2014-01-11, 18:40
Medlem
Behöver Er hjälp, är lite smått desperat!!

För att göra en lång historia kort. Varit deprimerad ca 1 år, äter Venlafaxin 250mg som hjälpt oerhört. Dock har jag trots samma kost och träning som innan pillrena gått upp i vikt vilket stör mig något enormt.. Är ganska lång och smal (absolut inte överviktig) men behöver tighta till kroppen och hur jag än ändrar kosten eller tränar mer så sker ingenting.. Är tjej, 32 år gammal, 175cm och nu väger jag 60kg (dvs 5kg mer än för ett år sedan). Är väldigt aktiv, jobbar i butik. Går en timme powerwalk/intervall springer 1 timme varje dag samt lite lättare styrketräning. Äter väldigt nyttigt men väldigt mycket frukt och grönt. Ser ut ungefär såhär

6 plommon, 2dl lättyoughurt (0,1% fett), 1 dl hallon och 1 dl blåbär. Samt 2 finncrisp med ett tunt lager mosad avokado, 2 skivor mager kalkon och gurka.

4 stora äpplen. 2 stora päron. 2 mandariner.

300g vitkål. 1 kycklingfile. 1 stor zuccini. 2 dl minikeso. 3dl kikärtor (står på burken 95kcal per 100g)
Blandar i ca 2dl färdig wook från thairestaurang. Samt 2dl kokt broccoli.

Avslutar kvällen med glass, ca 300kcal. Oftast en daimstrut.

Vet att detta sk "matschema" ser lite lustigt ut men har och lider fortfarande av ätstörningar, inte så allvarligt just nu, mer åt ortorexihållet. Men mycket bättre idag än jag var för några år sedan.

Iaf, mina pw går jag för att få långa smala ben samt fettförbränning.

Vad kan jag göra?

Skulle bli jätteglad om ni kunde tipsa mig om ett bra preparat som kan få igång förbränningen så jag går ner dessa kilo. Har prövat effedrin men inte my cup of tea.. Har läst om 5HTP men går det att kombinera med venlafaxin och ger det effekt?

Tack på förhand!!!
Citera
2014-01-11, 18:54
Medlem
Hanus2.0s avatar
Ät inte så mycket socker. Du äter mycket socker.
Citera
2014-01-11, 18:57
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Ja, man går ju upp i vikt när man blir äldre. Ämnesomsättningen saktar in lite för varje år.

Men du väger fortfarande väldigt lite!

När jag var 25 vägde jag 45 kg, men det kan man ju inte göra hela livet.

Nu väger jag faktiskt 90 kg och ser bättre ut än jag gjorde då, mycket pga styrketräning och sjukgymnastik, men också för att man ofta ser yngre ut med lite hull.
( är 39 år )

Så mitt råd blir att du ska lyfta lite tyngre vikter, träna både de stora musklerna; lår, mage, biceps, triceps, rygg och rumpa - och de mindre musklerna.

De mindre finns inuti knäna, fötterna, fingrarna, underlivet osv...

Kolla lite på träningsvideos på youtube för inspiration och välj ut dom som passar dej bäst.

Köp också bra hantlar som du kan bygga på efter hand.
Citera
2014-01-11, 18:58
Medlem
Lidltyrannens avatar
5htp får absolut inte kombineras med antidepressiva tabletter men kan användas för att ersätta tabletterna. 5htp är som ett naturligt antidepp kostillskott.
Citera
2014-01-11, 22:39
Medlem
Tack för snabba svar!!!

Så mer styrketräning, inte pröva 5HTP och mindre socker..

Då har jag några frågor!

Finns det något annat fettförbrännande eller liknande att prova? Är öppen för Alla förslag!

För mycket socker, har funderat på att skära ner helt på frukten och byta ut det mot något annat. Kan man uppskatta frukten till ca 600kcal (2 stora päron, 2 mandariner och 4 stora äpplen)??

Jag gillar att äta stora mängder så mycket kvantitet med lite kcal. Funderar på att då byta ut frukten mot 1 kokt laxfile, 1 dl minikeso samt sallad såsom isberg, gurka, tomat samt paprika. Låter det bra?
Kan det göra att jag går ner i vikt?

Har läst delade uppfattningar om frukt där ena sidan säger att frukt är bra (ät på typ) medans andra säger att frukt är fettbildande. Innehåller frukten mycket kolhydrater?

Tack igen, Toppen!!!
Citera
2014-01-12, 12:16
Medlem
Slingshots avatar
Rubrik ändrad.

//Slingan
Citera
2014-01-13, 22:03
Medlem
Hanus2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3
Tack för snabba svar!!!

Så mer styrketräning, inte pröva 5HTP och mindre socker..

Då har jag några frågor!

Finns det något annat fettförbrännande eller liknande att prova? Är öppen för Alla förslag!

För mycket socker, har funderat på att skära ner helt på frukten och byta ut det mot något annat. Kan man uppskatta frukten till ca 600kcal (2 stora päron, 2 mandariner och 4 stora äpplen)??

Jag gillar att äta stora mängder så mycket kvantitet med lite kcal. Funderar på att då byta ut frukten mot 1 kokt laxfile, 1 dl minikeso samt sallad såsom isberg, gurka, tomat samt paprika. Låter det bra?
Kan det göra att jag går ner i vikt?

Har läst delade uppfattningar om frukt där ena sidan säger att frukt är bra (ät på typ) medans andra säger att frukt är fettbildande. Innehåller frukten mycket kolhydrater?

Tack igen, Toppen!!!

du frågade om preparat. detta vet jag inget om så lyssna på de andra om det. men frukt innehåller mycket kolhydrater, väldigt korta sådana dessutom. jag är en av dom som tror att kolhydrater är fettbildande. du ska enligt mig satsa på att äta fett och protein för att få dina kalorier istället. läs argumenten från dom olika perspektiven och bilda din egen uppfattning. du märker vad som fungerar efter ett tag. sedan så tror jag inte att du behöver gå ner i vikt för att att uppnå en normativ standard, du är nog redan där så att säga. hur du formar din kropp är dock ditt val och det är din åsikt som räknas.
Citera
2014-01-14, 23:29
Medlem
cmc.88s avatar
subutex räddae min sorgsna gråa trista vardag...'

nu e min liv bra som fan!!
=)

men tänk på att de är starka saker å mkt beroendeframkallande, men ja sket i det

hellre glad lycklig å odeppig!

nu jobbar jag, städar hemma, umgås med familj å vänner igen,

aa gillar livet igen =)
Citera
2014-01-15, 18:26
Medlem
Läste lite om subutex, är det mot depression och går det att kombinera med venlafaxin?

Ska till min läkare på fredag och känner nu lite smått panik då jag håller på att falla tillbaka i min depression.. Äter bra och tränar men sömnen är kass. Känner mig så ledsen, nere och allmänt trött på Allt. Ingen glädje bara helt avtrubbad och slö. Ingen energi eller ork till något..

Har läst väldigt delade meningar om just Venlafaxin. Min läkares svar har varit de senaste gångerna
"då höjer vi dosen lite till" men jag är snart uppe i maxdosen!!! Äter idag 225mg på morgonen och 37,5mg på kvällen.

Har ni några tips på hur eller vad jag ska göra? Vill tillägga att jag känner ett konstant tryck över bröstet och ångest nästan jämt.

Tack för alla svar!!!
Citera
2014-01-15, 20:09
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3
Läste lite om subutex, är det mot depression och går det att kombinera med venlafaxin?

Ska till min läkare på fredag och känner nu lite smått panik då jag håller på att falla tillbaka i min depression.. Äter bra och tränar men sömnen är kass. Känner mig så ledsen, nere och allmänt trött på Allt. Ingen glädje bara helt avtrubbad och slö. Ingen energi eller ork till något..

Har läst väldigt delade meningar om just Venlafaxin. Min läkares svar har varit de senaste gångerna
"då höjer vi dosen lite till" men jag är snart uppe i maxdosen!!! Äter idag 225mg på morgonen och 37,5mg på kvällen.

Har ni några tips på hur eller vad jag ska göra? Vill tillägga att jag känner ett konstant tryck över bröstet och ångest nästan jämt.

Tack för alla svar!!!

Det är ett substitut vid avvänjning av opiatberoende, en kraftig opiod som har antidepressiva effekter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Buprenorfin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in