2014-01-12, 01:54
Medlem
relapss avatar
hej! jag kom å tänka på detta nyss, kommer inte ihåg varför det bara ploppa upp i huvudet på mig antar jag...

varför heter det berusad på alkohol och full? och varför heter det då hög på droger och "beng" (beng är väl inget direkt satt ord det är mer av ett slang och kan variera från olika personer men i mina kretsar säger vi beng) det sägs ju liksom aldrig att man var hög på alkohol menar jag och vad jag vet så är alkohol också en drog/berusningsmedel

det finns säkerligen en enkel förklaring till detta men jag vet inte vad jag ska söka efter för att få svaret så jag frågar här
Citera
2014-01-12, 02:03
Medlem
Bichooos avatar
Vet inte. Vet dock att folk från bl.a Indien brukar säg " I'm High!" när dum är fulla! Eller "i was so high yesterday". Fan, blev fett glad först. Tänkte att de var blazade indier. men tji fick jag!
Citera
2014-01-12, 02:06
Medlem
En spontan tanke som slog mig kan vara för att skilja mellan påverkan av narkotika/övriga substanser och alkohol. Bara en teori dock.
Citera
2014-01-12, 02:19
Medlem
16.20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
En spontan tanke som slog mig kan vara för att skilja mellan påverkan av narkotika/övriga substanser och alkohol. Bara en teori dock.

Tror också detta är en stor anledning. Det vore ju faktiskt lite förvirrande om man hade samma ord, då det är så mycket mer accepterat att vara full i vårt avlånga land. "Fan vad hög jag var i lördags!" med tillägget, "på alkohol..." hehe.

Sen tyckte kanske svenskarna att det vore missvisande att säga hög då många lever i tron att alkohol är mycket ofarligare och mer lätthanterligt än andra droger.

Påtal om ordet "beng" så brukar det i mina kretsar i 99% av fallen handla om cannabis.
Citera
2014-01-12, 03:59
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relaps
hej! jag kom å tänka på detta nyss, kommer inte ihåg varför det bara ploppa upp i huvudet på mig antar jag...

varför heter det berusad på alkohol och full? och varför heter det då hög på droger och "beng" (beng är väl inget direkt satt ord det är mer av ett slang och kan variera från olika personer men i mina kretsar säger vi beng) det sägs ju liksom aldrig att man var hög på alkohol menar jag och vad jag vet så är alkohol också en drog/berusningsmedel

det finns säkerligen en enkel förklaring till detta men jag vet inte vad jag ska söka efter för att få svaret så jag frågar här
Hemma på min gata betyder beng korkad/knäpp i huvudet.
Citera
2014-01-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Hemma på min gata betyder beng korkad/knäpp i huvudet.

Även om båda orden är lika kan de väl närmst klassas som homonymer i och med dess olika betydelser. Generellt sett är det tämligen vedertaget att betydelsen av ordet "bäng" i åtminstone drogsammanhang innebär påverkan av cannabis och/eller i vissa fall även cannabinoider. Det innebär dock inte att det inte skulle betyda något annat utan det är korrekt att det också används i syfte för att beskriva någons dumhet som du säger.

Vidare är även orden "full" och "hög" mer slang än formella uttryck skulle jag vilja påstå. Korrekta benämningar skulle snarare vara berusning, påverkan eller motsvarande. Att vara "berusad" av alkohol eller narkotika liksom "påverkad" av dem snarare än att vara full eller hög. Jag står därför kvar vid tanken i mitt förra inlägg om att dessa ord förmodligen är slanguttryck som växt fram för att skilja rusen åt av ren bekvämlighet. Det samma gäller engelskans "drunk" och "high" jämfört med "intoxicated" eller "under the influence" för att ta två exempel.
Senast redigerad av Farenhigh 2014-01-12 kl. 05:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in