blev påkörd och därefter forslad från olycksplatsen.
Ånyo ett tragiskt försvinnande som med största sannolikhet aldrig kommer att bli uppklarat.