Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-19, 17:21
Bannlyst
Hej

Min moped gick jätte bra i två dagar ungefär. Men idag så gick den inte alls utan choke. Och utan så när man står still och gasar så dör den men med choke i så funkar den perfekt.

Vad kan ha hänt den gick ju fel fritt igår?
Senast redigerad av mekaren99 2014-01-19 kl. 17:37.
2014-01-19, 17:31
Medlem
auktors avatar
kolla så ditt tändstift fungerar, kolla sedan ifall det är dränkt.

mvh / auktor
2014-01-19, 17:36
Bannlyst
Förlåt blev fel!!!

Min moped gick jätte bra i två dagar ungefär. Men idag så gick den inte alls utan choke. Och utan så när man står still och gasar så dör den men med choke i så funkar den perfekt.

2014-01-19, 17:47
Medlem
auktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda231
Förlåt blev fel!!!

fel varvtal ? O..o

mvh / auktor
2014-01-19, 17:50
Medlem
BigIvars avatar
Går den som den ska när du chokar den då? Gör den det så är det väldigt mystiskt.

Förgasarknas är det nog ändå frågan om. Ett igensatt munstycke som gör att det bli för lite bränsle eller ett sprucket gummi som det sugs tjuvluft igenom. Plocka av, rengör och gå igenom förgasaren
2014-01-19, 17:53
Bannlyst
Ja den går utan problem med choke!
2014-01-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda231
Förlåt blev fel!!!

Citat:
Ursprungligen postat av mekaren99
Ja den går utan problem med choke!

Vart bor ni, för här nere i Sverige har det snöat och blivit minus grader under en natt. Kan ju ha med tempraturen att göra. Testa att minska munstycket lite. Men självklart kolla tändstift också.
Eller innan ni byter munstycke, kan ni testa att öka luft/bränsle skruven. Skruva ut den (vänster) ett varv exakt.

Eftersom det är kallare behövs mindre bränsle och mera syre...
Senast redigerad av Swedishg33k95 2014-01-19 kl. 18:29.
2014-01-19, 18:52
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishg33k95
Eftersom det är kallare behövs mindre bränsle och mera syre...
Knappast va?
Går det bättre MED choke betyder det att motorn vill ha en rikare blandning.
Börja med att rengöra förgasaren och ev byt till ett större munstycke. Det som sitter i kan vara optimerat för varmare väder.
Luftskruv och sånt har inget med funktionen vid högre varvtal att göra.

Ev kan du ha läckage på insugssidan, "tjuvluft" och då kan det kompenseras med choke.

Motorer är i allmänhet justerade för att "gå tillräckligt bra" inom ett brett tempområde, dvs de får vanligen aningen för mycket bränsle.
Man kan tjäna lite fart genom att magra ut blandningen vid varmare temp, men då blir den okörbar vid låga temp....
2014-01-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Knappast va?
Går det bättre MED choke betyder det att motorn vill ha en rikare blandning.
Börja med att rengöra förgasaren och ev byt till ett större munstycke. Det som sitter i kan vara optimerat för varmare väder.
Luftskruv och sånt har inget med funktionen vid högre varvtal att göra.

Ev kan du ha läckage på insugssidan, "tjuvluft" och då kan det kompenseras med choke.

Motorer är i allmänhet justerade för att "gå tillräckligt bra" inom ett brett tempområde, dvs de får vanligen aningen för mycket bränsle.
Man kan tjäna lite fart genom att magra ut blandningen vid varmare temp, men då blir den okörbar vid låga temp....

Skrev det först, men sen blev jag osäker...
Läste denna. Kallare = Mer syre...nu förstår jag dock att dem menar mer syre i luften. Stupid me
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
2014-01-20, 18:22
Medlem
LågOchLångsams avatar
Nu har du startat typ 28 trådar om din moped och var gång sammanfogar jag dem till en. Nu får det vara nog!

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in