• 1
  • 2
2014-01-11, 04:29
Medlem
Idag har vi ju idrott i skolan, men det är ett skämt. Någon timme i veckan. Mestadels blajj om teori, kostlära, hjärt och lungräddning m.m. Borde man inte införa riktig hårdträning i den svenska skolan? Några timmar i veckan där ALLA elever verkligen får träna upp sig. Skoldagarna är idag ändå så korta så det går lätt att klämma in. Jag vet att många redan tränar på sidan om skolan, men detta vore för att få in ALLA i en hälsosam livsstil.

Finns många fördelar:
Vi får en friskare befolkning (mindre kostnader för samhället)
Mindre övervikt
Svenska befolkningen lever allmänt bättre

Nå vad tycker ni? Borde inte detta lyftas på politisk nivå?
Citera
2014-01-11, 04:33
Medlem
arowanajs avatar
Märks att det var längesen jag gick i skolan.
Tycker helt klart att ungarna ska ha mer fys. Håller med allt du skriver.
Citera
2014-01-11, 04:36
Medlem
Diridiris avatar
En sak jag tycker är viktig att lära sig i skolan är att överleva och klara sig ensam i naturen. Att veta vad som går att äta, att kunna göra upp eld och jaga eller fånga djur. Att inte vara en tjockis ingår såklart i detta.
Citera
2014-01-11, 04:39
Medlem
Obligatorisk fys vet jag inte om, du får ju betyg i idrott och du behöver röra på dig om du ska få godkänt i det, ser inte behovet. Låt dem feta va feta, men såklart de kostar.

Definiera hårdträning? Det skiljer även på idrottslärare, min gamla idrottslärare var t ex. släggkastare i landslagsklass och ja.. Han kunde vara ganska hård när det gällde idrott, sprang milen på 1 timme på den tiden och jag gick ut med vg ^^
Citera
2014-01-11, 05:16
Medlem
Kebabsugers avatar
360 minuter i veckan låter bra tycker jag
Citera
2014-01-11, 05:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
En sak jag tycker är viktig att lära sig i skolan är att överleva och klara sig ensam i naturen. Att veta vad som går att äta, att kunna göra upp eld och jaga eller fånga djur. Att inte vara en tjockis ingår såklart i detta.

Självförsörjande individer är ett hot mot rikesparasiternas säkerhet.
Citera
2014-01-11, 06:00
Medlem
Knotknets avatar
Helt klart ett bra förslag. Svenska horungar är lata och tränar allt mindre. Hårdare fys skall införas.
Citera
2014-01-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Idag har vi ju idrott i skolan, men det är ett skämt. Någon timme i veckan. Mestadels blajj om teori, kostlära, hjärt och lungräddning m.m. Borde man inte införa riktig hårdträning i den svenska skolan? Några timmar i veckan där ALLA elever verkligen får träna upp sig. Skoldagarna är idag ändå så korta så det går lätt att klämma in. Jag vet att många redan tränar på sidan om skolan, men detta vore för att få in ALLA i en hälsosam livsstil.

Finns många fördelar:
Mindre övervikt

Vi behöver återinföra Ling-gymnastiken.

Allsidig träning, där precision, uthållighet och samtidighet var viktiga ingredienser. Givetvis kan den moderniseras i vissa delar, och gymnastikläraren behöver inte vara major Uggla. Det är däremot viktigt att lärare, även gymnastiklärarna, återtar ledarskapet i skolan, och då är en mer exercismässig gymnastik att föredra. Jfr gärna med Friskis & Svettis gruppträningskoncept, som är en form av Ling-gymnastik i modern tappning.

Ett sådant 60-minuters pass varje skoldag, skulle göra underverk för folkhälsan. Så här kunde det se ut en gång när det gjordes i stor skala.
Citera
2014-01-11, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.

Finns många fördelar:
Mindre övervikt

Håller med tesen, men nu råkar det fetade vara minst lika viktigt som träningen per se.

Men ser gärna minst en timmes träning per dag för mina barn, så kan de leva tills 110.
Citera
2014-01-11, 11:36
Medlem
Ceilingcats avatar
Jag tror inte på ett ökande av egentlig idrott som ett särskilt ämne, däremot tror jag på ökad rörlighet under skoldagen. Det är inte bra för de små glinen att sitta vid en skolbänk x antal timmar per dag, och någonting skulle behövas för att kontra den dåliga hållning och kroppsuppfattning som följer det extrema stillasittandet.

Utöver att öka friluftsaktiviteter i lägre årskurser skulle jag vilja se att fler lektioner blev praktiska och utförda utomhus, och införa fler lekbaserade lektioner. Även något i stil med fem minuters tai chi eller så innan skoldagen börjar och sen fem minuter till innan man får gå därifrån. Det här tai chi/något-annat-alternativa skulle då ingå i ämnet idrott och betygsättas efter elevens villighet att delta, även om det är de individualla klasslärarna som skulle hålla i det.
Citera
2014-01-11, 11:39
Medlem
bugulus avatar
Jag skulle defensivt inte ha haft någonting emot mer idrottsaktiviteter när jag gick i skolan.
Situationen när jag gick ut gymnasiet för snart 8 år sedan var ett skämt.

Reflekterar jag över mitt yrke nu och jämför med det jag lärde mig på gymnasiet så hade jag inte haft någonting emot att ha ersatt/minskat Kemi/Naturkunskap/Biologi lektionerna med ett par timmars extra idrott istället.
Citera
2014-01-11, 11:59
Medlem
Jag skulle vilja se följande:

- Judo och Kendo som fysisk övning av disciplin och perfektion
- Orientering, överlevnadsträning, simning och HLR som nyttig livskunskap.
- allmänidrott vid några tillfällen (såsom fotboll, redskapsgymnastisk).

Huvuddelen av idrotten ska ägnas åt Judo för mindre åldrar upp till högstadiet och gymnasiet där Kendo går tillsammans med Judon. Jigoro Kano införde det här i Japanska skolor med stor framgång. Judon innehåller all den fysiska rörelsen som ett barn behöver utan att det för den skull blir farligt eller svårt. Kendo resulterar i ökad fokusering och koncentration, vilket bara är bra för studierna.

Orientering, överlevnadsträning och simning/HLR är nödvändiga saker för att kunna leva i ett samhälle. Allmänidrott måste finnas för att ge eleverna en chans att välja idrott själva. Skolan är inte menat för att låsa eleverna på en idrott, utan de ska få smaka på fler.

Idag kretsar idrotten enbart runt bollsport och redskapsgymnastik. Vilket medför stora problem för minst 75% av eleverna som inte gillar bollsport och redskapsgymnastik. Bollsport medför även grund till mobbning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in