Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-19, 16:36
  #1
Medlem
kenzasss avatar
Ska skriva en inlämning om dessa tre. Och undrar vad NI är för något? Skulle gärna vilja byta ett par mejl med er som har tiden och orken.

Inboxa.
Citera
2014-01-19, 16:57
  #2
Medlem
FloydPs avatar
Jag tror att vi kan kategoriseras under paraplybegreppet libertarianer. Notera dock att libertarianism är ett väldigt vitt begrepp och innefattar alla möjliga typer av människor. Vi är anarkokapitalister, klassiskt liberala, Rothbardianer, österikare, volounterister, minarkister; vi är konservativa, liberala, radikala; knarkare, bohemer och nykterister.

Vår tro på fred, frihet och fria marknader - och förakt gentemot staten och våldsmonopolet - är vad som förenar oss.

Du får gärna skicka PM om du vill.
Citera
2014-01-19, 18:58
  #3
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Jag tror att vi kan kategoriseras under paraplybegreppet libertarianer. Notera dock att libertarianism är ett väldigt vitt begrepp och innefattar alla möjliga typer av människor. Vi är anarkokapitalister, klassiskt liberala, Rothbardianer, österikare, volounterister, minarkister; vi är konservativa, liberala, radikala; knarkare, bohemer och nykterister.

Vår tro på fred, frihet och fria marknader - och förakt gentemot staten och våldsmonopolet - är vad som förenar oss.

Minarkister har väl ingenting emot ett våldsmonopol? Och har heller inte nödvändigtvist förakt gentemot staten.
Citera
2014-01-27, 14:46
  #4
Medlem
Fittsaft85s avatar
Jag har en fråga. Kan någon förklara begreppet "den fria marknaden"

jag har googlat, men jag hittar inte vad "den fria marknaden" betyder?

skriv i ett pm så det inte syns i urkund
__________________
Senast redigerad av Fittsaft85 2014-01-27 kl. 14:49.
Citera
2014-01-27, 19:28
  #5
Medlem
ThisIsJustARides avatar
Jag tror på ett samhälle där folk själva får välja vilket system man vill leva i.
Citera
2014-01-28, 09:44
  #6
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsJustARide
Jag tror på ett samhälle där folk själva får välja vilket system man vill leva i.


Svarade du på min fråga?
Citera
2014-01-28, 12:25
  #7
Medlem
Jag skulle nog säga att marknader är mer eller mindre fria,inte fria eller ofria. I och för sig kan båda förekomma i teorin men jag tvivlar på att de gör det i praktiken.

En fri marknad är helt enkelt när man får köpa och sälja som man vill utan regleringar, skatter
,förbud. En helt fri marknad där bara frivilliga överenskommelser råder.

Vet inte helt hur mycket enklare än så man kan förklara.
Citera
2014-01-28, 16:51
  #8
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Jag skulle nog säga att marknader är mer eller mindre fria,inte fria eller ofria. I och för sig kan båda förekomma i teorin men jag tvivlar på att de gör det i praktiken.

En fri marknad är helt enkelt när man får köpa och sälja som man vill utan regleringar, skatter
,förbud. En helt fri marknad där bara frivilliga överenskommelser råder.

Vet inte helt hur mycket enklare än så man kan förklara.


Tackar
Citera
2014-01-28, 20:41
  #9
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Jag skulle nog säga att marknader är mer eller mindre fria,inte fria eller ofria. I och för sig kan båda förekomma i teorin men jag tvivlar på att de gör det i praktiken.

En fri marknad är helt enkelt när man får köpa och sälja som man vill utan regleringar, skatter
,förbud. En helt fri marknad där bara frivilliga överenskommelser råder.

Vet inte helt hur mycket enklare än så man kan förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Tackar

Marknaden är fri när folket är fria, dvs. när staten håller sig undan. Jag kan tyvärr inte nämna en enda fri marknad.

Fri marknad är egentligen synonymt med kapitalism eller frihet. När två personer frivilligt utbyter varor och tjänster och pengar sinsemellan är det en typ av fri marknad. Men när busschauffören Sven köper 1 kg mjöl av bonden Anders för 10 kr och staten säger till Anders att: "5 kr måste du ge till oss så att vi kan bygga vägar och sjukhus och genusdagis" är det motsatsen till fri marknad; det är kollektivism och ofrihet. Sossar brukar ofta prata om "marknaden", utan prefixet fri. De vet att marknaden inte är fri, men deras lösning är inte att backa undan och låta folk handla fritt, deras lösning är att göra marknaden ännu mer ofri. De vill antingen (1) nationalisera och förstatliga företag eller (2) driva dem i sann fascistisk anda, genom korporativism.

Så, tänk på att all form av statlig inblandning i ekonomin och handeln gör marknaden ofri eftersom det förhindrar människor att handla fritt.
Citera
2014-01-30, 11:57
  #10
Medlem
Fittsaft85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Marknaden är fri när folket är fria, dvs. när staten håller sig undan. Jag kan tyvärr inte nämna en enda fri marknad.

Fri marknad är egentligen synonymt med kapitalism eller frihet. När två personer frivilligt utbyter varor och tjänster och pengar sinsemellan är det en typ av fri marknad. Men när busschauffören Sven köper 1 kg mjöl av bonden Anders för 10 kr och staten säger till Anders att: "5 kr måste du ge till oss så att vi kan bygga vägar och sjukhus och genusdagis" är det motsatsen till fri marknad; det är kollektivism och ofrihet. Sossar brukar ofta prata om "marknaden", utan prefixet fri. De vet att marknaden inte är fri, men deras lösning är inte att backa undan och låta folk handla fritt, deras lösning är att göra marknaden ännu mer ofri. De vill antingen (1) nationalisera och förstatliga företag eller (2) driva dem i sann fascistisk anda, genom korporativism.

Så, tänk på att all form av statlig inblandning i ekonomin och handeln gör marknaden ofri eftersom det förhindrar människor att handla fritt.

Tack för ett riktigt utförligt svar är du samhällskunskapslärare?

Jag har en fråga till dig. Vet du vart man kan hitta fakta om dessa ideologier ur nutida perspektiv? Jag menar såklart inte Wikipedia eller något annat öppet forum. Jag menar mer där det är docenter som har skrivit vetenskaplig fakta om dessa ideologier, vet du något sådant?

Tack på förhand
Citera
2014-02-05, 18:55
  #11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsaft85
Tack för ett riktigt utförligt svar är du samhällskunskapslärare?

Jag har en fråga till dig. Vet du vart man kan hitta fakta om dessa ideologier ur nutida perspektiv? Jag menar såklart inte Wikipedia eller något annat öppet forum. Jag menar mer där det är docenter som har skrivit vetenskaplig fakta om dessa ideologier, vet du något sådant?

Tack på förhand
Tänk på att det är lite komplicerat att jämföra ideologier på det sättet. I synnerhet om man blandar in liberalism. Så gott som alla "-ismer" innebär påtvingade påbud, dvs man ska leva på ett visst sätt, saker ska fungera på ett visst sätt, man ska tillbe en viss gud och så vidare. Liberalism är istället motsatsen, dvs man ska som individ alltid ha rätten att inte behöva ingå i någonting man inte vill. Liberalismen handlar om så kallade negativa rättigheter medan andra ismer handlar om positiva rättigheter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ...C3%A4ttigheter

Ett konkret exempel kan ju t ex vara kommunism. Det är helt ok att i ett liberalt samhälle att leva på ett kommunistiskt sätt med sina likasinnade kommunister. Det enda som krävs är att de negativa rättigheterna respekteras, dvs man får inte tvinga någon till att ingå i denna kommunistiska konstellation. Liberalismen är således den enda "ism" som accepterar alla andra "ismer" om detta enkla villkor uppfylls. Sedan finns det ju givetvis problem i det eftersom det i t ex kommunism bygger på att alla ska tvingas in, men det problemet ligger ju hos dem inte hos liberalismen.
Citera
2014-02-09, 13:18
  #12
Medlem
Fittsaft85s avatar
Någon som vet vart jag kan hitta information om dessa ideologier, hur fungerar idag? Jag menar såklart inte någon information från Wikipedia eller något annat öppet forum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in