2014-01-12, 14:00
Medlem
Hej!

Köpte en helt ny Macbook air MD761 igår eftermiddag. Jag gjorde i princip ingenting med datorn när jag kom hem med den, loggade in på facebook och kopplade min mail till datorn. Under kvällen stängde den av sig själv två gånger på grund av att "ett fel hade uppstått". Jag tänkte inte så mycket på det, hade planer senare så använde inte datorn alls.

Idag sedan kl 15 och framåt nu (01.00) så har datorn startat om cirka 7-8 gånger på grund av detta "problem". Jag uppdaterade programen somlåg under "Uppdatera" i App store, sedan startade jag om datorn. Därefter installerade jag Firefox, Bittorrent, VLC och Skype. Problemen fortsatte efter detta, men eftersom de redan fanns innan jag laddade hem andra program så bör de inte ha med dem att göra.

Laddade ner ClamXav och virussökte, hittade ingenting. Använde skivverktyg och kollade, allting var felfritt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Vad kan vara fel? Den är ju sprillans ny och knappt använd, har inte ens hunnit kolla någon film eller använda ett program. Kan jag begära en ny dator via NetonNet där jag köpte datorn via garantin eller hur funkar det?

Kan även nämna att jag hade en Macbook Air tidigare i somras, dock en MD760. Den fungerade utmärkt när jag fick den, hade samma program även där. Dock gick den sönder när jag var slarvig och spillde cider på den efer 5 månader, men det är en annan femma Därför köpte jag nu denna MD761 och vet inte riktigt vad som är fel.
Citera
2014-01-12, 14:06
Medlem
tzjs avatar
Låter som ett fel som skulle gå på garantin.

Du kan prova att göra en säker start först för att se om problemet försvinner.
Säker start gör du enligt APples instruktioner:

Citat:
Starta i säkert läge

Starta i säkert läge (för säker start) genom att följa de här stegen.

Se till att Mac-datorn är avstängd.
Tryck på strömbrytaren.
När du hör startljudet håller du genast ner skifttangenten.
Tryck ner skifttangenten så fort som möjligt efter det att du har hört startljudet, men inte före.
Släpp skifttangenten när du ser den grå Apple-logotypen och förloppsindikatorn (ett snurrande kugghjul).
Efter att logotypen visas bör du se en förloppsindikator under starten. Det visar att datorn utför en katalogkontroll som en del av säkert läge.

När du ska lämna Säkert läge startar du om datorn utan att hålla ned någon av tangenterna när datorn startas.
Citera
2014-01-12, 15:44
Medlem
UncleBerts avatar
Kör en erase and install. Kvarstår felet byter du den på garantin.
Citera
2014-01-12, 23:37
Medlem
Tack för hjälpen! Provade starta i säkert läge samt installerade om OS X, fortfarande samma problem. Åker till NetonNet imorgon och ska snacka med dem, hoppas på att få en ny dator. Återigen, tack för svaren!
Citera
2014-01-13, 23:15
Medlem
omjagvarenturks avatar
Antar att du redan varit där. Vad sa dem? Hävdade du DOA?

Antagligen logic board som är defekt.
Citera
2014-01-13, 23:22
Medlem
Yes, var där imorse. Sa som det var, förklarade att det skett typ 15 gånger på 2 dygn och visade bild på felmeddelandet via mobilen. Fick sprillans ny dator direkt, denna fungerar felfritt!

Tack för hjälpen!
Citera
2014-01-13, 23:27
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catiie
Yes, var där imorse. Sa som det var, förklarade att det skett typ 15 gånger på 2 dygn och visade bild på felmeddelandet via mobilen. Fick sprillans ny dator direkt, denna fungerar felfritt!

Tack för hjälpen!

Skönt att det löste sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in