2005-07-25, 16:02
Medlem
Skulle intressant o hra vad ni flashbackare har fr fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i vrde sen kp?

Eller

Fonder som ni planerar att infrskaffa
Citera
2005-07-25, 16:20
Medlem
RedXs avatar
Realinvest och Smbolag Norden (bda Robur) har stigit med drygt 50% det senaste ret.
Citera
2005-07-25, 16:24
Medlem
ja kr mycket med europa fond, det fr att om eu skulle fs att fungera kommer det att generera en hg tillvxt,,sen kombinerar ja med sm bolag bara fr det r dom som har strst tillvxt,,
nr det gller den svenska marknaden plockar ja i hopp mina egan portfljer men hr mste man se upp d normala vrderingar inte gller man kan ju frga varfr eriksson hller p och jonar sig i sverige med aktigarnas pengar nu har dom uppenbart nyktrat till p det bolaget till den fetes frtret
Citera
2005-07-25, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja kr mycket med europa fond, det fr att om eu skulle fs att fungera kommer det att generera en hg tillvxt,,sen kombinerar ja med sm bolag bara fr det r dom som har strst tillvxt,,
nr det gller den svenska marknaden plockar ja i hopp mina egan portfljer men hr mste man se upp d normala vrderingar inte gller man kan ju frga varfr eriksson hller p och jonar sig i sverige med aktigarnas pengar nu har dom uppenbart nyktrat till p det bolaget till den fetes frtret

Enda gngen jag skulle anvnda mig av fonder r om det rr sig om marknader som r svra fr mig som privatperson att komma t p ett vettigt stt. Allts marknader i andra lnder eller fonder som handlar i onoterade fretag.

Har funderat mycket p att trycka in pengar i Japan som har gtt helt katastrofalt de senaste 5 ren. Isfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan r intressant.

Har ngra tusenlappar i Kauphtings Kinafond som har utvecklats vldigt fint p sista tiden.
Citera
2005-07-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Enda gngen jag skulle anvnda mig av fonder r om det rr sig om marknader som r svra fr mig som privatperson att komma t p ett vettigt stt. Allts marknader i andra lnder eller fonder som handlar i onoterade fretag.

Har funderat mycket p att trycka in pengar i Japan som har gtt helt katastrofalt de senaste 5 ren. Isfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan r intressant.

Har ngra tusenlappar i Kauphtings Kinafond som har utvecklats vldigt fint p sista tiden.

Kaupings fond verkar vara riskabel, inte s srskild stabil:

"Fond +/-Kategori +/-Index
I r 23.7 -3.9 -6.0
2004 -7.8 -13.7 -20.7
2003 54.2 26.5 32.2
2002 -22.0 0.5 -0.4"
Citera
2005-07-25, 17:51
Medlem
Hunk Goldens avatar
ryssland, medica, smbolag norden, kommunikation bla, dumpade japan precis och valde sydamerikanska..

har via SkandiaLink, Robur, och aktiva val i PPM. ..
Citera
2005-07-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Kaupings fond verkar vara riskabel, inte s srskild stabil:

"Fond +/-Kategori +/-Index
I r 23.7 -3.9 -6.0
2004 -7.8 -13.7 -20.7
2003 54.2 26.5 32.2
2002 -22.0 0.5 -0.4"

Hehe s r det nr man handlar i lnder som Kina. Skulle inte reka ngon att investera allt de hade i ngon Kinafond.
Citera
2005-07-25, 19:06
Medlem
achtins avatar
Sitter p East capital Balkanfond & Robur Smbolag Sverige. Gtt upp 60% resp. 30%. Men strre delaen av mitt kapital har jag i aktier. Fonder ser jag mer som en tidig start p ett privat pensionssparande..
Citera
2005-07-25, 19:51
Medlem
Hercule Poirots avatar
Det r nstan pinsamt hur lite jag kan om fonder och liknande... Svea 4% passade utmrkt men nu har de ju snkt s jag ser mig om efter annat...

Sitter vl p 50-60 K att placera.

Gillar inte allt fr mkt risker. Tittade lite p FSB's SPAX. Bra/dligt?
Citera
2005-07-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achtin
Sitter p East capital Balkanfond & Robur Smbolag Sverige. Gtt upp 60% resp. 30%. Men strre delaen av mitt kapital har jag i aktier. Fonder ser jag mer som en tidig start p ett privat pensionssparande..

Utmrkt val av East capital Baltikum, str hr o funderar om jag ska investera mina peningar dr.

ett annat utmrkt alternativ r Odin maritimin
Citera
2005-07-25, 20:02
Medlem
Mixfonden
Citera
2005-07-25, 21:17
Medlem
#Har funderat mycket p att trycka in pengar i Japan som har gtt helt katastrofalt de senaste 5 ren. Isfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan r intressant.
#

vet inte det japsen har haltat s lnge och det r ngot skumt med deras marknad den reagerar inte logiskt (staten syltar in sig i fretagen) jord bvningen i kobr r ett intressant exsempel samt berings bank

r lite misstnksam mot japsarna dom spelar under tcket p ngon vnster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in